Probleem 2 (2-10): een scherpe 3SA

Deel hier je afspeel problemen/vragen/verhalen
Post Reply
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Probleem 2 (2-10): een scherpe 3SA

Post by K-J »

De viertallencompetitie in de tweede divisie was weer begonnen en in de eerste wedstrijd mochten we als Dombo 1 aantreden tegen het tweede jeugdselectieteam van de NBB (waarin Sander, de zoon van Patrick speelt). Op spel 1 waren we probleem 1 (zie de categorie tegenspel) al tegengekomen en ook de spellen erna bevatte de nodige hoogte- en dieptepunten.

Met 13-16 achter begonnen we aan spel 8, een scherpe 3SA.

(sp) H9
(ha) AHV10
(di) 654
(cl) B1092

(sp) 1065
(ha) 763
(di) A72
(cl) AH54

Zonder tussenbieden zit zuid in 3SA. 24 punten samen en geen lange kleur, het is duidelijk dat dit geen appeltje eitje is en dat er wel wat goed zal moeten zitten. De start is (di) H.

Hoe speel je dit contract af?
Raoul
Posts: 375
Joined: 14 Jul 2014, 09:30

Re: Probleem 2 (2-10): een scherpe 3SA

Post by Raoul »

Ik tel 6 vaste slagen en er kunnen er nog 2 uit (cl) , 1 uit (ha) en 1 uit (sp) komen. Ik hou (di) twee maal op en speel (ha) aas en heer en (cl) boer voor. Als die niet gedekt wordt hopen dat die niet in west zit, anders is het toch hopeloos. Als die gedekt wordt neem je de snit op (ha) 10 en is (sp) H nog beschermd
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: Probleem 2 (2-10): een scherpe 3SA

Post by Erik »

Links mag niet aan slag komen om zijn ruitens op te rapen en mag geen schoppen switchen. Hm... Dan moeten er dus 4 klaveren, 4hartens en 1 aas gemaakt worden. Ik neem meteen het aas. steek over naar Dummy in harten en laat klaveren boer lopen.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
Emily
Posts: 187
Joined: 16 Oct 2019, 19:05

Re: Probleem 2 (2-10): een scherpe 3SA

Post by Emily »

Zelfs met (sp) A goed ben je bijna altijd down als (cl) V mis zit, dus laten we voor de gemakkelijkheid even aannemen dat (cl) V goed zit.
In dat geval is de 4e hartenslag genoeg voor contract, je wilt dan niet west de gelegenheid geven om (sp) te switchen, dus ik neem de Aas, speel (ha) A en H en dan 4x klaver. Afhankelijk van hoe het zit en wat de opps weggooien zal ik nog de hartens goed moeten doen (of iemand ingooien)
Jan
Posts: 68
Joined: 15 Oct 2019, 20:05

Re: Probleem 2 (2-10): een scherpe 3SA

Post by Jan »

Eens met Ricardo.
Post Reply