Een moeilijke 4?

Deel hier je afspeel problemen/vragen/verhalen
Post Reply
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Een moeilijke 4?

Post by K-J »

tweede divisie viertallen.

Zonder tussenbieden hebben jij en je partner met de onderstaande handen 4 (sp) bereikt.
Hoe ga je 'm spelen?

(sp) V832
(ha) 62
(di) HB732
(cl) A6

(sp) A974
(ha) AHV5
(di) V4
(cl) 842

De start is (cl) V.
Emily
Posts: 187
Joined: 16 Oct 2019, 19:05

Re: Een moeilijke 4?

Post by Emily »

Er zijn veel opties:
1. 3x harten en klaver weg, daarna (sp) A en (sp) naar de V.
2. 3x harten en klaver weg, daarna (di) V.
3. 3x harten en klaver weg, klaver getroefd en ruiten op.
4. (ha) naar de A en (sp) richting de V
5. (sp) A en (sp) naar de V.
6. Direct (di) naar de V.

Ik wilde hier een analyze schrijven over deze verschillende speelwijzes maar er zitten simpelweg te veel haken en ogen aan dit spel om dat goed op te kunnen schrijven.

Gevoelsmatig denk ik dat het spel heel moeilijk wordt met (sp) H mis, dus ik zou mijn kansen optimaal nemen gebaseerd op (sp) H goed:
1. (cl) A.
2. (ha) naar de H.
3. (sp) naar de V (met (sp) H mis ben ik down).
Als links pakt en 2x (cl) speelt: eerst (sp) A en vervolgens (di) gaan spelen.
Als links zakt: (di) naar de V. (als hij houdt: klaver gezakt (we trekken zo nog 1 rondje troef en troeven een (ha) en een (cl), als hij gepakt wordt 1 rondje troef en en het moet wel lukken :) ).
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Een moeilijke 4?

Post by K-J »

Jammer genoeg weinig reacties op dit toch wel boeiende spel.

Het spel lag als volgt:

.............. (sp) V832
.............. (ha) 62
.............. (di) HB732
.............. (cl) A6
(sp) HB105............... (sp) 6
(ha) 104.................. (ha) B9873
(di) A86.................. (di) 1095
(cl) VB103............... (cl) H975
.............. (sp) A974
.............. (ha) AHV5
.............. (di) V4
.............. (cl) 842

4 (sp) lijkt gemaakt als je (cl) A pakt en begint met (ha) AHV om in de dummy de klaververliezer op te ruimen. Zuid troeft de derde hartenronde waarschijnlijk voor met (sp) 10, maar nu kan je nog steeds de klaververliezer weggooien. Het contact is nu gemaakt, omdat oost nu twee klavers kan aftroeven in de dummy en ondertussen een ruitenslag kan ontwikkelen. De derde ruitenronde troeft oost in de hand en vervolgens kan hij zuid ingooien met schoppen H om van zijn 10x af te spelen naar A9. Of oost dit ook allemaal zo gaat bedenken is echter twijfelachtig.
4 (sp) is volgens de dubbeldummy analysator echter altijd down als zuid de derde hartenronde aftroeft met (sp) 5. Oost kan nu goedkoop overtroeven in de dummy, maar houdt dan zijn klaververliezer en gaat op het eind nog twee schoppens verliezen (en (di) A en zijn klaverslag). Als oost toch de klaveren weggooit, lukt de ingooi niet meer, omdat zuid's schoppen met HB10 te sterk zijn.
Bij ons was oost heel snel down, want hij dook (cl) V.
Bij Erik en Hans startte zuid met een verrassende (ha) 10, waarna 4 (sp) gemaakt werd.
Post Reply