Hoe verdedig je?

Deel hier je afspeel problemen/vragen/verhalen
Post Reply
User avatar
Martin
Posts: 571
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Hoe verdedig je?

Post by Martin »

Eentje van de afgelopen clubavond:
Paren, allen kwetsbaar, 2e hand en je hebt:
(sp) B76
(ha) AVB3
(di) B
(cl) AHT74

Rechts opent 1 (sp).
Stel, je zegt 2 (cl) en na 2x pas zegt rechts 2 (sp) wat het eindcontract wordt.

Je start (cl) H, en in dummy verschijnt:
(sp) 3
(ha) T864
(di) H9753
(cl) VB3
Partner gooit in slag 1 (cl)9 (hoog-laag is aan/even). Je speelt (cl)A, en (cl)T door ( (ha)-signaal) die partner troeft met (sp)5. Partner komt (ha)H na.
Eens met het bieden en de verdediging to nu toe?
en
Hoe verdedig je verder, en vooral, waarom doe je dat zo?
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
User avatar
Gary McAlley
Posts: 850
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

Re: Hoe verdedig je?

Post by Gary McAlley »

gezien wat er al gespeeld is lijkt me dat leider (di) A wel moet hebben. Partner speelt (ha) H en geen kleintje dus ik hoop dat leider AHVxxx-xxx-A-xxx heeft en partner (sp) 10. Dus ik speel nog een (cl) voor de uppercut.
User avatar
Martin
Posts: 571
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: Hoe verdedig je?

Post by Martin »

De vraag is idd hoeveel (ha)'s er te cashen zijn. Op een of andere manier moet maat je dat kunnen vertellen.

In het bijzonder, hoe geef je het onderscheid aan tussen een 3-kaart en een 4-kaart (ha) al dan niet in het bezit van de heer.
Ik speel zelf 1e, 3e, 5e in deze situatie, maar als je dan van Hxx de kleinste speelt, kan de leider de helft van de keren de boel onleesbaar maken door eerst zijn hoogste (ha) te spelen van (ha)xx. Zijn er betere afspraken in deze situatie te maken, of blijft het gokken? (Mijn maat switchte (ha)H van Hxxx in de hoop te vertellen dat er iets bijzonders aan de hand was.)
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
User avatar
een domme aap
Posts: 437
Joined: 02 Apr 2009, 11:50
Location: Utrecht

Re: Hoe verdedig je?

Post by een domme aap »

Het lijkt me dat beide verdedigers zeker weten uit het biedverloop dat de leider minder dan 4 hartens heeft - anders zou ie toch wel openhouden met een doublet ipv 2 (sp).

Dus, dat realiserend lijkt het me dat verdeling naspelen belangrijker is dan 'slim' de Heer naspelen van een vierkaart...

Het enige is wel dat mijn maat aan slag misschien (ha) Hxx van de leider eruit moet snijden en aan slag moet proberen te blijven (dus, bv. de B naspelen van Bxx). Maar, in dit geval heeft ie zelf Hxxx, dus dat is niet aan de orde.
Zo'n Heer naspelen is de maat onoplosbare raadsels opgeven - daar blijf ik lekker intrappen en vraag hem naast een verklaring van zijn naspel om een biertje.
Liever een domme aap in de boom, dan tegenover je aan tafel.
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: Hoe verdedig je?

Post by nijn11 »

Het is zo eenvoudig. Maat geeft gewoon zijn verdeling aan (hoogste van een even aantal), met daarbij een opraapurgentie. Je weet dus nu dat maat Hxxx heeft, neem dus over en speelt klaveren na.
Wat kan bridge toch simpel zijn. 8-)

En na het tegenspel bied je je maat een biertje aan. ;)
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
Vindaloo

Re: Hoe verdedig je?

Post by Vindaloo »

(ha) H is een vreemde kaart, heeft p echt een doubleton? Mogelijk. Wat ik wel vreemd vind is dat iedereen voor die troefpromotie gaat. Volgens mij kan p niet echt zien of ik 5 of 6 klavers heb, dus al-ie die (sp)10 heeft, zou hij die de vorige slag niet eerder gelegd hebben dan (sp)5?

Kortom, misschien is die (ha) H wel bedoeld als een (di) -signaal (het aas kan-ie nog net hebben). Overnemen dus, en (di) na (al was het alleen maar om een ander geluid te laten horen ;) .
Post Reply