Doffe ellende in de Ruitenboer (5)

Deel hier je afspeel problemen/vragen/verhalen
Post Reply
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Doffe ellende in de Ruitenboer (5)

Post by Floris »

Z/-

--------------- (sp)
--------------- (ha)
--------------- (di)
--------------- (cl)
(sp) AHV962 ---------- (sp) 7
(ha) 97 ----------------- (ha) HB6
(di) H8 ----------------- (di) AVT976
(cl) AT8 ---------------- (cl) V76
--------------- (sp)
--------------- (ha)
--------------- (di)
--------------- (cl)

(p) - 1 (sp) - (p) - 2 (cl) *
(p) - 3 (cl) ** - (p) - 3SA
* MF-relay
** 6 (sp) 322 met onbekende 3-krt

Zuid trapt af met (cl) 4 (kleintje plaatje). Bedenk eerst je plan voordat je de tekst hieronder selecteert!

Stel, je besluit zoals ik om k8 te leggen. Dan heb je de eerste goede beslissing al genomen: Noord legt nl kB en jij wint met kV. De klaverpositie is dus duidelijk: zuid heeft zonder twijfel kH, en je kan die er nog uitsnijden met kAT erachter.
Maar wat nu? ik besloot eerst de schoppens te testen (mee eens?): Zuid blijkt begonnen te zijn met BT43, en Noord met 85 (hij gooit op de derde schoppenronde een hartje weg; jij zelf laat een klaver en een hartje gaan).
In 4t zou je nu gapend de 4e schoppen spelen naar de veilige hand. Maarja... het is paren! maakt dat verschil? Hoe speel je nu verder?

(als je besluit om rH te slaan bekent Noord met r3 en Zuid met r2. Als je dan een r8 opspeelt legt Noord r4... speel je op 4-1? of toch 3-2?)
User avatar
Martin
Posts: 570
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: Doffe ellende in de Ruitenboer (5)

Post by Martin »

Ik neem in slag 2 gelijk de (cl)-snit en ga dan de (sp)'s draaien. Aangezien noord (cl) 9 niet gelegd heeft zit die in zuid, en omdat zuid kleintje plaatje is gestart lijkt het er sterk op dat noord begonnen is met (cl) B32 en zuid met (cl) H954 (zuid zou (cl) H94 gehad kunnen hebben en een moeilijke start, bijvoorbeeld met een 4333). Nu blijkt dat zuid een 4-krt schoppen heeft gehad kan dat nog steeds.
Zuid heeft dus:

(sp) BT43
(ha) ?
(di) ?
(cl) H9(5)4

Zuid heeft geen 5-krt rood, daar was hij vast mee gestart. Ook heeft zuid geen singleton (ha), want dan had noord waarschijnlijk wel geboden met 7 (ha)'s.


Dus nadat ik (di) heer heb gecasht, is snijden in (di) alleen beter dan slaan met
(sp) BT43
(ha) XXXX
(di) x
(cl) H9(5)4
in zuid. Dat lijkt me zwaar tegen de kansen in. Ik ga de ruitens dus niet snijden.
Het alternatief is om na (di) H een schoppen af te geven. Dat levert altijd 11 slagen op wat waarschijnlijk al een goede score zit (een deel van het veld zal in 4 (sp) zitten en je hebt al een gunstige (cl)-start gehad) en alsnog 12 slagen als ze (ha) aas niet gelijk oprapen.
Ik vind beide speelwijzes niet zo gek, (ik denk dat de kans dat de (di)'s rond zitten 75% is), maar ik neig naar het afgeven van een (sp) omdat ik verwacht dat 3SA+2 al meer dan 70% is.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: Doffe ellende in de Ruitenboer (5)

Post by Erik »

