Maak je dit kansloze contract?

Deel hier je afspeel problemen/vragen/verhalen
Post Reply
User avatar
K-J
Posts: 1438
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Maak je dit kansloze contract?

Post by K-J »

tweede divisie viertallen
kwetsbaar tegen niet

(sp) HV7
(ha) B52
(di) AVB
(cl) B1086

(sp) 532
(ha) AHV1076
(di) 7
(cl) 754

De noordhand is het bieden begonnen met een 12-14 sans. Met 2 (cl) heeft zuid iedere inviterende hand aangegeven. Noord bied nu 3 (cl) , echt en mancheforcing, waarna je als zuid met 3 (ha) je hartens in de aanbieding doet en noord het bieden afsluit met 4 (ha).
Dit contract kan van acquit af down, maar west start (sp) 4 en de vrouw in de dummy houdt!
Nu kan je 4 (ha) opeens maken (als west inderdaad onder (sp) A uitgekomen is), je hoeft alleen maar (di) H te vinden.
Hoe speel je?
User avatar
Arnaud
Posts: 210
Joined: 19 Jun 2009, 12:18

Re: Maak je dit kansloze contract?

Post by Arnaud »

2 kansen,
1. Neem de ruiten aas en speel de vrouw voor en gooi bij laag een klaveren weg. Dat ga je normaal max 1 down als links de heer heeft.Wel risico op een schoppen afroever voor 2 down. Het is echter voor de tegenpartij niet meer fout te doen. Die klaveren en schoppen aas rapen ze wel op.

2. Als alternatief kun je harten aas (en heer?) spelen en dan een ruiten naar de vrouw. Mocht dat verliezen dan heb je nog kansen als er nu schoppen naar aas en schoppen na komt. Evt kan harten na ook als je maar 1 keer troef hebt gespeeld (maar dan heb je zelfs kans op 3 down, bij een evt schoppen afroever. Kwets toch wel veel).

Ik ga vooor optie 2 en speel harten aas en heer en ruiten naar de vrouw.
User avatar
Gary McAlley
Posts: 846
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

Re: Maak je dit kansloze contract?

Post by Gary McAlley »

ik neem ook de gewone ruitensnit. Als hij onder (sp) A vandaan is gestart (btw hoe zeker weten we dat?) dan waren de alternatieven wellicht nog onaantrekkelijker. Alleen maar kleine ruitjes ziet er al aantrekkelijker uit dan onder (sp) A vandaan.
Jan
Posts: 68
Joined: 15 Oct 2019, 20:05

Re: Maak je dit kansloze contract?

Post by Jan »

Wat een rare start. Ik ga er maar vanuit dat onder het aas vandaan gestart is, want anders is dit contract sowieso kansloos.

Wanneer start je hier een onder een aas vandaan? Zo ongeveer nooit zou ik denken. Je moet geen goed alternatief hebben, dus misschien iets als Axxx / x / Hxxx / Axxx. Zonder ruitenheer zou ik zeker liever ruiten starten.

Ik neem aan dat links dus de ruitenheer heeft en neem snij (gewoon) in ruiten.
User avatar
K-J
Posts: 1438
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Maak je dit kansloze contract?

Post by K-J »

Tja, ik geef toe dat het een rare start was van
(sp) A64
(ha) 983
(di) 8542
(cl) HV2

Maar ik was ervan overtuigd dat er mooie klavers in de dummy kwamen en dat we snel moesten zijn met onze slagen en dat die eerder in schoppen zouden zitten dan in ruiten. Helemaal fout gedacht dus, maar gelukkig lijkt het er meer op dat ik nu (di) H heb dan partner en gaat de leider de ruitens dus niet goed doen.

Overigens maar goed dat ik geen ruiten gestart was, want met onze kleintje plaatje start had ik daarmee de ruitenpositie en dus het contract weggeven. :lol:

Nevenpaar bood op dit spel overigens naar 3SA en na een ruitenstart naar de AVB toe was dat probleemloos gemaakt.
Post Reply