scheef

Deel hier je afspeel problemen/vragen/verhalen
User avatar
Tijntje
Posts: 525
Joined: 01 Apr 2009, 14:36
Location: Utrecht

scheef

Post by Tijntje »

Viertallen, niemand kwetsbaar:

(sp) 10943
(ha) 6
(di) AK1074
(cl) KQJ

(sp) A
(ha) AQ93
(di) J653
(cl) A1094

West...Noord...Oost...Zuid
...................pas....1 (di) (1)
1 (ha) ..3 (cl) (2)..3 (ha) ..4 (ha) (3)
pas.....5 (cl) ....pas...6 (di)
allen pas

1 = de vuilnisbak van de sterke klaveren, 0+ ruiten
2 = 5+ ruiten, inviterend of beter
3 = ik heb geloof ik wel een maximum

De start is (cl) 2 (1e-3e-5e), die je in dummy pakt. Op ruiten aas bekent rechts niet.
Hoe verder?
I have certain god-like powers in the presence of alcohol.
(Bilious, the Oh God of Hangovers, from Hogfather by Terry Pratchett)
User avatar
Roelf
Posts: 354
Joined: 02 Apr 2009, 09:06

Re: scheef

Post by Roelf »

:oops:
Erg lastig hoor. Je kunt west ongeveer op een 3541 uittellen en voor het volgbod moet ook (ha) heer daar wel bijzitten. Als je op zeker moment een 2e (cl) speelt en hij troeft in dan lijkt het me gemaakt, maar als hij pas de 3e (cl) slag troeft dan is het volgens mij weer down. Ben erg benieuwd maar de maakvariant. :roll:
User avatar
Gary McAlley
Posts: 851
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

Re: scheef

Post by Gary McAlley »

leuk probleem. dacht dat ik het zag, maar realiseerde me te laat dat je (di) A al gespeeld had. zonder dat is het makkelijk te maken. Ik puzzel verder. lastig dat je zo'n post niet weg kunt halen :?
dirk
Posts: 76
Joined: 03 Apr 2009, 09:27

Re: scheef

Post by dirk »

Een lastige, maar als de volgbiedingen normaal waren en west inderdaad een 3-5-4-1 heeft moet het volgens mij kunnen.

Speel in de derde slag schoppenaas en probeer over te steken in klaver. West kan nu drie dingen doen: een harten afgooien, een schoppen afgooien of introeven.

1. Als west een harten afgooit, troef je een schoppen, steek je over in troef, troef je nog een schoppen en je probeert nogmaals over te steken in klaver. Als west een harten afgooit, dan speel je een hoge troef en troef na. West heeft alleen nog harten en is ingegooid. De laatste schoppen gaat weg op een hoge harten of klaveraas. Als west introeft bij de tweede keer oversteken in klaver dan kan hij of zijn laatste ruiten naspelen waarna de hartenaas de entree is voor klaveraas of harten naspelen waarna de laatste schoppen op harten weggaat. Met een hartenintroever kom je weer in de hand om de laatste troef te trekken.

2. Als west een schoppen afgooit in slag 4 als je oversteekt in klaver dan troef je een schoppen hoog en speel je drie keer troef na. West is nu aan slag maar heeft alleen nog 5 hartens en is ingegooid ;)

3. Als west de klaver introeft, dan heeft hij drie mogelijke terugkomsten: troef, harten of schoppen:
a. Als west harten naspeelt, dan maak je twee hoge hartenslagen waarop een schoppen weggaat, met een harten introever steek je over en je vertroeft een schoppen, steekt weer over met harten, trekt de laatste troef, neemt klaver heer over met de aas en gooit op de laatste klaver de laatste schoppen weg.
b. Als west schoppen naspeelt, dan troef je deze (duh), speelt hartenaas, troeft een harten, troeft een schoppen hoog, snijdt de laatste troef van west eruit en de laatste schoppen gaat weer weg op een hoge klaver.
c. Als west troef naspeelt, neem je deze in noord, je troeft een schoppen, hartenaas, harten getroefd, schoppen getroefd, harten getroefd, laatste troef trekken en oversteken naar klaveraas en de laatste schoppen gaat weer weg op de laatste klaver.

