Schitterende 3SA

Deel hier je afspeel problemen/vragen/verhalen
Post Reply
User avatar
K-J
Posts: 1438
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Schitterende 3SA

Post by K-J »

Zonder tussenbiedingen hebben jij en je partner met de onderstaande handen 3SA uitgeboden (1 (di) - 1 (ha) - 1 (sp) - 3SA).

(sp) AH64
(ha) 52
(di) AB976
(cl) 65

(sp) B2
(ha) HV84
(di) V104
(cl) A742

Het begin van het afspel geef ik je:
West start (cl) V, deze wordt overgenomen door oost met de (cl) H. Je duikt en oost speelt (cl) 9 na. Deze slag neem je met de aas. Je speelt (di) 10, in de dummy natuurlijk (di) 7 en deze houdt. Blij speel je ook (di) V, maar west bekent niet. Dompertje, maar goed, toch maar klein in de dummy en oost neemt nu wel met (di) H. De kansen om 3SA te maken zijn danig geslonken, maar er gloort weer hoop als oost (ha) 10 naspeelt en jouw heer de slag mag maken. Er lijken nu 9 slagen te zijn (2 schoppens, 2 hartens, 4 ruitens en een klaverslag), maar (ha) A zit er nog in en je hebt geen entree meer bij (ha) V.

Heb je toch nog maakkansen?

Zeker!
Je raapt je ruitens op en je speelt harten naar je hand. Oost stapt natuurlijk op met (ha) A en speelt (sp) 10 na. Dit heb je nog over:

(sp) AH64
(ha) -
(di) -
(cl) -

(sp) B2
(ha) V
(di) -
(cl) 7

In plaats van (cl) 7 mag je in je hand ook (ha) 8 hebben overgehouden.
Van de 9 gespeelde slagen heb je er 6 gemaakt. Je mag dus nog één slag afgeven.
Welke kaart speel je en waarom?
User avatar
Martin
Posts: 570
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: Schitterende 3SA

Post by Martin »

Wat is er afgegooid op de ruitens? Links heeft vrijwel zeker 5 (cl) 's, 1 (di) en dus meest waarschijnlijk een 4-3 of 3-4 hoog. Misschien kan ik de harten-distributie lezen door het af en bijgooien en heeft links al zijn (cl)'s bewaard of niet en is er een (sp) afgegooid door links? Die informatie beinvloedt mijn afspel.

Als ik (sp) T geloof, en ik heb weinig reden om dat niet te doen, zit (sp) V fout. Het spel zit dus nu bijvoorbeeld:

____________(sp) AH64
____________(ha) -
____________(di) -
____________(cl) -
(sp)V87 ________________(sp)T953
(ha) -___________________(ha)-
(di) -___________________(di)-
(cl) B __________________(cl)-


____________(sp) B2
____________(ha) V
____________(di) -
____________(cl) 7

Als ik (sp) B leg, wordt die gedekt en heeft links of een entree voor de vrije (cl) of heeft rechts (sp) T987 en nog 2 (sp)-slagen. Als ik (sp) B duik, zal links niet overnemen met de vrouw (dan is het gemaakt, ik maak dan (sp) AB en de (ha) V)). Als links (sp) T duikt, duik ik ook, er komt nu een kleine (sp) na voor de B, V en H en ik kan het verlies van nog een (sp) niet vermijden.




Kortom, bij dit zitsel ben ik altijd down. Ik moet dus hopen dat rechts oorspronkelijk maar 3 (sp) 's had en links dus 4.
Als links nog een klaver heeft zitten de schoppens nu dus 3-3 en als ik de (sp) T duik, maak ik altijd nog 3 slagen (of 3 (sp) slagen als links (sp) V niet speelt, of (sp) AB en (ha) V als links (sp) V wel speelt).

Als links al zijn (cl)'s heeft afgegooid, zit het als volgt:


____________(sp) AH64
____________(ha) -
____________(di) -
____________(cl) -
(sp)Vxxx ________________(sp)T9x
(ha) -___________________(ha)x
(di) -___________________(di)-
(cl) ___________________(cl)-


____________(sp) B2
____________(ha) V
____________(di) -
____________(cl) 7

Ik moet nu hopen dat links zowel (sp) 5 als (sp) 3 heeft, bijv ( (sp) 8 en 7 kunnen omgedraaid zitten).


____________(sp) AH64
____________(ha) -
____________(di) -
____________(cl) -
(sp)V853 ________________(sp)T97
(ha) -___________________(ha)x
(di) -___________________(di)-
(cl) ___________________(cl)-


____________(sp) B2
____________(ha) V
____________(di) -
____________(cl) 7


Ik leg dan (sp) B, die moet links dekken en die neem ik met het A en speel ook (sp) H. Als rechts (sp) T98 heeft gehad wordt hij daarna ingegooid met (sp) om de dummy (ha) V te brengen, als rechts (sp) T97 heeft gehad zit rechts in een 1-kleurendwang. Als hij (sp) 9 vasthoudt wordt hij ingegooid, als hij (sp) 7 weggooit, komt links voor het probleem, overnemen en dummy (sp) 6 geven, of duiken zodat partner (ha) V mag brengen.

Mijn speelwijze hangt dus af van het afgooien van links: Als links nog een klaver heeft en een (sp) heeft afgegooid, dan duik ik. Als links alle (cl)'s heeft afgegooid, dan dek ik (sp) T met de B.

Mooi spel inderdaad.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
Post Reply