aanpak

Deel hier je afspeel problemen/vragen/verhalen
guus
Posts: 286
Joined: 01 Apr 2009, 08:42

aanpak

Post by guus »

Viertallen

Je bent via een oninteressant bied verloop in 3SA geeindigd:
(sp) Vxx
(ha) xx
(di) AHVx
(cl) AVxx

(sp) AHBx
(ha) Bxxx
(di) xxx
(cl) Bx

Er wordt een kleine (ha) gestart voor de 10 van west, waarna deze ook (ha) HV meeneemt.
West komt een kleine (cl) terug. Wat wordt je speelplan.
User avatar
Remco
Posts: 432
Joined: 02 Apr 2009, 08:44

Re: aanpak

Post by Remco »

Ik neem aan dat de eerste hand de leider is. Dat betekent dat de west hand naar de (cl) Bx toespeelt in de dummy en niet naar de xxx in (di) . Er zijn 8 slagen de kansen voor de 9de slag zijn.
(cl) heer goed is 50% (iets meer omdat oost reeds 4 hartens heeft)
(di) Ruitens 3-3 is ongeveer 36%.
Het kan gecombineerd worden echter is dan het risico dat west de laatste (di) heeft mochten ze niet 3-3 zitten als je dan (cl) H aan west afgeeft. Vooralsnog kan klaveren Aas genomen worden dan eerst 4 maal schoppen (wel stoppen als ze 5-1 of echter zitten) en 2 ruitens. Goed opletten of iemand een (di) laat gaan. Want dan weet je na 2 ruitenslagen of dat ze 4-2 hebben gezeten of niet. Oost komt in dwang als deze Ha Aas, Kl Heer en 4 ruitens heeft. Mocht west 4 schoppens hebben gehad dan probeer ik eerst de ruitens 3-3. Met minder dan 4 geef ik klaveren heer af. Mocht west nu ook 4 ruitens hebben dan is die dus van een dubbelton klaveren nagekomen en schud ik hem de hand en ga ik down omdat hij de laatste ruiten op kan rapen.
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: aanpak

Post by K-J »

Ik ben het eigenlijk wel eens met de aanpak van Remco (al zou ik hier natuurlijk liever iets anders willen beweren :mrgreen: )
guus
Posts: 286
Joined: 01 Apr 2009, 08:42

Re: aanpak

Post by guus »

Oeps, geheugen liet me in de steek.

Je hebt (cl) xx (en niet (cl) Bx)

Het waren geschudde spellen en ik vergeet meestal direct een spel als het eenmaal gespeeld is ;)
User avatar
Martin
Posts: 571
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: aanpak

Post by Martin »

Ik neem aan dat het bieden zonder tussenbienden
1NT-2 (cl)
2 (di) -3NT
is gegaan

In het initiele probleem, met (cl) B in dummy zou ik zeker niet snijden, west heeft een keuze welke lage kleur hij nakomt. Met klaver B in dummy geeft hij zomaar de 9e slag weg als hij onder klaver heer uitkomt. (West weet niet dat noord een maximum heeft en er al 8 vaste slagen zijn.)

Nu (cl) B niet in dummy ligt wordt het interessanter en werkt de speelwijze van Remco niet meer omdat je na 2x ruiten geen klaver meer kunt ontwikkelen omdat je in noord aan slag bent. Bovendien kun je minder aflezen aan de klaver-nakomst.

Eerst maar eens de start van oost bekijken.
Hij/zij is gestart van (ha) Axxx, dat is geen ideale start, dus het lijkt erop dat oost er geen 5-kaart naast heeft. Dit maakt de kans op een 3-3 zitsel in (di) al wat groter dan 36%. (Er zijn nog 3 4441 zitsels, voor 3/4 van 2.99% a priori is 2.24%, de helft van alle 4432 zitsels (oost heeft de helft van de gevallen een 4-kaart harten bij een 4432) is 1/2 van 21.55% is 10.77%, en 1/4 van de 4333 zitsels is 1/4 van 10.54=2.64%. Totaal zijn er dus 2.24+10.77+2.64 =15,65% van alle initiele verdelingen nog mogelijk, daarvan heeft oost in
(0 x 2.24+ 1/3 x 10.77 + 1 x 2.64=6,23%. 6.23/15.65=39.8% een 3-kaart ruiten.)

Omdat je ruitens 3-3 kunt combineren met wat andere kansjes en je de klaver-snit later ook nog kunt nemen lijkt klaver aas nemen kansrijker dan de klaver-snit direct nemen.

