zijn we er toch ingetuind

Deel hier je afspeel problemen/vragen/verhalen
Post Reply
User avatar
Gary McAlley
Posts: 848
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

zijn we er toch ingetuind

Post by Gary McAlley »

niet iedereen zal het gezien hebben, dus post ik m ook maar als probleem. Je bent in 6 (ha) terechtgekomen.
Tegenstanders bieden niet.
Dummy:
(sp) H6
(ha) V64
(di) AHB107
(cl) A52

Hand:
(sp) AB1098
(ha) A10732
(di) 3
(cl) 76

Start (cl) 10, die pak je met A. Vervolgens (di) AH waarop je een (cl) weggooit. Links bekent met eerst (di) 2 en vervolgens (di) V. Hoe verder?
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: zijn we er toch ingetuind

Post by K-J »

Tja, 6 (ha) maken en je gaat met goud naar huis.
Overigens hebben de tegenstanders wel geboden. Na de (sterke) 1 (cl) opening van noord doubleerde oost (niemand kwetsbaar, het was mij onduidelijk wat het precies betekende) en na 1 (ha) (4+ schoppen en MF) bij zuid bood west 3 (cl).

Goed, 6 (ha) ga je maken als je de hartens voor 1 verliezer weet te spelen en als je (sp) V weet te vinden. Omdat je twee schoppens kwijt kan op de hoge ruitens hoef je in schoppen alleen maar de goede kant op te snijden.
Maar eerst die hartens maar eens tackelen. Het hangt van de betekenis van het doublet af hoe je de hartens nu moet taxeren. Stel dat doublet iets als CRASH is (en dat oost dus de lage kleuren (of de hoge) kleuren beloofde, daar lijkt het een beetje op als ik double dummy het spel bekijk), dan lijkt het erop dat oost 5-4 in de lage kleuren is. Die 5-kaart ruiten is zeker, nu (di) V naar beneden is gekomen en west zal echt niet minder dan vier klaveren in z'n hand hebben voor z'n 3 (cl) bod. Dan zou ik de hartenlengte bij west taxeren.
Ik speel (na (di) H) een harten uit de dummy en zie bij oost (ha) 5 verschijnen. Nu er geen plaatje verschijnt bij oost mogen de hartens niet meer 4-1 zitten, dus ik speel op een 3-2 zitsel. Tja, de grootste kans lijkt me dat west de driekaart harten heeft en ik denk dat dan de beste speelwijze (ha) A en harten na is. Dat wint bij (ha) HBx bij west en ook als west Hxx of Bxx heeft en ik de kleur goed taxeer. Ook is deze speelwijze goed als toch oost de driekaart harten heeft en west Hx of Bx heeft.
En als dan blijkt dat west (ha) Bx gehad heeft (en oost dus een driekaart harten en dus korte schoppens), dan snij ik vervolgens op (sp) V bij west.
Tja, had Nederland mij maar opgesteld op dit spel (maar dan wel alleen op dit spel :mrgreen: ), dan hadden we nu de Bermuda Bowl naar huis mogen nemen.

Maar goed, je speelwijze hangt wel af van de betekenis van het doublet van oost en misschien betekende het wel heel iets anders.

Overigens wel terecht dat 6 (ha) 1 down ging, want het is natuurlijk een beroerd slem.
En ik denk ook dat de Polen terecht gewonnen hebben. Van de spellen van de finale die ik gezien heb, was ik meer onder de indruk van het spel van de Polen dan van de Nederlanders.
Last edited by K-J on 29 Sep 2019, 14:50, edited 1 time in total.
User avatar
Gary McAlley
Posts: 848
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

Re: zijn we er toch ingetuind

Post by Gary McAlley »

K-J wrote: 29 Sep 2019, 03:36 Overigens hebben de tegenstanders wel geboden.
excuus. ik keek alleen naar de records van de handen en nam direct aan dat de tegenstanders niet hadden geboden. Maar dat verandert de zaak natuurlijk wel.
User avatar
Fleur
Posts: 207
Joined: 20 Jul 2009, 14:39

Re: zijn we er toch ingetuind

Post by Fleur »

Bij het maken van deze 6 (ha) was het bij een gelijk verloop van de volgende spellen volgens onze berekening precies gelijk geworden... Geen idee hoe dat opgelost wordt, maar winst lijkt daarmee nog geen zekerheid te zijn geweest.
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: zijn we er toch ingetuind

Post by K-J »

Fleur wrote: 03 Oct 2019, 11:08 Bij het maken van deze 6 (ha) was het bij een gelijk verloop van de volgende spellen volgens onze berekening precies gelijk geworden... Geen idee hoe dat opgelost wordt, maar winst lijkt daarmee nog geen zekerheid te zijn geweest.
Als het gelijk was geëindigd zal of het onderlinge resultaat uit de round robin bepalend geweest zijn, of de eindstand van de round robin. In beide gevallen was dat in Nederlands voordeel uitgevallen.
Echter, Nederland verloor de finale met 21 impen verschil en verloor op dit spel 11 impen. Hadden ze 6 (ha) gemaakt, dan had Nederland 980 - 480 = +500 gescoord, oftewel +11 impen, dus dan hadden ze met precies 1 imp verschil gewonnen.

Aangezien ik Polen in de finale sterker vond, vind ik dit verlies dus minder lijken op de 'zijn we er toch ingetuind' WK finale 1974, maar meer op de WK finale uit 2010, toen ik Nederland de mindere vond van Spanje, maar Robben in de reguliere tijd dé kans kreeg om de wedstrijd in Nederlands voordeel te beslissen. Helaas liet ook hij het toen liggen....
User avatar
Gary McAlley
Posts: 848
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

Re: zijn we er toch ingetuind

Post by Gary McAlley »

haha, nou met een ietsje minder oranje bril geloof ik dat Nederland in de finale toch wel terecht van de Duitsers heeft verloren. Heb naderhand nog eens een wat langere samenvatting gezien en kwam tot de voorzichtige conclusie dat de Duitsers toch wel wat meer kansen hadden gecreeerd.
Post Reply