1 hand, 2 biedverlopen, 13 mogelijke starts

Deel hier je afspeel problemen/vragen/verhalen
Post Reply
User avatar
Tijntje
Posts: 523
Joined: 01 Apr 2009, 14:36
Location: Utrecht

1 hand, 2 biedverlopen, 13 mogelijke starts

Post by Tijntje »

Viertallen, niemand kwetsbaar:
(sp) 874
(ha) J73
(di) Q864
(cl) J85

Niet de mooiste hand die je ooit hebt gehad, neem ik aan. Je hoort een van deze twee ongestoorde biedverlopen aan:

Variant 1.
1NT - 2 (cl)
2 (di) - 3NT

1NT is 12-14, 2 (cl) is Stayman.

Variant 2.
1 (di) - 1 (sp)
1NT - 3NT

1 (di) is de vuilnisbak-opening van de sterke klaveren, 1 (sp) toont 4+ harten, 1NT is 11-13 (semi) balanced zonder hartenfit, 3NT neigt erg naar precies vier hartens en minder dan vier schoppens.

(Ja, het tweede biedverloop was bij mij aan tafel ;) )
(Oh ja, je mag best een of twee biedverlopen wel gestoord vinden...)

Hoe dan ook, er wordt van je verwacht dat je het tegenspel begint.
I have certain god-like powers in the presence of alcohol.
(Bilious, the Oh God of Hangovers, from Hogfather by Terry Pratchett)
HenkU
Posts: 145
Joined: 03 Apr 2009, 08:15
Location: Rozendaal
Contact:

Re: 1 hand, 2 biedverlopen, 13 mogelijke starts

Post by HenkU »

(sp) 8 in het eerste biedverloop. We proberen maat's kleur te vinden en maken het gelijk onmogelijk dat
ik de drankrekening moet betalen. Lijkt me standaard als maat, zoals hier, een redelijk hand lijkt te hebben.

In biedverloop 2 zou harten sterk in aanmerking komen, de leider kan immers nog 4 (sp) hebben. Harten moet ie zelf toch vroeg of laat doen, dus veel verpesten zullen we niet.

Henk
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: 1 hand, 2 biedverlopen, 13 mogelijke starts

Post by Erik »

Heb je overwogen om de hand te schudden en 'at random' een kaart te spelen? Ik wel. Maar ik wil niet vervelend zijn en start in beide biedverlopen met schoppen 7 (MUD) omdat mijn maat vast wel wat zinnig in die kleuren heeeft. Mijn ruitens proberen te ontwikkelen is zinloos, ik heb toch geen aankomers, en ik start niet graag onder losse boeren vandaan. Voor dat laatste heb ik geen wetenschappelijke verklaring, maar het gaat bij mij altijd fout en het zitsel is dan voor de leider een open boek.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: 1 hand, 2 biedverlopen, 13 mogelijke starts

Post by K-J »

In het tweede biedverloop start ik zeker ruiten. Partner heeft niet gevolgd en hij heeft 1 (sp) niet gedoubleerd.
In het eerste biedverloop is de ruitenstart wat enger, omdat de SA bieder vooral lage kleuren heeft. Maar omdat je ook niet weet welke hoge kleur er in de dummy komt start ik ook hier met ruiten.
User avatar
Roelf
Posts: 354
Joined: 02 Apr 2009, 09:06

Re: 1 hand, 2 biedverlopen, 13 mogelijke starts

Post by Roelf »

Eens met KJ, in beide gevallen mijn beste kleur ruiten. Maat zal wel geen dichte kleur hebben dus ik kies de kleur waar ik zelf de meeste punten bijdraag. Als je van lengte start kun je beter in de mogelijke lengte van leider starten dan in die van dummy.
Kees

Re: 1 hand, 2 biedverlopen, 13 mogelijke starts

Post by Kees »

In de viertallen start ik ook met ruiten. In een parenpotje start ik schoppen 8, want ik heb eigenlijk niet de indruk dat dit down kan.
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: 1 hand, 2 biedverlopen, 13 mogelijke starts

Post by nijn11 »

In beide gevallen (ha) J. Als ik maats kleur prik, dan heeft maat na deze start een idee wat te doen met bv VTxx(x), maar de leider niet. Een schoppenstart maakt de hele positie in schoppen duidelijk, of schept net zo veel verwarring bij maat als bij leider.
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
Post Reply