Starten

Deel hier je afspeel problemen/vragen/verhalen
Kees

Starten

Post by Kees »

(sp) V954
(ha) A10876
(di) 9
(cl) V54

Tegenstanders bieden:

1 (di) -1 (sp)
2 (cl) -4 (di)
4 SA-5 (cl)
6 (di)

Je mag starten
User avatar
Martin
Posts: 571
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: Starten

Post by Martin »

Mag ik nog wat extra info? Is het viertallen of paren? Hoeveel azen/keycards belooft 5 (cl)? en wat is het niveau van mijn opponenten?
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
Kees

Re: Starten

Post by Kees »

Je bent aan het robberen, niveau is niet groots, maar de tegenstanders zijn goed genoeg om in een ongestoord biedverloop uit slems te blijven waar AH in een kleur of twee azen ontbreken. 4 SA was keycards en 5 (cl) beloofde er 3 (of 0)
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: Starten

Post by nijn11 »

Heb ik hiermee gepast? Goh, ik wordt oud.
Troef dan maar?
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
User avatar
Martin
Posts: 571
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: Starten

Post by Martin »

Ok, het gaat er dus alleen maar om om het down te spelen, overslagen weggeven is niet zo belangrijk. Wat hebben we nodig om het down te spelen?
De leider heeft zeker een hartencontrole en ik vraag me ook af waarom links 4 (di) biedt i.p.v. de 4e kleur. Dat lijkt erop te duiden dat hij geen gebalanceerde kaart heeft en ook dat hij waarschijnlijk maar 4 schoppens heeft. Ik vind 4 (di) neigen naar een singleton harten, dus iets als
(sp) ABTx, (ha) x, (di) Hxxxx, (cl) Axx
Dan heeft de leider iets als
(sp) xx, (ha) Hx, (di) AVBxx, (cl) HBTx
In dit geval is zowel ruiten als schoppen start goed, harten en klaver zijn fout want dan heeft de leider geen beslissing in klaver meer te nemen.
Dan blijft de vraag over, schoppen of ruiten. Ruiten is fout als maat Vxx van ruiten heeft en links niet ruiten AH heeft. Dat betekent dat links slechts 4 ruitens heeft gehad (ik neem aan dat ik het gehoord zou hebben als 2 (cl) ook een 45 laag kan tonen) . Dat lijkt erop te duiden dat links een 5143 heeft gehad, bijv
(sp) ABTxx, (ha) x, (di) Hxxx, (cl) Axx tegenover (sp) Hx, (ha) Hx, (di) ABTxx, (cl) HBTx.
Nu is ruiten echt fout, en is klaver ook niet echt handig, harten aas en schoppen zijn ongeveer even goed. Hartenaas heeft als voordeel dat het erop lijkt dat je een tweede slag (in ruiten) hebt. Maar misschien is deze analyse wel erg subjectief, want er zit sinds ik het probleem zag een stemmetje in mijn hoofd dat zegt dat ik schoppen moet starten.
Kortom, schoppen lijkt het beste. Dat is goed als maat schoppen heer heeft, en alleen fout als de leider een gratis schoppensnit krijgt en hij op de schoppens zijn verliezende klavers/hartens kwijt kan.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
HenkU
Posts: 145
Joined: 03 Apr 2009, 08:15
Location: Rozendaal
Contact:

Re: Starten

Post by HenkU »

Kleine (sp)

Ruiten valt wat mij betreft af omdat het risico dat Bxxx oid er bij maat uitgefietst wordt te groot is,
(cl) is de tweede kleur van de leider en dat kan ook een hoop problemen voor de leider oplossen. De leider zal wel een (he) controle hebben, dus 2 slagen daar oprapen gaat niet. Beter is om (he) te bewaren om weer
aan slag te komen.

Henk
Vindaloo

Re: Starten

Post by Vindaloo »

(sp) V. Als je dan toch schoppen start is de V leuker ;) Bovendien geeft het de leider misschien een verliezende optie ('Als (ha) A fout zit heb ik altijd nog de snit op (sp) B')
User avatar
Martin
Posts: 571
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: Starten

Post by Martin »

(sp) V is alleen wel wat ongelukkig als de leider H sec heeft en er ABTxx in dummy verschijnt :-)
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: Starten

Post by nijn11 »

Wat een raar bod eigenlijk, 4 (di) . Is dat niet bedoeld als een controle voor de klaveren en is het bieden hier gewoon mislukt? Waarom niet 4e kleur en ruiten steunen?
Misverstanden in Straatsburg - het zal niet de eerste keer zijn... :roll:
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
Kees

Re: Starten

Post by Kees »

Post Mortem

(sp) AHxx
(ha) B
(di) AVxxx
(cl) xxx


(sp) x
(ha) HVx
(di) Hxxxx
(cl) ABTx

De tegenpartij had tijdens het bieden de overdrive aan staan, maar het bereikte slam was zeker niet onredelijk.
Partner startte schoppen, zoals bijna het hele forum hier, waarna de leider de troeven trok en harten boer liet razen. Als je nu duikt dan moet de dubbele snit in klaveren werken, en dat doet ie, maar partner nam en toen was het ook over. Alleen klaverenstart brengt dit contract om zeep. Ik heb er lang over nagedacht, maar zonder voorkennis kan ik niet echt een lekkere reden vinden waarom je dat zou moeten starten.
Post Reply