Fijn, die sohlen

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
Kees

Fijn, die sohlen

Post by Kees »

Viertallen, NZ kwetsbaar

(sp) B9xx
(ha) Hxx
(di) HBx
(cl) xxx

West Noord Oost Zuid

2 (sp) DBL PAS ???
User avatar
Tijntje
Posts: 525
Joined: 01 Apr 2009, 14:36
Location: Utrecht

Re: Fijn, die sohlen

Post by Tijntje »

KJ brult natuurlijk: "Welke sohlen? Hoezo is dit een probleem?", maar hij is zelf de eerste om toe te geven dat ie een fossiel is wat dat betreft :lol:
Nu doe ik maar weer wat ik in Eriks post ook beweerde: viertallen + kwetsbaar = manche. 3NT dus.
I have certain god-like powers in the presence of alcohol.
(Bilious, the Oh God of Hangovers, from Hogfather by Terry Pratchett)
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: Fijn, die sohlen

Post by nijn11 »

Pas. Zijn ze nou helemaal van de potten besnuffeld?

Hangt natuurlijk helemaal af van wie er aan tafel zitten. Ik voel ook wel wat voor 3SA, zij het via 2SA - 3 (cl). Als maat dan Lebenlohs* is en op 2SA past is er nog geen man overboord - 3SA is nogal behoorlijk vandenscherpe.

*= Lebensohl vergeten
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
Vindaloo

Re: Fijn, die sohlen

Post by Vindaloo »

Tijntje wrote:KJ brult natuurlijk: "Welke sohlen? Hoezo is dit een probleem?", maar hij is zelf de eerste om toe te geven dat ie een fossiel is wat dat betreft :lol:
Nu doe ik maar weer wat ik in Eriks post ook beweerde: viertallen + kwetsbaar = manche. 3NT dus.
Als 3NT al maakbaar is dan gaat maatje er nu natuurlijk uitlopen (3NT ontkent immers een (sp) -stop))
User avatar
Gary McAlley
Posts: 851
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

Re: Fijn, die sohlen

Post by Gary McAlley »

ellendige toestand. Wat is 2 (sp) eigenlijk? Zwak neem ik aan hier? Wij zijn aan het overwegen Lebensohl ook na Muiderberg te gaan spelen, maar de kans op dit soort problemen wordt dan wat groter, besef ik. Zijn er meer mensen die dat doen? Het probleem is al een heel stuk kleiner als je niet exact een 4333 hebt, maar nog ergens een vierkaartje. In dit geval zou ik toch maar dbl laten staan.
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: Fijn, die sohlen

Post by Erik »

Bij elke andere kwetsbaarheid zou ik passen en het lekker één, misschien twee down laten hobbelen, maar nu kan dat teveel kosten als 3NT erin blijkt te zitten, en de tegenstanders zullen ook een scherpe 3NT bieden, dus de kans dat het kost als het down gaat is niet zo groot (0 of -5 imp) terwijl als het wel zit maar niet door ons geboden word 10 imps kost. En als je wat briljanter kunt afspelen dan ik, dan heb je kans dat jij het maakt en de oppies niet en heb je zelfs de mogelijkheid om 10 tot 13 imps te winnen.

Dus als we 'Leben' dan 2NT en als we 'Ruben' dan 3NT (want als we niet 'Sohlen' kun je veilig 2NT bieden en is er geen probleem toch?)
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
Post Reply