makke schapen tegen hok

Deel hier je afspeel problemen/vragen/verhalen
Post Reply
User avatar
Gary McAlley
Posts: 846
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

makke schapen tegen hok

Post by Gary McAlley »

De hoofdklassebekerwedstrijd tegen Hok was geen onverdeeld succes voor Dombo. Ik zal de uitslag niet geven, maar kan toch melden dat Dombo in ieder geval nog één van de zes rondjes gewonnen heeft. Zelf mocht ik onderstaande 3SA afspelen (na 1 (cl) -1SA-3SA)

Dummy
(sp) VB76
(ha) AHT
(di) HVT
(cl) K42

Hand
(sp) 982
(ha) V84
(di) 962
(cl) A763

Er wordt een kleine schoppen gestart (kleintje plaatje). Je legt de V (eens?). Rechts wint de A en retourneert een kleine harten. Hoe speel je verder? Je mag ervan uitgaan dat de verdediging in het vervolg consequent harten inspeelt.
User avatar
K-J
Posts: 1438
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: makke schapen tegen hok

Post by K-J »

Lastig spel. Zonder op de communicatie te letten lijkt de beste kans de schoppensnit op de 10 en 2x naar ruiten HV spelen. Helaas moet ik hiervoor 3x in de hand komen en ik heb maar twee entrees.

Er zijn twee alternatieven die a priori minder kansrijk zijn, maar waar je slechts twee entrees in de hand voor nodig hebt. Dat is spelen op (sp) 10 sec bij oost of op (di) B bij west. Die tweede is duidelijk kansrijker, dus een mogelijk speelplan is (ha) V pakken en (sp) 9 laten rennen. Zonodig de schoppensnit herhalen en daarna met klaveren oversteken naar je hand en ruiten naar de 10 spelen.

Je kan er ook op spelen dat de tegenpartij je de 9e slag komt brengen en (na de schoppensnit) toch ruiten naar HV spelen, maar het lijkt me niet dat de tegenpartij het hier fout zal gaan doen.
User avatar
frank
Posts: 267
Joined: 19 May 2009, 16:12

Re: makke schapen tegen hok

Post by frank »

Als je op de (sp) 10 wil snijden kun je dat al in slag 1 doen. Zo zie je maar weer, een speelplan maak je in slag 1, niet in slag 2.
User avatar
K-J
Posts: 1438
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: makke schapen tegen hok

Post by K-J »

frank wrote:Als je op de (sp) 10 wil snijden kun je dat al in slag 1 doen. Zo zie je maar weer, een speelplan maak je in slag 1, niet in slag 2.
En wat is het voordeel daar dan van ten opzichte van de latere snit?
User avatar
frank
Posts: 267
Joined: 19 May 2009, 16:12

Re: makke schapen tegen hok

Post by frank »

Dat je geen extra entree in de hand nodig hebt. De opps hebben namelijk al de eerste snit voor je gedaan. Dat was toch je probleem?
User avatar
K-J
Posts: 1438
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: makke schapen tegen hok

Post by K-J »

Je moet de snit op (sp) 10 2x nemen, dus heb je daarvoor nog steeds een entree naar je hand nodig.
Vanwege (sp) 98 in je hand kan je dus in de 1e slag een schoppenplaat leggen en later oversteken naar je hand en (sp) 9 voorspelen.
User avatar
Gary McAlley
Posts: 846
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

Re: makke schapen tegen hok

Post by Gary McAlley »

__________ (sp) VB76
__________ (ha) AH10
__________ (di) HV10
__________ (cl) H42
(sp) H10543________ (sp) A
(ha) 962___________ (ha) B753
(di) B3____________ (di) A8754
(cl) VB9___________ (cl) 1085
__________ (sp) 982
__________ (ha) V84
__________ (di) 962
__________ (cl) A763

Plan KJ zou dus werken. Op voorhand lijken er meerdere combinaties van 9 slagen mogelijk:
2 (sp) , 3 (ha) , 3 (cl) , 1 (di)
2 (sp) , 3 (ha) , 2 (cl) , 2 (di)
1 (sp) , 3 (ha) , 3 (cl) , 2 (di)
helaas probeerde ik een derde klaveren hoog te krijgen maar dit gaf de opps de mogelijkheid voor die tijd de vierde harten te ontwikkelen en ook nog eens te cashen.
Post Reply