Wat wil maat?

Deel hier je afspeel problemen/vragen/verhalen
Jannes

Wat wil maat?

Post by Jannes »

Viertallen, niet kwets tegen wel.

(sp) xx
(ha) HVT9x
(di) xx
(cl) T9xx

1 (di) - 2 (ha) - 3 (cl) - pas
3NT - pas - pas - X
a.p.

Wat start je? En waarom? Wat zijn de slimme afspraken hier die je met je maat hebt?
Vindaloo

Re: Wat wil maat?

Post by Vindaloo »

Natuurlijk is er de kans dat ik de (sp) -start zelf gevonden zou hebben, maar de 3NT bieden kan nog 10 verschillende typen handen hebben. Zonder doublet bij maat zou ik het toch echt te speculatief vinden. In lange (cl) 's bij maat geloof ik ook niet met deze (cl) -holding (bovendien is dan de (sp) kleur zoek, en ook had maat 3 (cl) kunnen opknopen). Ik leg dus een schoppentje op tafel. Maar dit lijkt me zo obvious dat het wel een ruitenstart zal moeten wezen...

Overigens is ' dubbel vraagt in start van dummy's eerste kleur' al niet meer gangbaar, alleen als er met die eerste kleur geopend was. 'Start iets ongebruikelijks' (en dat kan nog steeds dummy's eerste kleur zijn) is zinvoller omdat dat vaker voorkomt. Wanneer je strikt afspreekt dat je 2 (ha) call een solide kleur belooft valt er echter ook veel voor te zeggen om doublet gewoon te spelen als 'Maat start je eigen kleur'. Bijvoorbeeld met een hand als Bxxxxx Bxx Axx Hx zou maat dat kunnen proberen. Uiteraard kan je in dat geval niet meer doubleren met (sp) HVBxxx en een aas in de minor (en dan moet maat ook nog goed prikken), maar tegen die tijd dat dat voorkomt heb je al toch al een paar keer +100, +300 en of +500 mogen schrijven.
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Wat wil maat?

Post by K-J »

Je kunt ook afspreken dat doublet op 3NT altijd om een schoppenstart vraagt als die kleur niet door jouw partij geboden is. Oké, je zal dan soms handen hebben waarmee je graag zou willen doubleren om maat met een andere kleur uit te laten komen en dat kan dan niet, maar partner weet tenminste altijd wat hij uit moet komen als je doubleert.
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: Wat wil maat?

Post by Erik »

Doublet betekent bij mij in deze situatie, maat start eens wat onverwachts. Zonder doublet zou ik schoppen zijn gestart omdat ik op eigen kracht met mijn hartenkleur zonder aankomers toch niet echt potten kan breken. Nu twijfel ik toch tussen klaveren en ruiten. De leider zal wel een vierkaartje schoppens hebben die de dummy nu ontkend heeft. Als de leider lange ruitens heeft voor zijn 3NT dan had ik vast wel de schoppens van maat gehoord. Ik ben dus banger voor een ruitenvork dan tempo weg te geven met een klaverenstart. Ik ben eruit. Ik start klaveren. Maat kan veilg hartens inspelen dus de leider moet zijn ruitens en schoppens helemaal zelf doen. Ik wens hem sterkte.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
Arnaud
Posts: 211
Joined: 19 Jun 2009, 12:18

Re: Wat wil maat?

Post by Arnaud »

Erik wrote:Doublet betekent bij mij in deze situatie, maat start eens wat onverwachts. Zonder doublet zou ik schoppen zijn gestart omdat ik op eigen kracht met mijn hartenkleur zonder aankomers toch niet echt potten kan breken.
De vraag is natuurlijk: Weet maat dat. Je had best een wat mooiere hartenkaart en een (halve) aankomer met je 2Ha bod. De vraag is of maat kan zien dat je met dit biedverloop altijd schoppen start. Zoja dan start je klaveren zo nee dan is het niet zo duidelijk. Kijkend naar de hand heeft maat max 4 Klaveren en min 4 Schoppen. Dan lijkt met schoppenstart toch niet zo gek.
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: Wat wil maat?

Post by nijn11 »

Ruitenstart is het least bloody likely, en dus opgelegd na het dubbel. Waarom zou leider geen 4-4-3-2 hebben? Een no-brainer eigenlijk (en daar ben ik goed in). :P
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
User avatar
Roelf
Posts: 354
Joined: 02 Apr 2009, 09:06

Re: Wat wil maat?

Post by Roelf »

Ik heb ooit wel eens een boekje met regeltjes gelezen over hoe je moet starten tegen een SA contract als je maat gedoubleerd heeft. :shock: Daarvan weet ik in elk geval nog dat de regel "start eerstgeboden kleur van dummy" alleen geldt als jij en je maat niet geboden hebben. Als jij of je maat wel geboden hebben dan moest je die kleur starten. En de regel "ongebruikelijke start" was volgens mij tegen slems, niet tegen 3SA.
Maar wellicht zijn de opvattingen aan de top hierover inmiddels veranderd, ik hoor het graag.

Maar, nu even praktisch:
Wil (sp) of (di) start nodig zijn dan moet maat minstens iets als HVBTx in die kleur hebben. Mogelijk, maar niet zo waarschijnlijk. (cl) lijkt de bakkleur van de leider, ik kan nauwelijks verzinnen hoe dat de winnende start zou kunnen zijn. Vwb (ha) : Dit zou heel goed winnend kunnen zijn als maat Ax heeft, en leider Bxxx als stop. Dat mijn (ha) goed genoeg zijn om er ook zonder zijn aanmoediging mee te starten weet hij immers niet.
Ik start dus (ha) 10.
Vindaloo

Re: Wat wil maat?

Post by Vindaloo »

Jannes, verlos ons! (wat voor doublet maat ook gehad moge hebben: een mooi probleem)
Vindaloo

Re: Wat wil maat?

Post by Vindaloo »

[quote="Roelf"
Wil (sp) of (di) start nodig zijn dan moet maat minstens iets als HVBTx in die kleur hebben. Mogelijk, maar niet zo waarschijnlijk. [/quote"Roelf"]

Maar die onwaarschijnlijke kaart is precies waarom maat dubbelt, toch?
Jannes

Re: Wat wil maat?

Post by Jannes »

Het plaatje compleet...
(sp) HVBTx
(ha) xx
(di) xxx
(cl) Axx

Ik dubbelde met bovenstaande hand. In gedachten dat als mijn maat zijn kleur goed genoeg vindt om te bieden, dan gaat ie 'm vast ook starten. Die boodschap kwam niet over en na (ha) Tien start werden er evenzoveel slagen opgeraapt.
Post Reply