Een moeilijke 4

Deel hier je afspeel problemen/vragen/verhalen
Post Reply
User avatar
K-J
Posts: 1440
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Een moeilijke 4

Post by K-J »

tweede divisie viertallen
Z/niemand

(sp) 9732
(ha) 863
(di) A5
(cl) AV53

(sp) HB4
(ha) HVB74
(di) HV87
(cl) 6

Aan beide tafels is het biedverloop in principe hetzelfde: 1 (ha) - invite - 4 (ha). De tegenpartij heeft dus niets geboden.

Wat wordt je speelplan als links (di) 3 start?
Wat wordt je speelplan als links (cl) 2 start?

In beide gevallen betekent de start kleintje plaatje. (di) 3 zou ook nog de hoogste van een dubbelton of MUD (middelste van een driekaart) kunnen zijn.
User avatar
Martin
Posts: 570
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: Een moeilijke 4

Post by Martin »

Mijn eerste ingeving is dat je in beide gevallen de klaversnit moet nemen.

Stel je krijgt ruitenstart. Dat lijkt een singleton (al zal dat wel niet zo zijn nu er ook iemand klaver start).
Met harten-aas of schoppen-aas in oost, krijg je dan een ruiten-aftroever om de oren. Naast de twee azen mag je dan niets meer verliezen. Ik neem ruiten aas, speel troef en zie dan wel wat er gebeurt. Indien er klaver nakomt ga ik denk ik wel snijden.

Met klaver start neem ik aan dat de heer goed zit, en ik neem de snit, als die houdt speel ik troef na. Als dit houdt probeer ik een ruiten af te troeven terwijl ik tussendoor nog een schoppen weggooi op klaver V.

Als de klaversnit mis zit, dan moet het verder maar mooi zitten.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
User avatar
K-J
Posts: 1440
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Een moeilijke 4

Post by K-J »

Het spel lag als volgt:

.............. (sp) 9732
.............. (ha) 863
.............. (di) A5
.............. (cl) AV53
(sp) V8.................... (sp) A1065
(ha) 102.................. (ha) A95
(di) 1032................. (di) B964
(cl) HB9842............. (cl) 107
.............. (sp) HB4
.............. (ha) HVB74
.............. (di) HV87
.............. (cl) 6

Een spel waar je heel veel beslissingen moet nemen die je zowel fout als goed kan doen. Tegen Jan (Jan Kuipers viel in voor Patrick) en mij was de tegenstander heel snel down. Hij kreeg (cl) 2 start en ondanks dat wij kleintje plaatje spelen, nam hij de klaversnit niet, maar wel de schoppensnit, waardoor hij meteen (sp) V, (sp) A en een schoppenaftroever verloor. 4 (ha) kan nu 2 down, maar we speelden niet snel genoeg de (di) A van tafel waardoor Jan in een schoppen/ruiten dwang kwam. 4 (ha) 1 down.
Aan de andere tafel las Erik de (di) 2 (1e, 3e, 5e) als waarschijnlijk een 5-kaart. Dan is het maken van een ruitenaftroever op tafel opeens heel eng geworden. Hij trok daarom snel troef en nam goed de klaversnit om daarop de vierde ruiten te lozen, maar speelde vervolgens schoppen naar de boer en werd daarna in zijn hand geplakt en moest van de (sp) H afspelen voor ook 1 down.
4 (ha) werd in de competitie 7x gemaakt (2x was de start (sp) V!) en ging 5x down.
Post Reply