Welke start?

Deel hier je afspeel problemen/vragen/verhalen
Jannes

Welke start?

Post by Jannes »

Viertallen, iedereen kwets.

(sp) 43
(ha) VT8
(di) 75
(cl) AT8643

pas - pas - 1NT - pas
2 (ha) - pas - 2 (sp) - pas
3NT - pas - 4 (sp) - a.p.

Wat kom je waarom uit?
User avatar
Martin
Posts: 572
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: Welke start?

Post by Martin »

Dit is te moeilijk, zowel een ruiten voor de aftroever, een ha om een hartenslag te ontwikkelen, en een troefje om aftroevers te voorkomen lijken redelijk. De kans dat ik een hartenslag weggeeg is reeel, ik houd niet zo van doubleton starts voor de aftroever dus ik start denk ik maar een troefje, maar niet met overtuiging.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: Welke start?

Post by nijn11 »

De enige downstart die ik kan verzinnen is een kleine (cl). Daarmee krijg je in ieder geval de lachers op je hand als H sec in dummy komt (maar dat zal niet na 3SA).
De bedoeling is dat zowel maat als dummy een doubleton heeft en maat een uppercut krijgt. Zelf heb je geen troefhonneurs, maat zal er 3 hebben, dus de kans zit er wel in.
Klaver aas, klaver na gaat niet werken - je komt van z'n levensdagen niet meer (bijtijds) aan slag.

En ja, dit is nogal speculatief.
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Welke start?

Post by K-J »

Ik twijfel tussen een ruitenstart en een hartenstart.
Harten is goed als partner bv. (ha) A/H en (sp) A heeft en we twee hartenslagen kunnen ontwikkelen. Partner gaat 2 (ha) echt niet doubleren omdat 'ie toevallig een plaatje in die kleur heeft, dus om de hartenstart weg te strepen omdat partner 2 (ha) niet gedubbeld heeft vind ik onzin. Vervelender is dat hartenstart ook het contract kan weggeven als partner niets in harten mee heeft.
Ruitenstart is goed als we een ruitenaftroever kunnen scoren (bv. partner heeft (di) A en (sp) A).
Het is close, maar vandaag ga ik voor een ruitenstart.

Kleine klaveren is natuurlijk te speculatief, maar wel de opgelegde (saaie?) probleemspel-start. :mrgreen:
Troefstart vind ik in dit soort biedverlopen per definitie te passief. Over dat soort starts ga ik pas denken als ik oud ben. :D
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: Welke start?

Post by nijn11 »

Het leukste met klaverstart is natuurlijk als Hx in dummy verschijnt, en maat Vx heeft (en je niet Hubert heet, maar een heel onschuldig snoetje hebt). Leider kijkt eens naar links... onder het aas? Nèèèh... laat de start lopen naar BTx.... toch voor de vrouw... klaver na... Aas... klaver na... getroefd...overgetroefd...
En dan een luide high five over tafel doen, waarna de leider een pistool pakt en je doodschiet. Maar leuk was het wel.
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
Vindaloo

Re: Welke start?

Post by Vindaloo »

Eens met KJ dat er agressief gestart moet worden (in paren start ik denk ik wel met troef). Nogal wiedes dat maat 2 (ha) niet doubleert, dat kan ik aan mn eigen (ha) -holding ook wel zien. Start Willem soms ook geen (cl) van (cl) AHVBx als maat de Stayman van de opps niet kon doubleren? Harten is de kleur waarin ik het minst nodig heb bij maat. Die kleur ga ik starten. Met de 10, denk ik. En mocht het mis zijn dan heb ik tenminste mn eigen spullen op snit gezet, en niet die van maat. Beter voor het partnerschap.

En tsja (alweer weer eens met KJ :shock: ), (cl) zal wel de downstart geweest zijn, anders had dit probleem hier waarschijnlijk niet gestaan. Maar ik heb geen zin in ruzie met het nevenpaar.

Overigens lijkt de kans op een singleton (cl) bij maat me misschien nog wel groter dan specifiek (cl) Vx(x) met de H in dummy, dus dan kun je ook (cl)A, (cl) na proberen. (Oma tegen Opa bij het uitslaan: Coby startte (cl) A en toen kreeg ik een aftroever. Vonden ze die start niet tegen jullie?)
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: Welke start?

Post by nijn11 »

Als maat een singleton klaveren heeft, heeft-ie minimaal 9 rode kaarten. En voorgepast. Dat maakt de kans op een singleton dus aanmerkelijk kleiner, want alle handen met zwakke 2 vallen af. Verder hefet maat met zijn negen rode kaarten ook 2 (ha) niet gedoubleerd.
Kan allemaal wel, maar er beginnen wel flink wat mogelijkheden af te vallen. En de kans op een singleton is a priori al kleiner dan die op een doubleton.
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
Jannes

Re: Welke start?

Post by Jannes »

KJ had het bij het juiste eind, maar ik zie dat er behoorlijk wat verdeeldheid is. Aan tafel startte ik met een kleine troef en sneed aldus maat's Vrouw eruit. 14 imp weg (want er werd wat gemompeld over opgelegde (di) start).

(di) was winnend met HVTxx bij maat en Boer-3e in dummy. Alle andere starts (zelfs met de singleton (cl) bij maat) geven het contract weg.

Dank voor alle analyses, ideeen en lol-scenario's (Hubert!)
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Welke start?

Post by K-J »

willemm wrote:Een beetje maat doubleert 2 (ha) met AJxx of KJxx of zo, omdat ie weet dat jij extra info nodig hebt voor de uitkomst.
Lopen jullie daar in Ierland nooit in een redoublet-mes? Zeker tegen idioten die met dit soort holdings voor de uitkomst gaan doubleren leg ik graag blauwe kaartjes neer 8-)
Vindaloo

Re: Welke start?

Post by Vindaloo »

willemm wrote:

Een beetje maat doubleert 2 (ha) met AJxx of KJxx of zo, omdat ie weet dat jij extra info nodig hebt voor de uitkomst. Doublet betekent niet 'maat je moet met harten starten', maar meer 'hartenstart is een optie'. Als maat niet doubleert kan ie nog hartenboer hebben maar dan houdt het wel op.
Hm dus als ik een keer met AHVxxxx in handen een conventioneel bod doubleer moet ik maar hopen dat partner ermee uitkomt en niet denkt dat ik slechts Hxxx heb? Ik speel dat niet zo, maar ben misschien niet van de laatste inzichten op dit gebied op de hoogte.
Post Reply