Parenspeelwijzen werken alleen in een evenwichtig veld. Het is ruitenboer dus onderstaand biedverloop heeft sowieso niet in de zaal plaatsgevonden. 1 (sp) - 2 (di) - 4 (sp) lijkt waarschijnlijker. Kleine klaver. Kijk nu, feest! Klaversnit herhaald en de schoppens van boven. Nu blijkt dat zuid aan slag gaat komen eerst maar eens even een schoppen afgeven voor 11 zekere slagen. In dit veld zeker goed voor 70%. Als ik er perse 12 wil hebben omdat het paren is, dan maar de ruitens van boven timmeren. Er zal vast iets met beschikbare plaatsen zijn, maar dat is te moeilijk voor mij. 3-2 is gewoon een betere kans dan snijden.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
K-J
Posts: 1438
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Doffe ellende in de Ruitenboer (5)

Post by K-J »

Ik neem nogmaals de klaversnit en daarna timmer ik de ruitens gewoon van bovenaf. Deze zitten gewoon 3-2 en Zuid (heeft natuurlijk ook (ha) A naast zijn vierkaart schoppen) komt vanzelf in de problemen en 13 slagen zijn mijn deel! Heel wat meer procentjes dan die suffe 70 :lol:
Maar serieus: als de ruitens 4-1 blijken te zitten probeer ik daarna de schoppen. Als die ook niet lopen dan geef ik een schoppen af en hoop ik dat de vierde ruiten niet bij de vierde schoppen zit en ook niet bij (ha) A, zodat ik nog steeds een goede kans op 11 slagen maak.
wouterf

Re: Doffe ellende in de Ruitenboer (5)

Post by wouterf »

Erik:
Ik vind het toch best wel mooi om te lezen dat jij eerst verteld dat er in dit veld geen parenspeelwijzen zijn, om vervolgens een uitstekende parenanalyse te geven van het spel. Je spreekt jezelf een beetje tegen :P.

Ik ben het overigens eens met een S afgeven, een fors deel van het veld zal in 4 (sp) eindigen (30%ish?) wat waarschijnlijk contract of met een overslag gaat. De rest zal in 3NT terecht komen.
Je moet in 3NT dus minstens +2 gaan om voor de 450 te blijven, en dan heb je waarschijnlijk al 60-80% binnen. Geen reden om risico te nemen voor die overige 20-40%.
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: Doffe ellende in de Ruitenboer (5)

Post by Floris »

het hele spel

--------------- (sp) 85
--------------- (ha) V843
--------------- (di) B543
--------------- (cl) B32
(sp) AHV962 ---------- (sp) 7
(ha) 97 ----------------- (ha) HB6
(di) H8 ----------------- (di) AVT976
(cl) AT8 ---------------- (cl) V76
--------------- (sp) BT43
--------------- (ha) AT52
--------------- (di) 2
--------------- (cl) H954

biedverloop: ongestoord naar 3SA in oost.
start: (cl) 4.

Ging ik veilig voor contract (cl) A, of ga ik op avontuur? Ik besloot dat (cl) A pakken wel erg somber was. ik legde de (cl) 8 en kreeg het goede nieuws: (cl) B, (cl) V. Zuid had dus zeker (cl) H9xx(x).

ik probeerde nu de schoppens (in de hand (ha) 6 en (cl) 6 weg). Toen die 4-2 bleken te zitten had ik een keuze: geef ik nu een schoppen af aan de veilige hand (+2, misschien +3 als ze (ha) A niet oprapen). of probeer ik de ruitens (+3 met de ruitens 3-2)...

ik verwachtte dat het hele veld wel in 3SA zou zitten (1 (sp) - 2 (di) - 3 (sp) - 3SA). Dat klopte. er zaten erg weinig paren in 4 (sp) . Als ik nu een 'normale start' heb gehad (en waarom niet?), dan zullen er vele paren zijn die de ruitens gaan timmeren. Als die gewoon 3-2 zitten (en waarom niet?), dan scoort zo'n "slimme" safety play van een kleine schoppen weer eens ongelukkig slecht.

ik besloot dus voor de jackpot te gaan en speelde (di) H en (di) na. ik heb de ruitensnit zeer serieus overwogen, maar dacht net als Martin dat slaan toch kansrijker was. Mis. Het klaversnitje bracht nog wel het contract thuis, maar daar was dan ook alles mee gezegd: 15% voor de Dikke :x
Post Reply