En nu

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: En nu

Post by nijn11 »

Ik snap overigens je punt wel hoor. Maar ik zou er vooral voor pleiten om als je licht opent automatisch de forcing handen aan de overkant wat zwaarder te laten zijn. Maar ja, ik ben dan ook weegschaal.
En bovendien... dit moet ík nodig zeggen...ahem... :? :oops:
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: En nu

Post by Erik »

Terug van een weekeindje spelletjes spelen op de beurs in Essen, dus wordt het weer hoog tijd me er tegenaan te gaan bemoeien.

na 3 (di) lijkt pas mij toch gewoon een hand met 12-14 punten aan te geven zonder een al te extreme verdeling. 2 (sp) belooft minimaal 10 pt. en als het er meer zijn dan moet de 2 (sp) antwoorder de bieding maar open houden. Doublet betekent volgens mij gewoon een 4-4(5) Partner biedt nu mancheforcing en belooft, of een 5-6 met alle mogelijke woorden, of een 4-6 met minimaal 15 punten.

3SA is gokken. VTx is alleen een stop met beide tophonneurs rechts, of als de honneurs verdeeld zitten met de B rechts. Succes met gokken. Bovendien, als partner meer heeft dan een 13 punter met een 5-6 dan geef je hem het idee dat je veel verspilde punten hebt.

4 (di) lijkt mij harten vast te stellen en daarmee geef ik het initiatief uit handen en kan ik dus nooit meer aangeven dat ik de klaveren wilde spelen.

Blijft de vraag of je na aftrek van de VTx in ruiten vindt dat je nog steeds een 4 (cl) bod hebt of maar zuinigjes 3 (sp) moet bieden. Ik vind mijn hand mooi genoeg voor 4 (cl) dus dat trek ik maar uit mijn bakje.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
Remco
Posts: 432
Joined: 02 Apr 2009, 08:44

Re: En nu

Post by Remco »

Ik sluit me aan bij KJ. Met een 4krt (ha) verwacht ik doublet. Een doublet garandeert volgens mij geen 4krt (ha) maar als je er een hebt en voldoende punten doubleer je altijd. Partner heeft dus een 5-6 (ha) - (cl) . Ik vind mijn hand net te mooi om meteen 5 (cl) te bieden (x/AHxxx/x/HVxxxx) en bied dus 4 (cl) om over 4 (di) 4 (sp) te bieden. Nu moet maat weten dat ik leuke (cl) mee heb en (sp) aas. Ik vind het biedverloop dus manche forcing na 3 (ha) .
HenkU
Posts: 145
Joined: 03 Apr 2009, 08:15
Location: Rozendaal
Contact:

Re: En nu

Post by HenkU »

Code: Select all

A10983       Hx
73              AHV2
V102           x
AB4            HV10xxx
De kleine kaartjes moet je me maar vergeven. 3NT zou hem in ieder geval niet zijn, de 3 (di) bieder had o.a. ABx. Dbl zou bij ons straf zijn. 4 (cl) lijkt me wat onderboden maar 5 (cl) zet maat weer helemaal klem. Nou ja, ik heb er maar de zesde aangeplakt maar hou niet van spellen waarbij ik geen idee heb of het nu 5, 6 of 7 moet zijn.

Het afspelen vereist ook nog een beetje zorg.
User avatar
Gary McAlley
Posts: 851
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

Re: En nu

Post by Gary McAlley »

das wel een hele rijke partner met (ha) V en (cl) 10 er nog bij! Maar kennelijk mag ik na 3 (ha) ook weinig minder verwachten. 6 (cl) lijkt me nu niet al te moeilijk meer. Overigens loopt 3SA volgens mij met ABx links van me ook nog wel binnen.
HenkU
Posts: 145
Joined: 03 Apr 2009, 08:15
Location: Rozendaal
Contact:

Re: En nu

Post by HenkU »

Willem Wombat wrote:das wel een hele rijke partner met (ha) V en (cl) 10 er nog bij! Maar kennelijk mag ik na 3 (ha) ook weinig minder verwachten. 6 (cl) lijkt me nu niet al te moeilijk meer. Overigens loopt 3SA volgens mij met ABx links van me ook nog wel binnen.
ABx zit achter de V10x. Ruiten uit en 3NT is overleden.
User avatar
Gary McAlley
Posts: 851
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

Re: En nu

Post by Gary McAlley »

HenkU wrote:
Willem Wombat wrote: ABx zit achter de V10x. Ruiten uit en 3NT is overleden.
als ik 3SA bied, moet LHO uitkomen van (di) ABx. Dan maken ze drie slagen.
Post Reply