Toch?
Last edited by dirk on 08 Mar 2011, 14:10, edited 1 time in total.
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: scheef

Post by K-J »

Omdat het speelplan in 6 (di) vooral gebaseerd zal zijn op het maken van schoppenintroevers, was het natuurlijk wel beter om eerst (sp) A te cashen voordat je (di) A speelt. Dat had ervoor gezorgd dat de communicatie een stuk eenvoudiger was geweest. 8-)
User avatar
Roelf
Posts: 354
Joined: 02 Apr 2009, 09:06

Re: scheef

Post by Roelf »

Heel mooi Dirk! Ik krijg er geen speld tussen. :P
Zelf had ik in variant 1 gemist dat west geen (sp) meer heeft op het beslissende moment en dus ingegooid is.
Hoe ging dit in de praktijk Martijn?
Heeft de leider zich via plan Dirk, briljant hersteld van zijn misser in slag 2? :?
Of was dat alleen om ons een mooi probleem voor te schotelen :o
User avatar
Gary McAlley
Posts: 851
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

Re: scheef

Post by Gary McAlley »

zeer elegant inderdaad. diepe buiging voor wie dit aan tafel verzint!
User avatar
Tijntje
Posts: 525
Joined: 01 Apr 2009, 14:36
Location: Utrecht

Re: scheef

Post by Tijntje »

Eerst schoppen aas meenemen is uiteraard wel beter. In de praktijk speelde ik weer eens veel te snel...

Dus: (cl) K, (sp) -> A, (di) -> A, (sp) getroefd. In deze slag valt links schoppen heer. Verandert dit nog iets?
I have certain god-like powers in the presence of alcohol.
(Bilious, the Oh God of Hangovers, from Hogfather by Terry Pratchett)
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: scheef

Post by K-J »

Je vraagt nu het speelplan als je toch (sp) A in de tweede slag gespeeld zou hebben?
Als west negen rode kaarten heeft maakt het volgens mij allemaal niet uit wat je doet. Je steekt over in klaveren, west kan evt. troeven of niet, maar je kan altijd een derde schoppen troeven in je hand en als west de slag nog steeds niet wil hebben snij je op zijn (di) V en gooi je hem in met ruiten.
West kan natuurlijk vier of zes hartens hebben. Dan heeft hij of oost idioot geboden, maar dat is natuurlijk niet verboden. Maar ik zie in dat geval niet direct een maakvariant (alleen maar sterretjes door de grote hoeveelheid mogelijkheden die je dan krijgt :? ).
User avatar
Tijntje
Posts: 525
Joined: 01 Apr 2009, 14:36
Location: Utrecht

Re: scheef

Post by Tijntje »

In de praktijk zag ik (waarschijnlijk mede doordat ik verzuimd had schoppen aas mee te nemen) de crossruff niet zitten. Ik besloot om West zijn introever te geven en speelde nog een hoge klaveren, waarop tot mijn verbazing West nog bekende. ¿Que? Heeft ie dan een 1-5-4-3 gehad? Dat zou betekenen dat Oost met een 7-3-0-3 in eerste instantie had gepast - erg onwaarschijnlijk.

Er was maar een conclusie mogelijk: het volgbod was (inderdaad, KJ) op een vierkaart. Toen was het zelfs voor mij niet moeilijk meer: de laatste klaveren van dummy (die zaten inderdaad 3-3), schoppen aas, ruiten naar tafel, schoppen getroefd en ruiten heer en ruiten na voor de ingooi.
I have certain god-like powers in the presence of alcohol.
(Bilious, the Oh God of Hangovers, from Hogfather by Terry Pratchett)
Post Reply