Doen jullie het wel goed?

Deel hier je afspeel problemen/vragen/verhalen
Post Reply
Mimamaaike
Posts: 53
Joined: 17 Aug 2009, 14:18

Doen jullie het wel goed?

Post by Mimamaaike »

Weer eentje uit de Elffersbeker waar gelukkig niemand het goed deed zodat het feit dat ik het ook verprutste niets kostte. Ben toch benieuwd of jullie het wel vinden :?

Je hebt in handen:

(sp) Kxx
(ha) xxx
(di) 10 9 8 xx
(cl) Kx

Het bieden is tamelijk saai: 2NT-3NT bij de tegenpartij.

Je mag uit en start toch maar met je vijfkaart, ruiten 10 dus.
In de dummy verschijnt
(sp) xxx
(ha) Vxx
(di) xx
(cl) VB10xx

De 10 is via een kleintje en de 7 van partner voor de boer - dat was dus niet de goeie kleur :roll: . De leider speelt een kleine klaver ven je stapt op met de heer, dummy x en partner de 2.

Wat nu?
User avatar
Martin
Posts: 571
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: Doen jullie het wel goed?

Post by Martin »

Hoe gooien jullie distributie (wat beloven (di) 7 en (cl) 2?)
Mijn gevoel is om ruiten 9 na te spelen.
Ik hoop dat de leider iets als
(sp) AV
(ha) HBx
(di) AHVBx
(cl) xxx
heeft, dan is passief verdedigen het beste. Als maat (cl) aas ophoudt en (ha)-aas gebruikt om een entree in dummy te voorkomen, dan lijkt het down.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Doen jullie het wel goed?

Post by K-J »

Ik speel schoppen na (ik hou nou eenmaal van agressief tegenspelen). Ik geloof niet in (cl) A bij partner, volgens mij heeft de leider (cl) Axx en ik denk dat we snel moeten zijn met onze vijf slagen.
(sp) xxx
(ha) AHx
(di) AHVB
(cl) Axx

Mocht partner wel (cl) A hebben dan kan het nog steeds zo zijn dat ik schoppen moet switchen:
(sp) Axx
(ha) AHx
(di) AHVB
(cl) xxx
User avatar
Martin
Posts: 571
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: Doen jullie het wel goed?

Post by Martin »

Dat het down kan op de (sp)'s kan ook, maar waarom helpt partner me dan niet door zijn hoogste (cl) te gooien?
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
Mimamaaike
Posts: 53
Joined: 17 Aug 2009, 14:18

Re: Doen jullie het wel goed?

Post by Mimamaaike »

@Martin: laag-hoog is aan of even. Bij niet bekennen Romeins Lavinthal.
User avatar
Martin
Posts: 571
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: Doen jullie het wel goed?

Post by Martin »

@K-J In jouw eerste hand geloof ik niet. Waarom zou de leider niet oversteken in (ha) en de (cl)-snit nemen. Met (cl)-heer goed is het dan gemaakt, terwijl hij nu een (cl) afgeeft terwijl de (sp) zo lek als een mandje zijn. Ik denk dus dat de leider een (sp)-stop heeft, en dus taxeer ik maat op (cl) aas omdat het anders niet down is.
De tweede hand komt wel overeen met het afspel van de leider, maar dan is (di) 7 van maat in slag 1 (oneven aantal) weer raar. (sp) na kan best goed zijn, maar dan denk ik meer aan een hand als
(sp) Ax
(ha) AH
(di) AHVBx
(cl) xxxx
Of je (sp) of (di) naspeelt hangt er ook vanaf hoe consequent je distributie gooit. Als (cl) 2 vrijwel zeker een distributiesignaal is, dan moet je nu (sp) naspelen als maat 2 (cl)'s had en met 4 (cl)'s moet je juist passief verdedigen, geef de leider bijv.
(sp) AV
(ha) HBxx
(di) AHVBx
(cl) xx

Een reden voor (sp) in dit geval is dat de leider met de tweede hand misschien niet aan de (cl)'s begint.
Als de klaver rechts wordt genomen en (sp) heer zit fout ben je zo maar down terwijl je als leider op dat moment misschien nog hoopt op 5 ruitens en 3 hartens en schoppen aas.
Kortom, als (cl) 2 strikt distributie is, neig ik naar (sp) na, als je alleen signaleert als maat daar wat aan heeft (hoe vaak hij op moet houden, wat nu niet relevant is), dan gok ik op passief verdedigen, dus (di) na.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
HenkU
Posts: 145
Joined: 03 Apr 2009, 08:15
Location: Rozendaal
Contact:

Re: Doen jullie het wel goed?

Post by HenkU »

Ik zou een harten naspelen. Maat seint de ruitens af en weet dat je na klaveren zal moeten
switchen. Klaveren 2 lijkt dan eerder om harten dan schoppen te vragen. Overigens net
even een paar spelletjes gedeeld met de computer en daar komt niets duidelijks uit.
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: Doen jullie het wel goed?

Post by nijn11 »

Wat weet je nu?
Maat heeft geen ruitenpunten en leider kiest om van slag te gaan, ipv bijvoorbeeld een klaverensnit. Als (ha) V een entree is wordt zij gekoesterd.

Ik denk dat de leider ABx, ABxx, AHVB, xx heeft. Ik switch (sp) x richting VTxx van maat. Ook goed bij (sp) AVx of (cl) xxx bij leider. Zal wel weer een Seedorfje zijn, trouwens.

Hoezo saai biedverloop trouwens? Is dummy vergeten dat-ie Niemeijer speelt?
Last edited by nijn11 on 15 Feb 2010, 14:26, edited 1 time in total.
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: Doen jullie het wel goed?

Post by nijn11 »

willemm wrote:
nijn11 wrote: Hoezo saai biedverloop trouwens? Is dummy vergeten dat-ie Niemeijer speelt?
Ja maar de leider ook (of de leider weet dat dummy altijd vergeet dat 3NT 5 (sp) 4 (ha) is)
Niet als-ie een 2-3-5-3 heeft ;)
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
Mimamaaike
Posts: 53
Joined: 17 Aug 2009, 14:18

Re: Doen jullie het wel goed?

Post by Mimamaaike »

Ik ben blij dat jullie ook verdeeld zijn, voel ik me minder dom :-D

De truc was inderdaad dat maat met klaver 2 mij duidelijk probeerde te maken dat harten nu de goede switch is - maatje heeft AHBxx van harten.... Helemaal eens met de opmerking van Tjebbe achteraf dat distributie signaleren nu onzinnig is omdat hij kan zien dat het enige wat ik wil weten is welke kleur ik na moet komen.

Ik kwam na twijfel twijfel harten of schoppen schoppen terug - kedeng, contract gemaakt.

Gelukkig maakte iedereen het :-D
Post Reply