scheef

Deel hier je afspeel problemen/vragen/verhalen
dirk
Posts: 76
Joined: 03 Apr 2009, 09:27

Re: scheef

Post by dirk »

K-J wrote:Je vraagt nu het speelplan als je toch (sp) A in de tweede slag gespeeld zou hebben?
Als west negen rode kaarten heeft maakt het volgens mij allemaal niet uit wat je doet. Je steekt over in klaveren, west kan evt. troeven of niet, maar je kan altijd een derde schoppen troeven in je hand en als west de slag nog steeds niet wil hebben snij je op zijn (di) V en gooi je hem in met ruiten.
West kan natuurlijk vier of zes hartens hebben. Dan heeft hij of oost idioot geboden, maar dat is natuurlijk niet verboden. Maar ik zie in dat geval niet direct een maakvariant (alleen maar sterretjes door de grote hoeveelheid mogelijkheden die je dan krijgt :? ).
Als je in slag twee wel schoppenaas hebt genomen en west gooit in de tweede (getroefde) schoppenronde de heer weg, dan kan hij dus of een 2-6-4-1 gehad hebben of een 3-5-4-1 en hij probeert je te foppen. Of hij heeft gevolgd op een vierkaartje met 2-4-4-3. Volgens mij kan je het in alle gevallen maken door weer over te steken in troef en een schoppen hoog te vertroeven.

Probeerde west je te foppen en bekent hij, dan ben je binnen (hij had 3-5-4-1): je steekt over in klaver. Als west niet troeft, dan gooi je hem in met ruiten (hoge troef en troef na). Als west wel troeft, dan speelt hij of harten na, waarna je vierde shoppen op een hoge harten verdwijnt, met een harten introever kom je in de hand om de laatste troef van west te trekken. Of west speelt troef na, maar dan is de hartenaas de entree voor klaveraas waarop de laatste schoppen weggaat.

Fopte west je niet en had hij inderdaad maar 2 schoppen, dan kan hij overtroeven als je de derde schoppen vertroeft. Dan zit hij ook min of meer ingegooid. Troef terug, dan trek je ook de laatste troef en de vierde schoppen gaat weg op klaver aas. Harten terug dan gaat de schoppen weg op een harten, met de derde harten kom je in je hand om de laatste troef te trekken bij west. Klaver terug (heee, hij had een 2-4-4-3), dan neem je de klaver in de hand, trekt de laatste troef en steekt in harten over om de laatste schoppen op de hoge klaver te lozen).

Troeft hij niet over, dan steek je over met klaver met dezelfde opties als hierboven. Als west niet troeft (of zelfs bekent), gooi je hem in met ruiten. Als west wel troeft dan kan hij weer troef terugspelen waarna de hartenaas de entree is voor klaveraas.

En als je de schoppenaas in slag twee niet hebt genomen kom je volgens mij uit op het speelplan zoals ik eerder gepost heb. Dat werkt nog steeds, ook met een 2-4-4-3. Na schoppenaas steek je over in klaver en, he wat krijgen we nu, west bekend, dus nog een klaver spelen, schoppen hoog troeven, drie keer ruiten spelen en west zit ingegooid: de schoppen gaan weg op klaver aas en een hoge harten. Zoals nu is gespeeld had je volgens mij de 3-5-4-1 bij west niet aangekund.
(oke eerlijk is eerlijk. leuk om in je pauze over na te denken. Of dit aan tafel te bedenken is...)
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: scheef

Post by K-J »

Met een 2-4-4-3 verdeling maak je het spel inderdaad. Mijn opmerking dat ik sterretjes zag was dan ook niet op die verdeling gebaseerd, maar op een mogelijke 4-4-4-1 verdeling. Heb je dan nog maakmogelijkheden?
Post Reply