Startprobleem?

Deel hier je afspeel problemen/vragen/verhalen
Post Reply
Vindaloo

Startprobleem?

Post by Vindaloo »

Je bent west en hebt:
(sp) 765
(ha) VB853
(di) H106
(cl) A6

Wat start je? O ja, het biedverloop:

Z: 1 (sp)
N: 1NT
Z: 3 (ha)
N: 3 (sp)
Z: 4 (sp)
a.p.
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: Startprobleem?

Post by nijn11 »

(ha) B
(de reden komt later - het eten brandt aan)
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
User avatar
Martin
Posts: 572
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: Startprobleem?

Post by Martin »

Ik zou in de praktijk gewoon een (sp)-je starten met als doel te voorkomen dat er in de dummy (ha)- aftroevers worden gemaakt. Maat heeft natuurlijk ook niet al te veel (ha)'s, maar het is de vraag of hij de dummy kan overtroeven.

Ik ben bang voor een lay-out als:
----- (sp) Bx
----- (ha) Ax
----- (di) Bxxx
----- (cl) BTxxx
(sp) Vx--------- (sp) AHxxxx
(ha) x --------- (ha) HTxxx
(di) Vxxxx ----- (di) A
(cl) Hxxxx ----- (cl) V
----- (sp) 765
----- (ha) VB853
----- (di) H106
----- (cl) A6


Natuurlijk kan (sp)-start ook een plaat bij maat eruit snijden, maar de andere starts lijken me veel riskanter.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
User avatar
Gary McAlley
Posts: 851
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

Re: Startprobleem?

Post by Gary McAlley »

eens met Martin. Ik start bij dit soort biedverlopen eigenlijk vrijwel altijd troef omdat dat ergens in een boekje stond. Gebrek aan creativiteit speelt ook een rol. Zat nog even te spelen met de gedachte (cl) A te starten om de troeven van de dummy te bekijken maar kijkazen zijn in principe tegen mijn principes dus dat doe ik niet.

Zal het probleem in de pauze aan mijn collega's (tot-op-zekere-hoogte-bridge-liefhebbers-panel) voorleggen en het resultaat daarvan ook posten.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Panel vond ook dat (sp) start het meest voor de hand ligt. Helaas geen al te zware onderbouwing. Eentje zei je moet (ha) B starten maar ik moet nu naar een overleg ik leg het je later nog wel eens uit...
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: Startprobleem?

Post by nijn11 »

Euh... terug van overleg heb ik geen idee meer wat voor idiote redenering ik bij (ha) B had. Het was iets met de leider de gedachte geven dan de V bij maat zou zitten...
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
Vindaloo

Re: Startprobleem?

Post by Vindaloo »

Het spel gaat in werkelijkheid ergens anders over:


----- (sp) H8
----- (ha) 62
----- (di) B9872
----- (cl) B942
(sp) 765 --------- (sp) V3
(ha) VB853 ---------- (ha) 94
(di) H106 -------- (di) V54
(cl) A6 ----------- (cl) H108753
----- (sp) AB10942
----- (ha) AH107
----- (di) A3
----- (cl) V

Edwin Stoel haal dit spel aan in zijn column in Groot Utrecht. het is afkomstig uit Berry's bridgekalender van dit jaar (24 Maart). Berry's probleem: Hoe maakt zuid dit contract na de start van (cl) A, (cl) na:

"Het ligt voor de hand om die twee (ha) 's in de dummy te vertroeven, dan heeft u tien slagen. Dus na de tweede slag getroefd te hebben speelt u (ha) AH en (ha) na. deze troeft u met (sp) H! Want als laag getroefd wordt kan oost overtroeven en vernietigend troef naspelen.
Na de slag gemaakt te jebben met (sp) H steek ik over in ruiten en kan ik de laatste harten vertroeven met de 8. Oost mag overtroeven maar 10 slagen zijn een feit."

Tot zover Berry. Terecht merkt Edwin op:

" Graag had ik oost gezeten tegen Berry: ik troef die 8 niet over maar gooi een klaverjte weg. Als leider nu (di) speelt uit de dummy pak ik die en vervolg klaveren. Die moet de leider hoog voortroeven, en nu heeft-ie een probleem. Leider speelt troef A en moet nu beslissen of de vrouw nog tweede of sec zit. Die eerste kans is het grootst, dus leider speelt (sp) B na voor mijn V, waarna nog een rondje klaveren partner's (sp) 7 doet promoveren."

Mooi gezien van Edwin, maar wat ik denk is dat Berry vergeten is aan te geven hoe hij in slag 6 oversteekt in ruiten. Dat doe je natuurlijk met de B! Als die gedekt wordt neem je het aas en is Edwin's variant niet meer mogelijk. Als oost klein legt laat je de slag lopen naar de Heer en heb je 10 slagen (als west troef inspeelt heb je geen troefverliezer meer).

Toegegeven, Westra's probleem was gegeven als ' single-dummy-probleem' , maar hij gaf bovenstaande layout als voorbeeld hoe het zou kunnen zitten. Dat is natuurlijk altijd gevaarlijk. Ik kan me niet voorstellen dat iemand met deze hand met (cl) A start (troef lijkt me opgelegd), en dat doet dan ook niemand in het forum. In eerste instantie dacht ik dat het na troef uit eenvoudig down was, maar het wordt dan simpel gemaakt. Cruciaal in deze layout is de positie van (di) 10. Met die kaart bij oost is er tegen Edwin's tegenspel geen kruid gewassen.
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: Startprobleem?

Post by nijn11 »

Behalve dan als je in slag 2 niet troeft, maar een ruiten weggooit. En in slag 3 een harten. Je hoeft immers maar één harten te troeven om van je losers af te komen. Slag 4 tref je wel, dan harten AH en getroefd, schoppen naar de B, schoppen A, schoppen 10 en klaar.
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
Post Reply