De vraag is nu wat je het beste kunt doen. Je kunt nu 2x ruiten cashen en dan 4x schoppen, het nadeel is dat als de ruitens 4-2 hebben gezeten de tegenstanders nooit meer de 4-kaart afbreken. Het geeft echter wel de mogelijkheid om alsnog klaver naar de vrouw te spelen afhankelijk van hoe de schoppens vallen.
Omdat iemand zijn 4-kaart ruiten waarschijnlijk toch niet af gaat breken cash ik na klaver aas 2 hoge ruitens en speel dan 4x schoppen. Met (cl) H, (ha) A en een 4-kaart ruiten zit oost dan al in dwang.
Stel dat iedereen bekent op de 2x ruiten.

Als oost 2 schoppens heeft gehad zijn de enige mogelijke verdelingen nog een 2443 en een 2434,
de kans op de ruitens rond is dus 50% en de kans op klaver heer goed is ook 50% (oost heeft gemiddeld 50% van de klavers).

Als oost 3 schoppens heeft gehad zijn zijn enige mogelijke verdelingen nog een 3433, een 3442 en een 3424.
De a priori kansen hierop zijn (1/4 x 10.54%, 1/12 x 21.55% en 1/12 x 21.55% is 2.64%, 1.80% en 1.80%. De kans op de ruitens rond is dus 2.64/(2.64+1.80+1.80=42.3%). De kans op klaver heer goed is net iets meer dan 50%.

Als oost 4 schoppens heeft gehad zijn de enige mogelijke verdelingen nog een 4441, 4423 en 4432. In dat geval is de kans op de ruitens rond 41.4%, en de kans op klaver heer goed duidelijk boven de 50%.

Je lijkt dus niet heel veel boven de 50% uit te kunnen komen behalve dat oost met elke hand met klaver heer en een 4-kaart ruiten in dwang komt.

Als oost 3 of 4 schoppens heeft gehad speel ik nu een klaver op, met een doubleton schoppen speel ik op de ruitens rond.

Moeilijk spel om precies te bepalen wat je moet doen en ik heb het gevoel nog wel het nodige gemist te hebben.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: aanpak

Post by K-J »

Wow, wat een rekenwerk van Martin. Voor mij te lastig om aan tafel te bedenken. Ik speel in dit geval toch maar op de fout van de tegenpartij: ik neem klaveraas en speel meteen 4x schoppen. Gaat er ergens een ruiten weg, dan probeer ik de ruitens op te rapen. Houdt iedereen de ruitens vast, dan speel ik klaveren naar de vrouw en hoop ik dat (cl) H goed heeft gezeten.
guus
Posts: 286
Joined: 01 Apr 2009, 08:42

Re: aanpak

Post by guus »

oosthand
(sp) xxx
(ha)Axxx
(di) BTxx
(cl) xx

Westhand
(sp) xxx
(ha) HVT
(di) xx
(cl) HBxx
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: aanpak

Post by K-J »

Als ik het dus goed zie werkt hier dus elke logische speelwijze: klaversnit nemen of (cl) A pakken, 2 of 3x ruitens spelen, vervolgens de schoppens spelen en dan uiteindelijk klaveren naar de vrouw.
De enige speelwijze die fout kan gaan is dus degene die ik gepost heb :oops:
Als west op de 4e schoppenronde een ruiten laat gaan en oost gooit een klaveren weg, dan ga ik (ben ik bang) toch 4x ruiten proberen en eindig ik aan de verkeerde kant om nog klaveren naar de vrouw te kunnen spelen.

Hoe liep het in de praktijk af?
User avatar
Remco
Posts: 432
Joined: 02 Apr 2009, 08:44

Re: aanpak

Post by Remco »

KJ je had voor de 4x (sp) natuurlijk eerst 2 (di) meegenomen. Dan weet je zeker wanneer er een ruiten weggaat dat deze ook gaat lopen. Tevens eindig je in de juiste hand. Je was het gewoon vergeten op te schrijven ;)
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: aanpak

Post by K-J »

Remco wrote: 27 Feb 2019, 14:12 KJ je had voor de 4x (sp) natuurlijk eerst 2 (di) meegenomen. Dan weet je zeker wanneer er een ruiten weggaat dat deze ook gaat lopen. Tevens eindig je in de juiste hand. Je was het gewoon vergeten op te schrijven ;)
Als je eerst 2x ruiten speelt, gaat geen tegenstander met 4 ruitens er nog eentje weggooien, dus ik ga voor een foutje bij de tegenpartij (de vierkaart ruiten ligt niet op tafel!), maar ja, dat kan dus fout gaan.
Post Reply