Leuk slem

Deel hier je afspeel problemen/vragen/verhalen
Post Reply
User avatar
Arnaud
Posts: 210
Joined: 19 Jun 2009, 12:18

Leuk slem

Post by Arnaud »

Je komt in 6 (cl) middels het biedverloop (niemand kwets en stille tegenstanders)
1 (cl) -1 (ha)
1 (sp)* - 2 (di)**
3 (di)*** - 4 (cl)
4 (sp) - 4 SA
5 (sp) -6 (cl)
* geen sans verdeling
**4e kleur
***echt

De handen (dummy boven)
(sp) H
(ha) AHB9xx
(di) x
(cl) HT432

(sp) AVxx
(ha) T
(di) Vxxx
(cl) AVBx

Links komt uit met een kleine ruiten voor het aas rechts en je krijgt schoppen na. Je denkt, dit heeft wel kansen. Als je begint met een troef zie je dat rechts er 4 heeft. Wat is je speelplan? (Het moge duidelijk zijn dat ik dit spel verkloot heb).
User avatar
K-J
Posts: 1438
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Leuk slem

Post by K-J »

Gadver, wat een irritant tegenspel, want door die schoppen na heb ik een entree minder in de dummy.
Afijn, normaal lijkt nu klaveren naar de aas (oeps 4-0). Nu is de kans wel groot dat oost kort in harten is, dus ik sla eerst (sp) AV en gooi daar twee hartens op weg (anders heb je kans dat oost in de derde hartenronde een schoppen weggooit en dan kan ik (sp) AV niet meer cashen als oost van oorsprong drie schoppens had).
Vervolgens sla ik (ha) AH en troef een harten. Oost heeft er 2, neem ik aan, en de vrouw is niet gevallen. In dat geval troef ik een ruiten met een kleintje in de dummy.
Als dit allemaal goed is gegaan kan ik de laatste 4 slagen claimen op een hoge cross-ruff.
Dit speelplan vereist dat de schoppen niet slechter dan 5-3 zitten en oost meer dan twee ruitens heeft.
Je zou ook alleen (sp) A kunnen cashen als je bang bent dat de schoppens 6-2 zitten en het spel verder hetzelfde afspelen. In dat geval moet je twee ruitens laag in de dummy troeven. Omdat oost nu twee keer de kans krijgt om op harten een ruiten weg te gooien moet oost minimaal 4 ruitens hebben (anders troeft hij de laatste ruiten over). De maakkans van dit speelplan lijkt me kleiner.
User avatar
Arnaud
Posts: 210
Joined: 19 Jun 2009, 12:18

Re: Leuk slem

Post by Arnaud »

Gelukkig toch niet zo makkelijk. Al dacht ik het helemaal goed te doen, maar had ik me een entree verteld.
Rechts had namelijk, naast 4 klaveren ook 4 harten (inclusief de vrouw). Links had 6 schoppen en 5 ruiten.

Ik besloot te proberen de harten vrij te troeven (na schoppen heer, harten aas, harten getroeft en ruiten getroeft etc). Toen mijn troeven in de hand op waren lagen er twee in dummy en twee bij tegenstander, maar ja ik had een aftroever nodig om over te steken...

Spel sloeg trouwens uit tegen 3 Sa -1...
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: Leuk slem

Post by Floris »

Arnaud wrote: 06 Apr 2018, 15:36 Links had 6 schoppen en 5 ruiten.
hoe krijgen die mensen het toch altijd voor elkaar om met een 6250 hun bek te houden... :?
Last edited by Floris on 09 Apr 2018, 12:36, edited 1 time in total.
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: Leuk slem

Post by Floris »

sorry, internethikje...
Post Reply