Zonder tussenbiedingen hebben jij en je partner met de onderstaande handen 3SA uitgeboden (1 - 1 - 1 - 3SA).
AH64
52
AB976
65
B2
HV84
V104
A742
Het begin van het afspel geef ik je:
West start V, deze wordt overgenomen door oost met de H. Je duikt en oost speelt 9 na. Deze slag neem je met de aas. Je speelt 10, in de dummy natuurlijk 7 en deze houdt. Blij speel je ook V, maar west bekent niet. Dompertje, maar goed, toch maar klein in de dummy en oost neemt nu wel met H. De kansen om 3SA te maken zijn danig geslonken, maar er gloort weer hoop als oost 10 naspeelt en jouw heer de slag mag maken. Er lijken nu 9 slagen te zijn (2 schoppens, 2 hartens, 4 ruitens en een klaverslag), maar A zit er nog in en je hebt geen entree meer bij V.
Heb je toch nog maakkansen?
Zeker!
Je raapt je ruitens op en je speelt harten naar je hand. Oost stapt natuurlijk op met A en speelt 10 na. Dit heb je nog over:
AH64
-
-
-
B2
V
-
7
In plaats van 7 mag je in je hand ook 8 hebben overgehouden.
Van de 9 gespeelde slagen heb je er 6 gemaakt. Je mag dus nog één slag afgeven.
Welke kaart speel je en waarom?
Schitterende 3SA
Re: Schitterende 3SA
Wat is er afgegooid op de ruitens? Links heeft vrijwel zeker 5 's, 1 en dus meest waarschijnlijk een 4-3 of 3-4 hoog. Misschien kan ik de harten-distributie lezen door het af en bijgooien en heeft links al zijn 's bewaard of niet en is er een afgegooid door links? Die informatie beinvloedt mijn afspel.
Als ik T geloof, en ik heb weinig reden om dat niet te doen, zit V fout. Het spel zit dus nu bijvoorbeeld:
____________ AH64
____________ -
____________ -
____________ -
V87 ________________T953
-___________________-
-___________________-
B __________________-
____________ B2
____________ V
____________ -
____________ 7
Als ik B leg, wordt die gedekt en heeft links of een entree voor de vrije of heeft rechts T987 en nog 2 -slagen. Als ik B duik, zal links niet overnemen met de vrouw (dan is het gemaakt, ik maak dan AB en de V)). Als links T duikt, duik ik ook, er komt nu een kleine na voor de B, V en H en ik kan het verlies van nog een niet vermijden.
Kortom, bij dit zitsel ben ik altijd down. Ik moet dus hopen dat rechts oorspronkelijk maar 3 's had en links dus 4.
Als links nog een klaver heeft zitten de schoppens nu dus 3-3 en als ik de T duik, maak ik altijd nog 3 slagen (of 3 slagen als links V niet speelt, of AB en V als links V wel speelt).
Als links al zijn 's heeft afgegooid, zit het als volgt:
____________ AH64
____________ -
____________ -
____________ -
Vxxx ________________T9x
-___________________x
-___________________-
___________________-
____________ B2
____________ V
____________ -
____________ 7
Ik moet nu hopen dat links zowel 5 als 3 heeft, bijv ( 8 en 7 kunnen omgedraaid zitten).
____________ AH64
____________ -
____________ -
____________ -
V853 ________________T97
-___________________x
-___________________-
___________________-
____________ B2
____________ V
____________ -
____________ 7
Ik leg dan B, die moet links dekken en die neem ik met het A en speel ook H. Als rechts T98 heeft gehad wordt hij daarna ingegooid met om de dummy V te brengen, als rechts T97 heeft gehad zit rechts in een 1-kleurendwang. Als hij 9 vasthoudt wordt hij ingegooid, als hij 7 weggooit, komt links voor het probleem, overnemen en dummy 6 geven, of duiken zodat partner V mag brengen.
Mijn speelwijze hangt dus af van het afgooien van links: Als links nog een klaver heeft en een heeft afgegooid, dan duik ik. Als links alle 's heeft afgegooid, dan dek ik T met de B.
Mooi spel inderdaad.
Als ik T geloof, en ik heb weinig reden om dat niet te doen, zit V fout. Het spel zit dus nu bijvoorbeeld:
____________ AH64
____________ -
____________ -
____________ -
V87 ________________T953
-___________________-
-___________________-
B __________________-
____________ B2
____________ V
____________ -
____________ 7
Als ik B leg, wordt die gedekt en heeft links of een entree voor de vrije of heeft rechts T987 en nog 2 -slagen. Als ik B duik, zal links niet overnemen met de vrouw (dan is het gemaakt, ik maak dan AB en de V)). Als links T duikt, duik ik ook, er komt nu een kleine na voor de B, V en H en ik kan het verlies van nog een niet vermijden.
Kortom, bij dit zitsel ben ik altijd down. Ik moet dus hopen dat rechts oorspronkelijk maar 3 's had en links dus 4.
Als links nog een klaver heeft zitten de schoppens nu dus 3-3 en als ik de T duik, maak ik altijd nog 3 slagen (of 3 slagen als links V niet speelt, of AB en V als links V wel speelt).
Als links al zijn 's heeft afgegooid, zit het als volgt:
____________ AH64
____________ -
____________ -
____________ -
Vxxx ________________T9x
-___________________x
-___________________-
___________________-
____________ B2
____________ V
____________ -
____________ 7
Ik moet nu hopen dat links zowel 5 als 3 heeft, bijv ( 8 en 7 kunnen omgedraaid zitten).
____________ AH64
____________ -
____________ -
____________ -
V853 ________________T97
-___________________x
-___________________-
___________________-
____________ B2
____________ V
____________ -
____________ 7
Ik leg dan B, die moet links dekken en die neem ik met het A en speel ook H. Als rechts T98 heeft gehad wordt hij daarna ingegooid met om de dummy V te brengen, als rechts T97 heeft gehad zit rechts in een 1-kleurendwang. Als hij 9 vasthoudt wordt hij ingegooid, als hij 7 weggooit, komt links voor het probleem, overnemen en dummy 6 geven, of duiken zodat partner V mag brengen.
Mijn speelwijze hangt dus af van het afgooien van links: Als links nog een klaver heeft en een heeft afgegooid, dan duik ik. Als links alle 's heeft afgegooid, dan dek ik T met de B.
Mooi spel inderdaad.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!