1e divisie

Deel hier je afspeel problemen/vragen/verhalen
Post Reply
User avatar
Martin
Posts: 570
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

1e divisie

Post by Martin »

Je mag na flink doorbieden zelf aan de bak na:
Z/NZ
W____N____O____Z
________________1NT1
2 (di)2 3 (di)3 pas 3 (ha)
3 (sp) 4 (cl) 4 (sp) 5 (cl)
5 (sp) 6 (cl) a.p
1: 12-14
2: een hoge kleur
3: (ha)'s


(sp) V643
(ha) 93
(di) H72
(cl) AH98

(sp) -
(ha) AVB65
(di) A985
(cl) VB32

De start is (sp) 9 (1/3/5). Wat is je beste maakkans?
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
User avatar
K-J
Posts: 1440
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: 1e divisie

Post by K-J »

Jemig, wat een hoog contract. Ik ga erop spelen dat (ha) H goed zit, maar waar ik verder op ga spelen vind ik moeilijk.

Ik troef de start in ieder geval af, steek over naar (di) H en snij in harten. Als dit lukt kan ik vervolgens troef trekken (mogen 4-1 zitten) en daarna nogmaals snijden in harten en hopen dat het lukt om 5 hartenslagen te maken (lukt als ze 3-3 zitten). Als de hartens 4-2 zitten ben ik echter down, ook als de troeven 3-2 zitten. Ik kan dan wel de harten hoog troeven, maar ik kom niet verder kom dan 11 slagen. Als slag 12 zou ik nog een schoppen in mijn hand moeten introeven, maar ik heb de communicatie niet om én dat te doen én troef te trekken. Dus deze speelwijze vereist de harten 3-3 met (ha) H goed.

Wat ik ook kan proberen is om na de hartensnit beide rode azen mee te nemen. Als dat lukt heb ik vier slagen in de rode kleuren en kan ik proberen acht troefslagen te maken in de crossruff. Hiervoor mogen de rode azen niet afgetroefd worden, maar belangrijker is dat (cl) 10 bij oost moet zitten (anders troeft west in harten over). Dus dit vereist dat de harten en de ruiten niet slechter zitten dan 4-2 en (cl) 10 goed moet zitten.

Ik ben niet goed in percentages, dus ik weet niet welke speelwijze het beste is. Mijn gevoel zegt dat de 2e speelwijze beter is.

Mocht (ha) H onverhoopt fout zitten, dan moet ik hopen dat oost geen ruiten doorspeelt, maar schoppen. Nu maak ik het contract nog steeds als de klaveren 3-2 zitten (of (cl) 10 sec) en de harten 3-3 zitten. Niet heel kansrijk, maar dat moet dan maar.
Post Reply