Zwart voor de ogen

Deel hier je afspeel problemen/vragen/verhalen
Post Reply
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Zwart voor de ogen

Post by nijn11 »

Uit de viertallenpot van gisteren een leuk handje:
(sp) V10x
(ha) xxxx
(di) Axxx
(cl) xx

tegenover

(sp) AH9xx
(ha) x
(di) x
(cl) HVxxxx

Er ontspint zich een fraai biedverloop (allen kwets):
..jij......links....maat....rechts
1 (cl) ....1 (ha) ....pas......1SA
2 (sp) ....3 (di) ....pas.....4 (ha)
4 (sp) .....pas......pas......dbl
.pas.._...pas......pas

Start: hatte oas hatte noa (vert: (ha) A, (ha) x)

Zoals het zat is het onmaakbaar, maar wat is je plan?
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
User avatar
Martin
Posts: 571
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: Zwart voor de ogen

Post by Martin »

Ik hoop 5 (sp)-slagen te maken, (di) aas, een (cl) plaat en (cl)-introevers.
Het lijkt erop dat links een 55 rood heeft, en rechts 4 (sp)'s en 3 (ha)'s, dus down gaan lijkt ook niet zo erg, want 4 (ha) zal wel zitten.
Gezien de start en nakomst lijkt rechts (ha) heer te hebben, samen met (sp) heer (en boer?) en een (di) plaat (anders was er wel met (di) gestart). Dat betekent dat rechts (cl) aas niet heeft. Ik troef dus de tweede (ha) en speel (cl) vrouw na. Die zal wel genomen worden. Als er weer (ha) nakomt, troef ik weer en speel (cl) heer, gevolgd door een kleine (cl). (Mocht de tweede klaver afgetroefd worden, en (cl)-aas sec hebben gezeten, dan heb ik het fout gedaan maar het lijkt me te riskant om daar op te spelen.) Ik verwacht zo 1 down te gaan. Maar dit lijkt me zo'n standaard speelplan dat ik vast iets over het hoofd zie.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: Zwart voor de ogen

Post by nijn11 »

Wat mij tijdens het afspelen fascineerde was het 1SA bod ...
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
User avatar
Martin
Posts: 571
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: Zwart voor de ogen

Post by Martin »

Ik had de hand niet goed bekeken, ik dacht dat ik (sp) heer miste en dat rechts die nu wel zou hebben.
Hopelijk is deze post minder onzinnig. Rechts heeft een (ha)- en een (di)-plaat en maximaal (sp) boer.
Dat betekent dat er nog wat bij zal zitten, dat zal vast (cl) aas zijn. Dus hij heeft iets als:
(sp)Bxxx
(ha)Hxx
(di)Hxx
(cl)ABx
waarbij de distributie verre van zeker is, maar er zitten maximaal 4 (sp), maximaal 3 (ha)en maximaal 3 (di), terwijl links minstens 10 rode kaarten heeft (misschien wel 11, want met een 55 of 64 rood zo bieden met slechts een puntje of 10 in de roden kleuren is kwetsbaar vrij agressief).
De speelwijze van de vorige post werkt nog steeds voor 1 down, je contract maken lukt nog steeds niet echt volgens mij. Als de schoppens 3-2 zitten zullen de klavers 4-1 zitten en omgekeerd en volgens mij lukt het je dan niet om 5 troeven in de hand, (di)-aas en 4 (cl)-slagen (inclusief (cl)-aftroevers) te maken.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: Zwart voor de ogen

Post by nijn11 »

Maar waarom zou je 1SA bieden met 12 punten en een hartenfit?
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
User avatar
Martin
Posts: 571
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: Zwart voor de ogen

Post by Martin »

Omdat je een duffe hand hebt misschien met een redelijke (cl)-stop en je je heren wilt beschermen? Ik zeg niet dat het mijn keus is, maar 4 (ha) bieden op een doubleton vind ik ook behoorlijk vreemd.
Denk je dat rechts iets heeft als
(sp)Bxxx
(ha)Hx
(di)Vxx
(cl)ABxx
en links
(sp)x
(ha)AVBTxx
(di)HBxxx
(cl)x
Ik zou dan waarschijnlijk 3 (sp) bieden als choice of games i.p.v. 4 (ha).

Verder is het ook nog wel interessant om te weten of de buren nog een truc hebben om rode 2-kleurenspellen aan te geven en welke (ha) rechts in slag twee gooide.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: Zwart voor de ogen

Post by Erik »

Mijn eerste gedachte volgend lijkt het erop dat rechts een 3-3-3-4 heeft, een 4-2-3-4 zou bij nader inzien ook nog kunnen, maar dan ben ik sowieso kansloos, dus ik richt mij op de eerste. Links heeft dan dus een 2-5-5-1. Ik zie twee dreigingen, de eerste is om troefkort te worden, de tweede is dat links een klaveren introever krijgt. Ik zie geen manier om de beide bedreigingen te ontlopen tenzij rechts zit te slapen, maar laten we daar even niet van uitgaan. Ik troef dus de 2e slag speel naar (di) A en speel direct naar (cl) H. Ik verwacht nu dat rechts opstapt met het A en links een aftroever geeft (waarbij ik moet dekken met de V) die voor de derde keer (ha) doorpompt. Weer getroefd in de hand. Nu speel ik zelf een kleine (cl) en troef in de dummy. Met drie rondjes troef eindig ik in de hand en de (cl) B schikt zich nu gewillig onder mijn heer.

Ik ben altijd kansloos als rechts opstapt met (cl) A en een rode kleur doorspeelt omdat ik nooit iets kan snijden in klaveren. ( (cl) 9 had je anders toch wel getoond?) Ik probeer dan zelf (cl) H voor de pot te gooien en als rechts dan scherp is speelt die na de introever troef na zodat ik maar 1 klaveren kan vertroeven. Ik blijf dan steken op 8 slagen.

Het lijkt er trouwens op dat maat tegen 4 (ha) met schoppen start waarna jij met een ruitenswitch en een ruiten introever 4 (ha) om zeep kan helpen.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: Zwart voor de ogen

Post by nijn11 »

Ik speelde de sansbieder op een 4-kaart klaveren en stak over naar (di) A om een klein klein klavertje op te spelen. Dat was bijna goed.
Hij had er vijf...

Aan tafel was ik er van overtuigd dat rechts geen 4-kaart schoppen had, want 1SA geboden en niet 1 (sp) . Nu ben ik daar iets minder overtuigd van, trouwens.

Oh ja, het plan was óf de klavers hoog krijgen, óf een klaverslag sneaken en een hoge cross-ruff
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
Post Reply