Double-Dummy probleempje

Deel hier je afspeel problemen/vragen/verhalen
Post Reply
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Double-Dummy probleempje

Post by Erik »

Soms heb je wel eens van die rare spelverdelingen en dan staat er een aantal slagen bij dat je kunt halen en je denkt: "Hoe dan?"

We zaten in het fraaie Ierse Trim. Op onderstaand spel vond ik mijn 18 punter niet al te fraai en Hugo zijn 14 punter er tegenover ook niet dus bleven wij in 3NT plakken. Een aantal paren eindigt in 4NT en hele volkstammen knallen naar 6NT. Niemand haalt 12 slagen. 10 is de min en de max. Wij trots, want het levert 13 impen op. Na afloop echter, vertelt een computer tegen jou dat je er toch 12 kunt maken. Mij (en vele anderen) hebben ze het voor moeten zeggen, maar ik wil jullie de puzzel niet onthouden. Je hebt er verder niets aan, maar het is wel grappig. Je mag gerust opscheppen hoe snel je de oplossing hebt gevonden.

_______ (sp) H76
_______ (ha) KV7
_______ (di) HT75
_______ (cl) H52
(sp) 54__________ (sp) BT83
(ha) BT53________ (ha) 962
(di) 982_________ (di) VB43
(cl) VB84________ (cl) T7
_______ (sp) AV92
_______ (ha) A84
_______ (di) A6
_______ (cl) A963
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
Kees

Re: Double-Dummy probleempje

Post by Kees »

In de praktijk haal ik er ook 10. Maar met open kaarten...
Het lukt me helaas niet om dit in het zwart te zetten (wellicht een goed idee als knopje bij de edit, moderator)
dus als je zelf wil zoeken dan maar niet verder naar beneden scrollen
.

.

.

.


.


.


Dus, uiteraard snijd je die boer tien van schoppen eruit. West moet twee kaarten afgooien, en hij moet vier klaveren vasthouden, dus gaat er nu, of straks op de hartens een ruiten eruit.
Nu cash je twee rondjes klaveren, de hartens, speelt ruiten aas en een ruiten naar de 10. Een sportieve Oost speelt een hoge ruiten na zodat je met de andere bierkaart de laatste slag en het contract mag maken.
Kees

Re: Double-Dummy probleempje

Post by Kees »

Als je wilt kun je inderdaad ook na de hoge kleuren meegenomen te hebben (eindigend in dummy) ruiten 10 voor spelen. Links heeft inmiddels een ruiten afgegooid (anders ontwikkel je nog altijd de klaveren). Rechts dekt, je neemt en gaat met ruiten verder. Die 75 duwen de boer er wel uit.
Post Reply