een duur spelletje

Deel hier je afspeel problemen/vragen/verhalen
Post Reply
User avatar
K-J
Posts: 1438
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

een duur spelletje

Post by K-J »

2e divisie viertallen
Z/NZ

(sp) 8
(ha) A3
(di) AV97
(cl) HV6532

(sp) 9763
(ha) HB8
(di) H10854
(cl) 8

zuid .west noord .oost
pas - pas - 1 (cl) - 1 (sp)
pas - 2 (sp) - pas (?) - pas
3 (di) (?) - pas - 5 (di) - a.p.

Noord heeft een lastige beslissing in de 2e biedronde met zijn erg fraaie hand en besluit te passen. Eens?
Zuid in de uitpas ziet in zijn hand dat partner kort is in schoppen en besluit dat maat wel wat fit moet hebben in ruiten. Ben je het eens met 3 (di)? 3 (di) is in ieder geval recht in de emmer en noord wint er geen doekjes meer om en knalt de manche.
Een scherpe manche, maar zeker speelbaar. West start schoppen voor de (sp) H van z'n partner en deze speelt (ha) 5 na. Wat wordt je speelplan?
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: een duur spelletje

Post by Floris »

Nou, nou. Dbl van noord zou vast weer 15-17 SA zijn, of niet? (HET grote nadeel van zwakke sans). Als noord ook maar even geaarzeld heeft, slinger ik zuid voor de arbiter. Ik had met zuid nooit geboden (waarom heeft noord geen minimale 1=4=3=5?)

Nu ik gelukkig in 5 (di) zit, moet ik leven van de klavers en de entrees bewaken. Ik stap op met (ha) H, en speel meteen klaveren op. Waarschijnlijk krijg ik direct harten terug, waarna ik een klaver troef. Dan (di) H, (di) A weer een klaver getroefd. Als de óf de troeven 2-2 zitten, óf de klavers 3-3/2-4, ben ik er volgens mij...
wouterf

Re: een duur spelletje

Post by wouterf »

Ik ga geen speelwijze geven want ik weet het spel al.
Wel zou ik zeker met Noord hebben geboden, 2NT. Dit moet wel minors zijn, waarschijnlijk 6 (cl) en 4 (di) aangezien je met een 1345 zou doubleren. Belooft uiteraard ook overwaarde.
User avatar
Martin
Posts: 570
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: een duur spelletje

Post by Martin »

(cl) naar de heer lijkt normaal.
Ik ga ervan uit dat die fout zit (anders is het makkelijker) en dat er (ha) na komt.
Die troef je, je troeft een klaver laag en hebt in de gaten gehouden hoe de tegenstanders distributie gooien.

Als de (cl)'s 4-2 lijken te zitten, speel troef naar de vrouw, en nog een klaver, als rechts bekent, troef ik hoog, en ga ik snijden in troef (oost heeft dan 5 (sp) 's, 4 (cl) 's en waarschijnlijk ook nog wel wat (ha) 's.

Als de (cl) 3-3 lijken te zitten, of als ik verschillende distributiesignalen krijg van oost en west, is het moeilijker. Je speelt nog steeds troef naar de vrouw, en nog een klaver, en als rechts bekent heb je een probleem. Als beiden een oneven aantal hebben aangegeven troef ik met een middenkaart, zo niet, dan troef ik hoog en snijd weer in troef.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
Post Reply