Helaas niet veel reacties op dit spel, terwijl het volgens mij wel een mooi afspeelspel is.
Het spel heeft verschillende punten waar je rekening mee moet houden. Ten eerste is door de hartenstart de communicatie naar je hand toe aardig aan puin geschoten. Ten tweede weet je nog niet of de klavers lopen, het zou zomaar kunnen dat deze 5-2 (zonder dat de 10 valt) of nog erger tegenzitten.
Als de klavers lopen kan je makkelijk 12 slagen maken, want dan raap je de klavers op en neem je de ruiten- of schoppensnit (de andere kleur gooi je weg op de klavers).
V heb je niet nodig om 12 slagen te maken.
Als je echter begint met het oprapen van
AHVB en oost blijkt
10xxxx te hebben dan ben je opeens down als de snit die je neemt fout zit, want dan raapt oost
10 op. Het lijkt dus slim om te beginnen met een snit, om dit probleem te tackelen. Dan kan je niet beginnen met de schoppensnit, want als oost
V neemt met
H kan hij schoppen naspelen en dan ben je van je hand afgesneden. Als
V dan niet valt ben je opeens down.
Maar als je de ruitensnit neemt, dan hou je nog communicatie over naar je hand als
V miszit en deze in de eerste slag meteen genomen wordt. Ook heb je nog communicatie over als
B gedekt wordt door west. Het is de speelwijze die Roelf voorstelt en die ook door veel spelers op de clubavond bedacht werd. Toch is het volgens mij niet de juiste speelwijze in 6SA. Sowieso omdat briljante tegenstanders ervoor kunnen zorgen dat 6SA in gevaar kan komen (Roelf geeft een aantal mogelijkheden in zijn antwoord), maar ook om het volgende: als west
B dekt met
V, dan zal je in de volgende slag ruiten naar je 10 spelen en klavers gaan oprapen. Stel dat deze niet lopen, dan heb je nu weliswaar 12 slagen (1 schoppen, 2 harten, 5 ruiten en 4 klaverslagen), maar je moet hiervoor je tweede hartenslag oprapen en dan is het zeer risicovol om daarna de schoppensnit te nemen. Zo eindig je dus normaal gesproken op 12 slagen.
De beste speelwijze in 6SA, met ook een grote kans om 13 slagen te halen, is volgens mij het nemen van de schoppensnit. Dan heb je namelijk alleen een probleem als de schoppen 5-0 zitten. Als je de schoppensnit gaat nemen, dan moet je eerst de slagen in je hand oprapen, want als de schoppensnit fout zit, kan oost ervoor zorgen dat je niet meer in je hand terecht komt. Nu denk je misschien dat je de slagen in je hand niet kan oprapen, want als oost aan slag komt, dan kan hij daardoor misschien hoge kaarten oprapen. Je moet dus niet alle hoge kaarten in je hand oprapen. De reden om de hoge kaarten in je hand op te rapen, is dat de ruitenverliezers op tafel erop weggewerkt moeten worden. Er liggen drie ruitenverliezers in de dummy, die kan je wegwerken op
AHV. Op die manier hou je
B en
V dus als stopper in de ronde kleuren over en heeft de tegenpartij geen hoge kaarten om op te rapen nadat ze eventueel aan slag zijn gekomen met
H. Na
AHV neemt je de schoppensnit. Als
V houdt steek je over naar de dummy met ruiten en nu speel je de schoppen uit. Als
H tweede valt heb je 13 slagen, als
H niet onder
A valt, dan geef je 'm af en heb je daarna de rest. Alleen als de schoppen 5-0 zitten en de klavers niet lopen heb je geen 12 slagen.
In 7SA is het echter een ander verhaal. Bovenstaande speelwijze werkt namelijk alleen als west precies
Hx heeft. Zelfs als de klavers lopen moet west precies
Hx hebben.
Nu is het wel de beste speelwijze om de ruitensnit te nemen (je kan eventueel eerst de klavers spelen). Zit deze goed (en niet 5-0) en lopen de klavers, dan heb je 13 slagen. Lopen de klavers niet (en de ruiten wel), dan hoeft daarna alleen nog maar de schoppensnit goed te zitten. Je kan namelijk 5 schoppens kwijt op
AHVB en
V.
Ik vond het wel grappig dat zelfs in een parenwedstrijd de speelwijze in 6SA en 7SA zo verschillend kan zijn.
Dit was de spelverdeling:
................. AB105432
................. 5
................. AH973
................. -
H6
.......................... 987
102
......................... HB98643
V52
......................... 86
1087542
................... 3
................. V
................. AV7
................. B104
................. AHVB96