Snij je goed of fout?

Deel hier je afspeel problemen/vragen/verhalen
Post Reply
User avatar
K-J
Posts: 1438
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Snij je goed of fout?

Post by K-J »

Tweede divisie viertallen
kwetsbaar tegen niet

(sp) B654
(ha) 106
(di) HB
(cl) HVB32

(sp) V
(ha) A852
(di) A10863
(cl) A107

Nadat noord deze magere hand met 1 (cl) heeft geopend, volgt oost 1 (ha) . Zuid biedt 2 (di) (10+ pt.). Noord dan maar 3 (cl) en zuid biedt 3SA. Einde biedverloop.
West start (ha) H. Je kan direct (ha) A pakken of deze een rondje zakken, maar uiteindelijk moet je, om je contract te maken, de ruitensnit de goede kant opnemen.
En er staat wat op het spel. Snij je de goede kant op dan handhaaf je je in de tweede divisie, zo niet dan degradeer je.
Welke kant op wordt het?
huis
Posts: 342
Joined: 19 Apr 2009, 16:20

Re: Snij je goed of fout?

Post by huis »

Volgens mij is er weer geviertald, gezien de grote hoeveelheid posts van KJ :lol:
Ik stel de ruitenbeslissing nog even uit en begin met het uitspelen van de klavers. Je krijgt dan de verdeling door in (cl) en een paar discards.
Dus vraagje aan KJ: wat gebeurt er op 5 rondjes klaver?
User avatar
Gary McAlley
Posts: 846
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

Re: Snij je goed of fout?

Post by Gary McAlley »

het is een tikkeltje fnuikend dat we niet eerst alle klavers kunnen spelen want dan is de beslissing al genomen. (ha) A duiken is een beetje riskant; links kan er geen een meer hebben en gedwongen zijn schoppen na te komen. Als hij op het funeste idee komt een plaatje daarvan op tafel te leggen wordt het benauwd. Ik zie weinig andere aanwijzingen dan dat links veel minder hartens heeft dan rechts, dus ik snij maar over links.
User avatar
K-J
Posts: 1438
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Snij je goed of fout?

Post by K-J »

huis wrote: 16 Feb 2020, 12:57 Volgens mij is er weer geviertald, gezien de grote hoeveelheid posts van KJ :lol:
Ik stel de ruitenbeslissing nog even uit en begin met het uitspelen van de klavers. Je krijgt dan de verdeling door in (cl) en een paar discards.
Dus vraagje aan KJ: wat gebeurt er op 5 rondjes klaver?
Helaas, als je begint met 5x klaveren dan kan je geen ruitenbeslissing meer nemen (Als je (di) H en (di) B naspeelt om te snijden dan wordt deze niet gedekt. Mocht (di) B houden, dan kom je niet meer bij (di) A). Je bent nu dus afhankelijk van het vallen van (di) V. En die valt niet. Peter is gedegradeerd :mrgreen:
huis
Posts: 342
Joined: 19 Apr 2009, 16:20

Re: Snij je goed of fout?

Post by huis »

Oeps :mrgreen:
huis
Posts: 342
Joined: 19 Apr 2009, 16:20

Re: Snij je goed of fout?

Post by huis »

Nu oost 5 (of meer) (ha) heeft, snij ik maar over west. Ben ik misschien nu 2 keer gedegradeerd :lol:
User avatar
Arnaud
Posts: 210
Joined: 19 Jun 2009, 12:18

Re: Snij je goed of fout?

Post by Arnaud »

De vrouw zit toch altijd achter de boer...
Ik neem harten aas, en speel maar gewoon ruiten naar de heer en ruiten boer terug. Los van dat rechts 5 harten heeft en links 2, dus zou je zeggen rechts heeft minder plek voor de vrouw, maar rechts heeft wel meer punten dan links. Ook neem ik dan de kleine kans op de vrouw sec bij rechts mee.
User avatar
Martin
Posts: 570
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: Snij je goed of fout?

Post by Martin »

Lijkt me niet dat deze beslissing de degradatie heeft verootzaakt, dit is toch voornamelijk een kwestie van goed gokken.
Het harten-volgbod is waarschijnlijk gebaseerd op (ha)VBxxx en een of twee schoppen-plaatjes (noord is niet gestart met schoppen AH), dus voor het niet-kwetsbare harten-volgbod is ruiten vrouw niet nodig.
Als noord voorgepast is, neig ik er naar (di) vrouw bij de volger te plaatsen (er is geen 2 (ha) gevolgd), dus het neigt dan naar iets meer speelkracht/verdediging. Ik speel dan (di) naar de heer en laat (di) boer uitlopen. Zonder voorpas zie ik geen aanwijzing buiten het feit dat de volger minder ruimte heeft voor (di) vrouw, en dan speel ik gelijk een ruiten naar de boer.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
User avatar
K-J
Posts: 1438
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Snij je goed of fout?

Post by K-J »

Martin wrote: 18 Feb 2020, 10:43Lijkt me niet dat deze beslissing de degradatie heeft verootzaakt, dit is toch voornamelijk een kwestie van goed gokken.
Dat is natuurlijk waar, maar in een laatste wedstrijd gaat het niet meer om wat er beter gedaan had kunnen worden, dan moet je gewoon de punten pakken die je kan pakken.
En als je hier de punten pakt door goed te snijden dan win je 15 impen op het spel en handhaaf je je in de 2 divisie.
Helaas voor onze tegenstander deed hij het niet goed. Hij speelde de partner van de volgbieder op (di) V, omdat hij meer ruimte heeft voor ruitenlengte. Mis en 5 down ( (di) V, 4 hartenslagen en daarna ook nog eens 4 schoppenslagen).
Peter degradeert dus inderdaad een tweede keer en Gert-Jan keldert ook naar beneden. Arnaud weet zich te handhaven en Martin ook, want maatje van de volgbieder had voorgepast.
Post Reply