Lage kleuren, altijd lastig

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Lage kleuren, altijd lastig

Post by Erik »

Iedereen kent wel dit biedruitme verslindende gevalletje
1 (ha) - 2 (di)
3 (di) - ??

En ditmaal heb je in handen
Hx
xx
AVTxx
AVTx

Wat nu?

(Met partner heb je afgesproken dat 2 (di) nu een 5 kaart moet zijn en dat 3 (di) ronde forcing is)
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: Lage kleuren, altijd lastig

Post by nijn11 »

Volgens mij kan er wel 3 (sp) vanaf. Als maat 3SA biedt, ga ik verder met 4 (cl) .
Als ik zelf 3SA bied zal het wel afgelopen zijn, maar dat heb ik liever niet. Als alles meezit is het 6, als alles tegenzit is 3SA waarschijnlijk ook geen feest. Op naar 5 (di) -1 dus, omdat maat een hand heeft die niet tegen- en ook niet meevalt.
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
User avatar
Gary McAlley
Posts: 851
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

Re: Lage kleuren, altijd lastig

Post by Gary McAlley »

in iedere discussie moet iemand de rol vervullen van 3SA roepen. Ik offer me wel weer op. Sowieso moet ik partner voor zijn met SA bieden vind ik met deze kleuren. 6 (di) lijkt me ver weg (of 3 (di) moet al de nodige overwaarde betekenen), dan moeten de ontbrekende plaatjes bij mijn RHO zitten. In paren bied ik zeker 3SA, in viertallen ga ik wellicht toch richting 5 (di) denken.
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Lage kleuren, altijd lastig

Post by K-J »

Erik wrote:(Met partner heb je afgesproken dat 2 (di) nu een 5 kaart moet zijn en dat 3 (di) ronde forcing is)
Wat is dit nu voor een vreemde afspraak? 3 (di) wel forcing, maar nog niet mancheforcing :o
In welk biedverloop kan ik nu nog uit de manche blijven? Het enige wat ik kan bedenken is dat dit betekent dat 3 (ha) nu bij mij niet forcing is en dat lijkt me geen goede afspraak.

Ik vat 3 (di) dus op als mancheforcing en dan vind ik mijn hand te sterk voor 3SA (geef partner een ideaal minimum: (sp) xx, (ha) AHxxx (di) Hxxx (cl) Hx en 6 (di) is al een heel aardig contract) . Ik ga dus richting een ruitenslem en bied nu eerst 3 (sp). Dit hoeft nog geen cue te zijn (kan ook nog een poging zijn om in 3SA te eindigen), maar als partner 3SA biedt, ga ik verder met 4 (cl) en dan is het duidelijk dat 3 (sp) ook een cue was.
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: Lage kleuren, altijd lastig

Post by Erik »

Om even op KJ te reageren: Waarom is het slecht als 3 (di) niet mancheforcing maar rondeforcing is. Als je samen 25 punten hebt maar geen stop dan wil je toch in de 5-2 fit in 3 (ha) of in de 4-4 fit in 4 (di) kunnen eindigen omdat zowel 4 (ha) als 5 (di) te hoog zijn? Toch beter contract in een inferieure deelscore dan down in een nog slechtere manche?

Maar goed, ik was ook van mening dat 6 (di) een optie was en dat 3NT meteen de deur dicht zou gooien. Ik bood dus 3 (sp) , wat inderdaad schoppenwaardes beloofde. Ik had evenals KJ en Nijntje bedacht dat wanneer maat nu 3NT kon bieden 6 (di) wel heel erg dichtbij begon te komen.

Hugo gaat nu een hoofdrol in dit verhaal spelen.
Over 3 (sp) bood hij 4 (di) en was ik weer aan zet. Ik besloot nu met 4 (sp) een cue te geven. Ten eerste omdat het gratis is, maar omdat ik me ook bedacht dat tegenover een singleton klaveren, 6 (di) ook kansrijk moest zijn. Als Hugo nu 5 (cl) zou bieden, wilde ik de gok gewoon wagen. Hugo voelde het echter perfect aan en nam het initiatief over. Hij legde 4NT op tafel om te checken of er niet per ongeluk 2 azen buitenboord waren en ik antwoorde mijn twee keycards en troefvrouw, waarna Hugo het bieden met 6 (di) afsloot.
Hij had in handen:
(sp) VBx
(ha) AHxxx
(di) HBxx
(cl) x

Aan de andere tafel ging het begin hetzelfde waarna met mijn hand 3NT werd geboden. Einde bieding en wij 11 imp in de knip. Ik was erg benieuwd of anderen het met mij eens waren dat 3 (sp) een beter bod was dan 3NT, of dat ik weer eens een te zonnige kijk op het spelletje had. Vandaar de post. Achteraf vroeg ik me af wat het betekend had als Hugo nover 3 (sp) 4 (cl) had geboden. Belooft hij dan enkel een singleton klaveren of belooft hij dan ook een nog sterkere hand?
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Lage kleuren, altijd lastig

Post by K-J »

[quote="Erik"]Om even op KJ te reageren: Waarom is het slecht als 3 (di) niet mancheforcing maar rondeforcing is. Als je samen 25 punten hebt maar geen stop dan wil je toch in de 5-2 fit in 3 (ha) of in de 4-4 fit in 4 (di) kunnen eindigen omdat zowel 4 (ha) als 5 (di) te hoog zijn? Toch beter contract in een inferieure deelscore dan down in een nog slechtere manche?

Ik wil 3 (ha) graag gebruiken om handen te kunnen bieden met hartenfit en die te sterk zijn voor 4 (ha) .
Overigens speel ik deze biedsituatie heel anders dan jij. Als ik jou begrijp dan kan 3 (di) bij jou dus op een lullige 11-punter gebeuren en ook nog 19 punten beloven. Het lijkt mij geen winnend bridge als je met je tweede bieding nog zo'n groot verschil in sterkte kunt hebben.
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Lage kleuren, altijd lastig

Post by K-J »

Erik wrote:Om even op KJ te reageren: Waarom is het slecht als 3 (di) niet mancheforcing maar rondeforcing is. Als je samen 25 punten hebt maar geen stop dan wil je toch in de 5-2 fit in 3 (ha) of in de 4-4 fit in 4 (di) kunnen eindigen omdat zowel 4 (ha) als 5 (di) te hoog zijn? Toch beter contract in een inferieure deelscore dan down in een nog slechtere manche?
Ik wil 3 (ha) graag gebruiken om handen te kunnen bieden met hartenfit en die te sterk zijn voor 4 (ha) .
Overigens speel ik deze biedsituatie heel anders dan jij. Als ik jou begrijp dan kan 3 (di) bij jou dus op een lullige 11-punter gebeuren en ook nog 19 punten beloven. Het lijkt mij geen winnend bridge als je met je tweede bieding nog zo'n groot verschil in sterkte kunt hebben.
Post Reply