Probleem 8 (2-10): twee afspeelproblemen

Deel hier je afspeel problemen/vragen/verhalen
Post Reply
User avatar
K-J
Posts: 1439
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Probleem 8 (2-10): twee afspeelproblemen

Post by K-J »

Tweede divisie viertallen. Laatste helft tegen de NBB-jeugdselectie 1, het team van Ronald Goor.
De vermoeidheid slaat bij beide teams toe. Naast de nodige biedproblemen (zie probleem 7) blijkt dat ook uit het afspelen op de volgende twee afspeelproblemen. Ik ben benieuwd of jij het beter doet.

Afspeelprobleem A.
Oost/niet kwetsbaar tegen wel
(sp) AHB8
(ha) 9642
(di) 95
(cl) V73

(sp) V2
(ha) AH107
(di) H762
(cl) A86

De tegenpartij biedt niet mee, dus het zal duidelijk zijn dat alle paren op dit spel in 4 (ha) zitten.
Patrick en KJ komen daarin via:
1 (cl) (o.a. 15-17 sans) - 1 (di) (hartens)
1 (ha) (3+ harten) - 1 (sp) (echt)
3 (ha) (4krt harten, 16/17 pt.) - 4 (ha)
pas.

Tegenpartij start (cl) 4 (1e-3e-5e). Hoe ga je dit varkentje wassen?

Afspeelprobleem B.
Oost/niemand kwetsbaar
(sp) B6
(ha) HV85
(di) AHV7
(cl) B102

(sp) HV3
(ha) B64
(di) B106
(cl) H983

Na tweemaal pas opent west 2 (ha) (zwak met beide hoge kleuren). Dbl bij noord en KJ geeft voorkeur aan met 2 (sp) . Zuid biedt 2SA (inviterend) en Noord maakt het af met 3SA.
West start met (sp) 4 (kleintje plaatje). Je speelplan graag.
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: Probleem 8 (2-10): twee afspeelproblemen

Post by Erik »

A) te moeilijk voor mij om ingewikkelde speelplannen te bedenken. Ik leg eerst maar eens klaveren vrouw. Dan troef AH en dan gooi ik op de schoppens 2 klaveren weg als de vrouw niet houdt en hoop ik dat of:
- de laatste troef niet rechts bij ruiten aas zit
- rechts de laatste troef heeft en links ruiten AVB
Als klaverenvrouw wel hield is gooi ik een klaveren en een ruiten af. Dan ben ik altijd binnen met 1 harten en 2 ruiten losers.

B) Links zit oma, maar wel met jeuk want er moet wat aan zoonlief bewezen worden. Oma kan geen 2 azen hebben voor een preëmpt, maar met slechts 1 aas en klaveren vrouw is het ook geen oma. kortom niets om op af te gaan dus. Dan maar en hopen dat rechts ineens ook een oma zit. Oma links volgt de law, maar surrogaat oma rechts niet. Dus surrogaat oma rechts moet maar 42(34) hebben zodat oma links 45(xx) heeft.

Ik leg (sp) B en begin maar met een klaverensnit. Dan verlies ik 3x aas en een schoppen.
als oma links 55 met twee azen heb moet dat schoppen aas zijn en de aas in de kleur dit ik het eerste aanval. Dat is blind gokken dus blijf ik bij mijn eerste plan. Altijd nog 50% kans dat dit ook voor het laatste geval werkt.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
Emily
Posts: 187
Joined: 16 Oct 2019, 19:05

Re: Probleem 8 (2-10): twee afspeelproblemen

Post by Emily »

A) Al gezien, dus die negeren we even.

B) Inderdaad uitgaande van een 45(xx) of 55(xx) (en max 10 punten) bij west is er een speelwijze die 100% contract oplevert. Wie vindt hem? Met een 44(xx) / 54(xx) (kan dat?) is deze speelwijze niet meer 100% maar heeft het nog steeds de beste kans.
Post Reply