Wat wil maat?

Deel hier je afspeel problemen/vragen/verhalen
User avatar
Roelf
Posts: 354
Joined: 02 Apr 2009, 09:06

Re: Wat wil maat?

Post by Roelf »

willemm wrote:
, en leider Bxxx als stop
Oh ik wist niet dat we tegen gekke gerritje en dr maat speelden.. dat moet je er wel bij zeggen...
Voordat je je tegenstanders eea naar het hoofd slingert, zou je misschien kunnen overwegen wat leider zou bieden met iets als
(sp) HVx
(ha) Bxxx
(di) AVxx
(cl) xx
Ervan uitgaande dat 3 (cl) mancheforcing is, zouden veel mensen hier geen 3SA mee proberen? Het alternatieve contract is 5 (cl), dat ziet er toch ook erg onprettig uit.
User avatar
Roelf
Posts: 354
Joined: 02 Apr 2009, 09:06

Re: Wat wil maat?

Post by Roelf »

Ha, de ontknoping is er :shock:
Ik blij dat ik teminste één medestander heb, hulde aan je maat Jannes. :lol:
De vraag, wat is nu een slimme afspraak voor uitkomstdoubletten op 3SA houdt me nog wel bezig. Het zal niet alleen in mijn systeem een wat ondergeschoven paragraaf zijn. :roll:
De meeste Dombo's gebruiken alleen de regel: start een ongebruikelijke kleur. Behalve KJ, die doet: start (sp) . (curieus: iedereen is toch door KJ opgeleid :?: )
De "ongebruikelijke kleur" afspraak lijkt me prima na bv 1SA - 3SA. Jannes' hand doubleert en maat kan de betonkleur meestal wel vinden door te kijken in welke kleur hij zelf de minst hoge kaart heeft.

Voor de liefhebbers:
Na competitief bieden lijkt het me toch handig om je afspraak te relateren aan wat je zelf geboden hebt. Leider heeft SA geboden over jouw opening of volgbod heen en dus is de start daarmee wel gebruikelijk als de kleur solide is bv HVBTx maar ongebruikelijk met HB9xx. Je maat weet meestal niet welk van de 2 van toepassing is (en als hij het wel weet, weet jij dat weer niet ;) )en daarom zou het bij Jannes, ook als "ongebruikelijke kleur" duidelijk zou zijn afgesproken, toch fout kunnen gaan. Bovendien wil je dbl gebruiken om de leider ontmaskeren als zijn stop niet goed genoeg is, dat lijkt me vaker voor te komen dan de ongeboden betonkleur van Jannes.
Vandaar dat ik blijf bij (bovenste eerst):
1. Start je eigen (eerst)geboden kleur.
2. Start mijn (eerst)geboden kleur.
3. Start dummy's (eerst)geboden kleur
4. Vind mijn betonkleur.
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: Wat wil maat?

Post by nijn11 »

Roelf wrote:Voor de liefhebbers:
Na competitief bieden lijkt het me toch handig om je afspraak te relateren aan wat je zelf geboden hebt.
En aan wat je had kunnen bieden, maar niet gedaan hebt. Zie ook het boek 'Holistisch bridge' van Lao Tse (6e eeuw v.Chr.).
Roelf wrote: Vandaar dat ik blijf bij (bovenste eerst):
1. Start je eigen (eerst)geboden kleur.
2. Start mijn (eerst)geboden kleur.
3. Start dummy's (eerst)geboden kleur
4. Vind mijn betonkleur.
Maar wat is dan je lijstje als er niet gedoubleerd wordt?
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
Post Reply