Dubieus slem

Deel hier je afspeel problemen/vragen/verhalen
Post Reply
User avatar
K-J
Posts: 1439
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Dubieus slem

Post by K-J »

NBB beker, eerste ronde (viertallen)

Je speelt tegen Theseus, het 2e team, dus voor het eerst sinds jaren is er een kans dat je de tweede ronde gaat halen. De teams lijken op papier gelijkwaardig.
Het allereerste spel in de eerste ronde van de NBB beker raap je wel een handje op. Je zit zuid, noord is deler, niemand kwetsbaar.

(sp) AH982
(ha) AHB10643
(di) 3
(cl) -

Na tweemaal pas mag je openen en je besluit tot 2 (cl) in de hoop dat je wat ruimte krijgt van de tegenpartij. Helaas dat is niet het geval:

Noord....Oost.....Zuid.....West
pas.......pas.......2 (cl) ....3 (di)
pas.......4 (di).....4 (ha) ....5 (di)
5 (ha).....pas.......6 (ha).....a.p.

De start is (di) A en je mag aan de slag in een slem dat niet kansloos is, maar wel dubieuze kansen heeft:

(sp) B76
(ha) 875
(di) H
(cl) H108742

(sp) AH982
(ha) AHB10643
(di) 3
(cl) -

(di) A maakt de eerste slag en de tegenpartij speelt troef na. Na twee rondjes troef zijn deze op bij de tegenpartij. Het heeft niet zoveel zin om nog meer rondjes troef te spelen, want de tegenpartij zal daarop gewoon hun ruitens lozen. Dus je slaat (sp) A (als (sp) V sec zit ben je nu binnen, want dan kan je een schoppen in de dummy aftroeven). West speelt (sp) 10 bij!
Nu zijn er opeens echte maakkansen, je hoeft alleen nog maar de schoppen goed te doen.

Sla je (sp) V eruit of steek je over in troef en snij je (sp) V eruit?
Emily
Posts: 187
Joined: 16 Oct 2019, 19:05

Re: Dubieus slem

Post by Emily »

Ik ben toch wel erg benieuwd wie de 2e (ha) heeft.
User avatar
K-J
Posts: 1439
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Dubieus slem

Post by K-J »

Links had de singleton harten en rechts had (ha) Vx
User avatar
Gary McAlley
Posts: 846
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

Re: Dubieus slem

Post by Gary McAlley »

west heeft dus ongeveer:

(sp) (V)10
(ha) x
(di) AVxxxxx
(cl) xxx(x)

oost heeft ongeveer:

(sp) (V)xxx
(ha) Vx
(di) xxxx
(cl) AVx(x)

Ik denk dat ik zou snijden. West zou eerder 5 (di) bieden met twee singletons dan met maar eentje denk ik.
User avatar
Gary McAlley
Posts: 846
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

Re: Dubieus slem

Post by Gary McAlley »

PS wat kan 2 (cl) bij jullie allemaal zijn?
User avatar
K-J
Posts: 1439
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Dubieus slem

Post by K-J »

2 (cl) bevat alle mancheforcing handen en semiforcing één-kleurenspellen. Of het is een zwakke twee in ruiten.
User avatar
K-J
Posts: 1439
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Dubieus slem

Post by K-J »

Oeps, vergeten het antwoord op dit spel te geven.
Geeft het bieden west een grotere kans op twee singletons of bied je ook altijd 5 (di) op een 2-1-7-3?
West is niet haar eventuele singleton schoppen gestart. Geeft dat nog wat extra informatie?
Ik denk dat het om het even is wat je doet, maar in de praktijk moest je slaan, want west had:
(sp) V10
(ha) 2
(di) AB108762
(cl) A63

En wat deed ik in de praktijk? Ik begon met zes rondjes harten, alvorens met de schoppens te beginnen. Op die zes rondjes harten zag ik alleen maar ruiten verdwijnen, dus (zoals ik al had aangegeven) dat was ook compleet zinloos. Hoewel....
Na het slaan van (sp) A (10 valt) kon ik nu niet meer oversteken om de schoppensnit te nemen en dus was ik gedwongen om (sp) H te slaan...
Post Reply