Steelpan speelpan

Deel hier je afspeel problemen/vragen/verhalen
Post Reply
Jannes

Steelpan speelpan

Post by Jannes »

Sorry voor de koddige titel... Viertallen, allen kwets. Aan Zuid de taak om 4 (sp) te spelen.

(sp) T8x
(ha) HBx
(di) AVx
(cl) HT9x

(sp) HV9xx
(ha) AT
(di) BTx
(cl) Vxx

West start (ha) 9. Iemand ideeen hoe je dit het handigste aanpakt?
User avatar
Martin
Posts: 572
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: Steelpan speelpan

Post by Martin »

Dit lijkt me typisch een spel waar je down gaat terwijl je het op allerlei manieren had kunnen maken.
Ik denk dat ik in de praktijk klein zou leggen in dummy, en als oost klein legt de T speel. Daarna speel ik een ruiten naar de vrouw. Als die houdt ga ik ervan uit dat (di) heer goed zit (ik denk niet dat oost kan zien dat ik (di) BT heb en dat duiken zinvol is). Op dat moment mag ik twee schoppens verliezen (op (ha) H gaat een keer een (cl) weg), dus ik speel (sp) naar de H en als die houdt een kleine (sp) na.

Als (di) vrouw niet houdt, en ik krijg (ha) na, dan speel ik (sp) heer en steek daarna over naar (di) aas om te snijden op (sp) boer.

Misschien had ik slag 2 (ha) heer moeten meenemen, maar dat zou ook zo maar fout kunnen zijn als west van een doubleton gestart is (zelfs een 3-kaart is niet veilig, dan promoveert (sp) B derde misschien). (Misschien had ik sowieso eens moeten informeren naar hun starts voordat ik iets bijspeelde in slag 1.)
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
Kees

Re: Steelpan speelpan

Post by Kees »

Bijna niets aan de analyse van Martin toe te voegen, zelfs als rechts goed genoeg is om de ruitensnit te duiken, dan moet hij wel heel goed zijn om dat te doen zonder dat ik weet dat hij de heer heeft.
Post Reply