dummy te mooi

Deel hier je afspeel problemen/vragen/verhalen
Post Reply
User avatar
Gary McAlley
Posts: 850
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

dummy te mooi

Post by Gary McAlley »

Je hebt als zuid (niet kw tegen wel):
(sp) HB103
(ha) AVB
(di) H643
(cl) 82

Links begint met een pas, partner 3(cl) , rechts past en je biedt zelf 3SA vanwege doubleton (cl) of een optimistische bui. Daar blijft het bij. Dummy heeft dit:
(sp) 52
(ha) 105
(di) B97
(cl) AVB1064

Uitkomst (ha) 3 (belooft plaatje) loopt naar je vrouw. Kleine (cl) naar B die oost gelukkig neemt met H :? . Die speelt (cl) 9 na. Hoe nu verder? Raap je al je (cl)s op en zo ja, wat gooi je er allemaal op weg?
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: dummy te mooi

Post by Erik »

Je hebt 7 slagen en moet er 2 ontwikkelen voordat de oppies er 5 hebben. Zodra west aan slag komt moet hij een slag komen brengen, maar je moet één van je kleuren afbreken en die kleur kan west altijd veilig terugspelen. Bovendien mag west na jou afgooien. Ik zou dus zeggen je bent redelijk kansloos. Als je (ha) A sec zet heeft oost nog een harten als hij aan slag komt, als je ruiten H sec zet hebben zij direct 2 ruitenslagen en als je 2 schoppens afgooit spelen ze na een eventueel geslaagde snit op (sp) V gewoon schoppen door. Als je niet al de klaveren opraapt kun je wel de andere kleuren spelen maar je verliest in tempo en moet je alle verdere kleuren vanuit je hand spelen. Een extreem zitseltje daargelaten ben je volgens mij kansloos. Ik zou ervoor kiezen om (di) H sec te zetten en er maar het beste van hopen. Na de klaveren speel ik een kleintje naar (sp) 10.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
Kees

Re: dummy te mooi

Post by Kees »

Overigens was het jammer dat oost niet dapper genoeg was om klaveren heer vlot een rondje te duiken (zelfs met H9). Dan was het contract echt volledig ingestort.
User avatar
Gary McAlley
Posts: 850
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

Re: dummy te mooi

Post by Gary McAlley »

duiken van (cl) H9 is wellicht een riskante operatie, zelfs als je het snel doet. Als zuid zijn pappenheimers een beetje doorheeft, geeft dat zomaar het contract weg. En misschien zag oost ook wel aankomen dat de dummy de hand in problemen zou brengen.
Overigens: zelf ging ik natuurlijk down in dit contract. Jack maakte het wel tegen het duo Jack&Jack (met gesloten kaarten uiteraard).
Kees

Re: dummy te mooi

Post by Kees »

Zelfs als hij zijn pappenheimers kent is het niet erg riskant wanneer je vlot duikt. Het enige rampscenario dat ik me kan voorstellen is dat er een tienkaart klaveren fit is bij de buren.
Maak me niet wijs dat je niet nog een keer snijdt wanneer het de eerste keer lukt. Altijd leuk om aan het nevenpaar uit te leggen (of aan partner als het paren is), maar toegegeven, het zal soms goed gaan.
Goed, nemen en klaveren terug is ook interessant. Dat geeft vooral aan dat hij schoppen en ruitenplaten moet hebben en denkt dat passief verdedigen noodzakelijk is. Dan gaat hij waarschijnlijk in de mangel voordat ikzelf gemangeld wordt.
Na 7 slagen moet hij nog AVx in schoppen hebben bewaard, ruiten Ax en kan dus maar één harten vasthouden.
Dus jij houdt

HB10
A
Hx

en speelt een schoppen op. Waarschijnlijk speelt rechts nu al de vrouw (hetgeen hem redt wanneer zijn partner de 10 heeft). Je neemt, casht harten aas en gaat er met schoppen uit. Er wordt nu nog ruitenheer gebracht.
User avatar
Gary McAlley
Posts: 850
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

Re: dummy te mooi

Post by Gary McAlley »

dit is een zijweg van het topic, maar toch wel grappig vind ik. Oost weet niet hoeveel (cl) s zuid heeft, maar het zal er niet precies één zijn en vier lijkt inderdaad ook onwaarschijnlijk. Blijft dus 2 of 3 over. Wat moet de leider doen als deze drie (cl) s heeft en de eerste snit op (cl) H 'lukt'? Volgens mij gaat het dan om de vraag of ie ervan uitgaat dat de oostelijke pappenheimer altijd zou duiken van Hx. In dat geval is het volgens mij kansrijker om vervolgens (cl) A meenemen en niet nogmaals te snijden. Als oost hier echter ook weer vanuit gaat en dus nooit zou duiken van Hx maar het nu voor de aardigheid toch doet... is dit een cirkelredenering? :roll:
User avatar
Martin
Posts: 571
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: dummy te mooi

Post by Martin »

Ik zou altijd een tweede keer snijden als oost vlot duikt. Met (cl) Hxx zal elke west vlot twee keer duiken terwijl oost met (cl) Hx niet altijd vlot zal duiken. Twee keer snijden lijkt me daarom beter dan slaan tegen humane tegenstanders. Daarnaast zeg ik liever 'mooi gedoken' tegen oost dan dat ik mijn nevenpaar moet uitleggen waarom ik klaverheer er niet gewoon uitgesneden heb.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
User avatar
Gary McAlley
Posts: 850
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

Re: dummy te mooi

Post by Gary McAlley »

dit was het hele spel:

____________ (sp) 52
____________ (ha) 105
____________ (di) B97
____________ (cl) AVB1064

(sp) A864 ___________________ (sp) V97
(ha) H963 ___________________ (ha) 8742
(di) 82______________________ (di) AV105
(cl) 753_____________________ (cl) H9

____________ (sp) HB103
____________ (ha) AVB
____________ (di) H643
____________ (cl) 82

Jack bewaart (sp) HB, (ha) AB, (di) H6. Dit blijft over:

__________ (sp) 52
__________ (ha) 10
__________ (di) B97
__________ (cl) -

(sp) A86 __________ (sp) V9
(ha) H96 __________ (ha) 8
(di) -______________ (di) AV10
(cl) -______________ (cl) -

__________ (sp) HB
__________ (ha) AB
__________ (di) H6
__________ (cl) -

vervolgens (sp) naar B voor A van west, west speelt (sp) na en zuid kan (ha) A oprapen en (di) H spelen waarna (di) B de negende slag wordt. De aanpak van Erik werkt ook, dan kun je ook (di) H naspelen. Als je Jack echter wat sterker laat spelen bewaart oost wel twee harten en ga je altijd down. Als je hem nog slimmer laat spelen, start west een harten waardoor het altijd down gaat. Het is dus bij perfecte verdediging niet te maken, dus wel een beetje een anticlimax.
Post Reply