kans om te schitteren (deel 2)

Deel hier je afspeel problemen/vragen/verhalen
Post Reply
User avatar
K-J
Posts: 1438
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

kans om te schitteren (deel 2)

Post by K-J »

Nogmaals het Theseustoernooi.
Als je dit goed doet, win je de briljancy-prijs:

(sp) V8
(ha) B62
(di) 3
(cl) HB87643

(sp) A65
(ha) A7
(di) AVB964
(cl) 109

Je zit als zuid in 3SA, waarbij west 1 (sp) gevolgd heeft over jouw 1 (di) opening.
De start is (sp) B. Je legt de vrouw in de dummy en die houdt. Graag een speelplan vanaf hier.
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: kans om te schitteren (deel 2)

Post by Erik »

mogelijkheden:
1. Op de klaveren afgaan.
Oost (cl)A sec en west dus Vxx is een leuke optie

2. op de ruitens afgaan
ruitens 3-3
ruitens 4-2 met Hx bij Oost
ruitens 4-2 met Tx
(di)H sec
Dan zijn er pas 8 slagen en moet (cl) V dus goed zitten.

Allemaal weinig kansrijk. Ik denk dat (di)A timmeren en ruiten door alles bij elkaar de meeste kans heeft. Dat dan dus maar. Dan zijn ze ook aan slag voordat ze kunnen bedenken dat ze beter op harten kunnen overschakelen omdat ze in die kleur de communicatie niet kunnen verbreken.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: kans om te schitteren (deel 2)

Post by Floris »

ik zou aan tafel vast dommig een ruitensnit op (di) H nemen. Daarna maar eens kijken wat er gebeurt.
User avatar
frank
Posts: 267
Joined: 19 May 2009, 16:12

Re: kans om te schitteren (deel 2)

Post by frank »

Met de hint van KJ ga ik voor de prijs. Ik begin met (cl) H om de secce vrouw te pinnen. Die moeten ze duiken anders lopen de klaveren. Nu heb ik mijn klaverslag en kan ik overschakelen op de ruiten. Ben ook nog in dummy dus kan nu ook nog naar de (di) 9 spelen, wat me technisch het beste lijkt.
User avatar
K-J
Posts: 1438
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: kans om te schitteren (deel 2)

Post by K-J »

Frank (en weer Willem) komen heel dicht in de buurt van de briljancy-prijs, al speelde de winnaar van deze prijs 'm net iets anders:

.............. (sp) V8
.............. (ha) B62
.............. (di) 3
.............. (cl) HB87643
(sp) HB1042................ (sp) 973
(ha) V83..................... (ha) H10954
(di) H75..................... (di) 1082
(cl) A5...................... (cl) V2
.............. (sp) A65
.............. (ha) A7
.............. (di) AVB964
.............. (cl) 109

Het idee is inderdaad een klaverslag stelen om daarna over te schakelen op de ruitens. (cl) H is een mogelijkheid, maar zoals het zit zal het niet de winnende speelwijze zijn. Een goeie west zal (cl) A meteen nemen omdat hij zich realiseert dat als je (cl) Vxx heb duiken geen zin heeft en als je (cl) Vx hebt je niet zo zal spelen (en dat de klavers nu toch geblokt zijn). Daarna maakt het allemaal niet zoveel meer uit hoe ze tegenspelen, 3SA ga je normaal gesproken niet meer maken.
De winnaar van de briljancy-prijs op het Theseustoernooi verzon een kleine klaveren vanuit noord. Oost had al een kleintje bijgespeeld voor 'ie überhaupt over het spelen van (cl) V gedacht had en 3SA was meteen gemaakt. Pakt west (cl) A dan lopen de klavers en heeft de leider 10 slagen. West dook dus (cl) A, maar nu schakelde de leider over op de ruitens, waarna hij door middel van 5 ruitenslagen 9 slagen wist te scoren.
Post Reply