Een 'fijne' 3SA

Deel hier je afspeel problemen/vragen/verhalen
Post Reply
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Een 'fijne' 3SA

Post by K-J »

Uit onze laatste viertallenpot:

(sp) B1054
(ha) B987
(di) B
(cl) V1032

(sp) AH
(ha) H63
(di) AH1083
(cl) H98

Met deze handen bieden jij en je partner 3SA. Als zuid mag je dat afspelen en je krijgt een kleine ruiten uit voor de boer in de dummy. Hoe ga je verder?
Kees

Re: Een 'fijne' 3SA

Post by Kees »

Zonder enig plan en met een ziek hoofd speel ik een klaveren naar de 9, want ik heb toch liever dat er naar mijn hand toe wordt gespeeld en ik moet toch ooit de klaveren boer raden. Je hebt vooralsnog 3 ruitenslagen, 2 schoppens en als ze de hartens aanvallen ook 1 daarin (en soms 2). 2 Klaverslagen erbij zijn welkom. Weet nog niet of ik terugschakel op ruiten als de slag houdt, hangt een beetje af van ruitens 5-2 of 4-3 en dat kan ik niet lezen als je zegt dat er met een kleine ruiten wordt gestart.
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: Een 'fijne' 3SA

Post by Erik »

ik speel (sp) AH, daarna (di) A8, in de verwachting dat west dan aan slag komt en dan kijk ik wel wat er gebeurt. ze mogen (sp) V oprapen, maar daarna zullen hopelijk ze toch iets fijns voor mij moeten gaan doen. Wordt ik echter met schoppen terug aan tafel geplakt, ga ik eens kijken of ergens op het plafond geschreven staat wie (cl) B heeft.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
Kees

Re: Een 'fijne' 3SA

Post by Kees »

Op het plafond zie je een tegeltje waarvan je zeker wist dat je die ooit op een toilet had gezien:

"de snit zit mis"

West ziet natuurlijk (geholpen door een distributie signaal in schoppen en simpel weg door het gekozen plan) dat je AH sec hebt in schoppen. Hij telt voor zichzelf een ruitenslag (met dank aanvaard), een schoppenslag, twee azen (hopelijk) en wellicht klaverenboer of iets moois in harten. Nu kan hij dat niet echt allemaal tellen, maar hij zal eerder de harten dan de klaveren aanvallen.
Als de ruiten 4-3 zitten doet hij natuurlijk niets agressiefs maar speelt gewoon ruiten na. Op al die ruitens moet je ook een heleboel moois weggooien in dummy, maar geen schoppen. Twee harten en een klaveren ? Oké, klinkt redelijk. Nu raad je klaveren boer (jippie) en krijg je de bal weer terug op de keeper. Zelf de harten spelen ? Tja, je weet zeker dat harten aas miszit (anders was er wel harten geswitched voordat er klaveren werd ontwikkeld)...
Geen fijn verhaal dit. En dat is dan nog in de versie waar de ruitens 4-3 zitten, maar ik denk zelf dat die krengen gewoon 5-2 zitten.
Zoals gezegd, geen fijne 3SA, maar geef die gasten in ieder geval een paar problemen. Met die dummy vallen ze eerder harten dan schoppen aan in slag 3 als je klaveren snijdt en mist.
En als de snit lukt (en de slag houdt) ? Dan kun je nog een klaveren heer spelen, die ook gedoken gaat worden en daarna kijk je of die klaveren 33 of 24 zitten. Bij 33 zou ik één hoge ruiten cashen en daarna klaveren spelen. Bij 24 weet ik het nog niet.
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: Een 'fijne' 3SA

Post by Erik »

Het tegeltje luidde:
De reden dat een snit 50% kans heeft is dat :
- als jij hem nodig hebt, hij verkeerd zit
- als de tegenstander hem nodig heeft, hij goed zit
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: Een 'fijne' 3SA

Post by nijn11 »

Erik wrote:Het tegeltje luidde:
De reden dat een snit 50% kans heeft is dat :
- als jij hem nodig hebt, hij verkeerd zit
- als de tegenstander hem nodig heeft, hij goed zit
Gelukkig is het viertallen. (en zit-ie dus voor jeneverpaar goed)

Anyway, ik volg Kees in deez' en speel dus gapend een klaveren naar de 9. Links zitten in ieder geval beide azen, waarom start je anders in vredesnaam onder de vrouw vandaan - waarschijnlijk in de vork van de 2SA openaar.
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
Post Reply