Venice Cup

Deel hier je afspeel problemen/vragen/verhalen
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Venice Cup

Post by K-J »

Een spelletje van de Nederlandse dames in de Venice Cup, halve finale tegen het tweede team van de Verenigde Staten, wat overigens wel het team is met de sterkste Amerikaanse speelsters:

(sp) B1092
(ha) A2
(di) 743
(cl) H932

(sp) HV863
(ha) B3
(di) AH8
(cl) AB4

Je zit in 4 (sp), tegenpartij heeft niet geboden, en west start met (ha) 10.
Wat is de beste kans op 10 slagen?

p.s. Niet de blog van Kees Tammens lezen om te weten wat je in de praktijk moet doen. Het gaat mij daar ook niet om, maar om wat de beste kans is op dit spel.
User avatar
Martin
Posts: 571
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: Venice Cup

Post by Martin »

Het lijkt erop dat er drie redelijke speelwijzen zijn. De eerste is: je neemt (ha) A, trekt troef (ga ervan uit dat ze niet 4-0 zitten), en gaat er daarna uit met de derde ruiten (eerst (di) AH cashen). De tegenpartij moet dan de (cl) 's openbreken. Dit is 75%, of (cl) T zit goed, of (cl) V. anders gezegd, met elk zitsel met (cl) V en (cl) T in west ga je down).

Het eerste alternatief is om (ha) A te nemen, troef te trekken (ga ervan uit dat ze niet 4-0 zitten) en (cl) AH te spelen. Dat wint met de (cl) 's 3-3 (35,5% kans), of (cl) V of T in de doubleton (of singleton), want dan kun je de 4e klaver hoog krijgen om een ruiten op weg te doen. De kans op een 4-2 zitsel is 48,5%. De kans dat (cl) V en (cl) T allebei niet in de doubleton zitten is 4/6*3/5=40%, de kans dat er minstens 1 in de doubleton zit is dus 60%.
De kans op de (cl)'s 5-1 is 14,5%, in 1/3 van de gevallen zit er een honneur sec,
De kans op succes is dus ongeveer 35,5+48,5*0.6+14,5*1/3=69,4%


Het tweede alternatief is om (ha) A te nemen, troef te trekken (ga ervan uit dat ze niet 4-0 zitten) en een (cl) snit te nemen, ik denk dat een (cl) naar de boer dan het handigste is. Als die snit verliest, cash je daarna (cl) A, en speel je (cl) naar de H (tenzij oost niet bekent op de 1e of 2e (cl) ronde).
Deze speelwijze verliest bij:
V sec in west, (14.5% * 0.5 *1/6=1.2%)
Vx (niet VT) in west (48.5%*0.5*2*4/6*1/5=6.5%)
VTxx in west (48.5%*0.5*4/6*3/5=9.7%)

In totaal verliest deze speelwijze in 17.4 % van de gevallen, en wint dus in 82.6% van de gevallen. Deze laatste speelwijze lijkt dus het beste te zijn. Ik moet zeggen dat ik zelf in de praktijk waarschijnlijk vrij snel voor speelwijze 1 had gekozen. Omdat het als probleem werd gegeven ben ik over andere speelwijzen na gaan denken.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: Venice Cup

Post by Erik »

ik heb hier niets intelligents aan toe te voegen, (maar dat zal niemand verbazen). Ook ik zou aan tafel suf voor speelwijze 1 zijn gegaan
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
Roelf
Posts: 354
Joined: 02 Apr 2009, 09:06

Re: Venice Cup

Post by Roelf »

Ik neem (ha) aas en trek de troeven. Als de tp de klavers niet inspeelt ga ik ze zelf doen en wel als volgt:

eerst de aas slaan, dan klein naar de boer, en als deze verliest, dan klein naar de 9.

Bij alle 3-3 zitsels kan ik de ruitenverliezer wegwerken op de 4e klaver.
Van de 4-2 zitsels verlies ik alleen bij Vx bij west.
Ik win ook bij alle 5-1 zitsels.
User avatar
Roelf
Posts: 354
Joined: 02 Apr 2009, 09:06

Re: Venice Cup

Post by Roelf »

hmm, ik zie dat mijn verhaal niet helemaal klopt want bij Vxx to Txx ga ik ook down. :(
Kom ik denk ik toch uit bij de laatste speelwijze van Martin, waarbij ik wel die 1,2% extra kans op V sec links meeneem door de aas eerst te slaan.
User avatar
Martin
Posts: 571
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: Venice Cup

Post by Martin »

(cl) aas slaan is idd beter, maar werkt alleen als de troeven 2-2 zitten. Na 3 x troef en (cl) aas moet je je laatste entree in dummy gebruiken (in troef) om een klaver richting de boer te spelen en kun je zitsel met Vx van (cl) niet meer aan. De extra kans is dus maar 40% van 1.2%
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: Venice Cup

Post by Floris »

Ik begin met troeftrekken. Als (sp) A aan slag komt, kan de tegenpartij een hartenslag meenemen, maar dat hoeft niet.

Uitgaande dat ze dat wel doen, ga ik voor vatiant 1. Naast de legale 75% kans, neem je dan ook de kans mee dat west aan slag komt (=100% gehaald), doordat ze de hoogste ruiten sec heeft, de ruitens 5-2 zitten, of omdat er een tegenspel fout gemaakt wordt.

Wordt de hartenslag niet meegenomen, maar direct ruiten gespeeld, dan ga ik voor de 3e variant.
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Venice Cup

Post by K-J »

Martin heeft de verschillende mogelijke speelwijzen aardig weergegeven. Het lijkt een simpel spelletje uit een puzzelboekje. Rode kleuren strippen en de tegenpartij met de derde ruitenronde ingooien, zodat zij de klavers moeten openbreken. De Nederlandse leidster speelde het spel op die manier af.
De Amerikaanse leidster deed het volgens de derde speelwijze van Martin, dus die nam de klaversnit en hoopte (toen de klaversnit fout zat) dat de vierde klaver hoog werd om de ruitenverliezer op te dumpen.

Het zijn van die spelletjes die net het verschil tussen winnen en verliezen bepalen. Zit het mee dan neem je hier de juiste beslissing, zit het tegen dan kies je de verkeerde. Nederland verloor de halve finale van Amerika, dus dan weet je hoe het spel zat: oost kwam aan slag met de derde ruiten en west had (cl) V10x.

Overigens lijkt het erop (ervan uitgaande dat de berekeningen van Martin kloppen) dat de Amerikaanse leidster de net iets meer kansrijke methode gekozen heeft en dus terecht won op het spel.
User avatar
Martin
Posts: 571
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: Venice Cup

Post by Martin »

Met strippen en ingooien neem je efectief twee keer een klaversnit. Die kans is 50%.

Het is vrij makkelijk in te zien dat de speelwijze van de Amerikaanse beter is. Zij nam eerst een klaversnit (50%), Als die mis zit neem je de kans mee op klaver T in de doubleton. Als dat ook niet het geval is kun je altijd nog snijden op klaver T, maar dat doe je niet omdat slaan nog iets kansrijker is. Kortom, deze speelwijze moet meer dan 75% kans hebben (50% plus meer dan 50% van de resterende gevallen).
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: Venice Cup

Post by Floris »

Martin wrote:Met strippen en ingooien neem je efectief twee keer een klaversnit. Die kans is 50%.
Dat snap ik niet. Kun je me uitleggen waar ik de mist in ga met mijn speelwijze?
Post Reply