Tegenspeelprobleem

Deel hier je afspeel problemen/vragen/verhalen
Post Reply
User avatar
Arnaud
Posts: 210
Joined: 19 Jun 2009, 12:18

Tegenspeelprobleem

Post by Arnaud »

Bij de postmortum hadden discussie over een spel. Ik vond de het als defence probleem nog wel het aardisgte.
Je bent kwets tegen niet en mag beginnen. Het bieden is snel voorbij:
2N - 4 (sp) - X - a.p.

En dan de handen (als ik ze me goed herinner). Rechts dummy en onder ben je zelf.


....................(sp) V
....................(ha) B9
....................(di) BTxxxx
....................(cl) Bxxx

(sp) ATx
(ha) HVx
(di) AHV
(cl) HTxx

Stel maar start ruiten voor je aas, getroefd bij de leider. Die speelt harten Aas (relatief hoge harten bij maat: af/oneven) en harten na voor je heer. Wat is je plan en speel je na?
User avatar
K-J
Posts: 1439
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Tegenspeelprobleem

Post by K-J »

Maat heeft 3 of 5 hartens, dus de leider heeft er nog minimaal eentje. Ik ga dus in ieder geval troef inspelen, de vraag is alleen of ik (sp) A moet spelen of een kleine schoppen.
Met doublet heeft partner neem ik aan wat punten aangegeven, dus hij heeft minimaal of (sp) H, of (cl) A.
In dat geval speel ik een kleine schoppen na voor het geval partner (sp) H sec heeft. Volgens mij kan een kleine schoppen na nu niets kosten, maar wel opleveren.
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: Tegenspeelprobleem

Post by Floris »

erm... dit probleem staat onder het verkeerde kopje...
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: Tegenspeelprobleem

Post by Floris »

ik doe ook een kleine schoppen na.

niet erg als deze naar de Vrouw loopt lijkt mij. Hoe hoog de (cl) xjes in dummy ook zijn, gezien mijn bezit heeft de leider nooit genoeg communicatie om de ruitens op te zetten. Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig naar het probleem, want dat zie ik nog niet zo... wat kan er fout gaan?
User avatar
Arnaud
Posts: 210
Joined: 19 Jun 2009, 12:18

Re: Tegenspeelprobleem

Post by Arnaud »

Tsja ten eerste. Klopt verkeerde forum. Ik kijk altijd via de home pagina en daar staat tegenspel niet in het rijtje..

Verder was het een leuk spel, na afloop krijg je de spelverdeling en kon je zien dat het 4 down kon. Kostte even moeite hoe.

De clue is dat je ATx van schoppen hebt (hier, in werkelijkheid had je Txx en je maat Axx en waren klaveren platen omgedraaid). Dus een harten laten troeven zorgt ervoor dat je troef tien een slag wordt dus een verwisseling van slagen. Het bleek verder dat leider 4Sch had gevolgd met:
(sp) HBxxxx
(ha) ATxxx
(di)
(cl) xx

Dus met troef na verliest de leider 2 harten een schoppen en 2 klaveren voor 2 down. Echter als je een lage kleur speelt wordt de leider kort (kan een harten introeven, maar heeft weer een troef nodig om over te steken) en dan is het uiteindelijk 4 down.
Post Reply