Spel 14 van afgelopen donderdag

Deel hier je afspeel problemen/vragen/verhalen
Post Reply
Eldert
Posts: 150
Joined: 01 Apr 2009, 17:30

Spel 14 van afgelopen donderdag

Post by Eldert »

Afgelopen donderdag, spel 14. (Paren, niemand kwetsbaar)
Contract is 3NT. Tegenstanders hebben hun mond gehouden.

1 (sp) - 2 (cl)
2 (ha) -3 NT


Dummy:
(sp) AB954
(ha) VB63
(di) B9
(cl) AB

Hand:
(sp) KV
(ha) 54
(di) KV87
(cl) V9873

Start is (ha) 9.

Wat leg je in de eerste slag in Dummy en waarom?
(eerst heb ik maar eens gevraagd hoe er gestart wordt: kleintje aanmoedigend, hoogste van serie)

(Edit: het was laat en ik had niet alle informatie gegeven...)
Last edited by Eldert on 02 Aug 2011, 10:24, edited 2 times in total.
User avatar
Tijntje
Posts: 525
Joined: 01 Apr 2009, 14:36
Location: Utrecht

Re: Spel 14 van afgelopen donderdag

Post by Tijntje »

In welk contract? En na welk biedverloop? ;)
I have certain god-like powers in the presence of alcohol.
(Bilious, the Oh God of Hangovers, from Hogfather by Terry Pratchett)
User avatar
yungyang
Posts: 52
Joined: 09 Dec 2010, 11:46

Re: Spel 14 van afgelopen donderdag

Post by yungyang »

als (ha) 9 top van een serie is of afwijzend, zal waarschijnlijk AHT rechts van je zitten. Rechts heeft in elk geval ,als je naar je eigen hand kijkt, zicht op het zitsel van de plaatjes dus duiken is geen optie. Als (di) A bij west zit kan je down. ( (di) na naar het A en (ha) 8 door je andere harten plaat, en je mag beslissen of de hartens 4-3 of 5-2 zitten). Zit (di) A bij oost, moet je hopen dat deze geen 5krt (ha) heeft. Je zal aan het tegenspel wel merken met welke variant je waarschijnlijk tedoen hebt: of oost probeert maat te bereiken met (di) of dat hij zelf de hartens probeert vrij te spelen.

Alle andere kleuren zijn dubbel gedekt (met oost aan slag) en als (di) A eruit is, heb een je goede kans op 9 slagen. Enige problemen kan je hebben als klaveren door AB gespeeld wordt (en daarmee de klaveren entree weg gespeeld wordt) en de schoppen en de klaveren 4-2 zitten.
User avatar
Gary McAlley
Posts: 851
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

Re: Spel 14 van afgelopen donderdag

Post by Gary McAlley »

Eldert wrote:Afgelopen donderdag, spel 14. (Paren, niemand kwetsbaar)
Contract is 3NT. Tegenstanders hebben hun mond gehouden.
ik ken dit spel dus zal me er niet te veel mee bemoeien. maar weet je zeker dat de tegenstanders hun mond hebben gehouden?

@ yungyang: stel rechts komt (sp) na en je hebt geen idee waar (di) 10 zit, waar komt die negende slag dan vandaan?
User avatar
een domme aap
Posts: 437
Joined: 02 Apr 2009, 11:50
Location: Utrecht

Re: Spel 14 van afgelopen donderdag

Post by een domme aap »

Volgens mij kan je het spel niet halen als de hartens 2-5 liggen. Heeft rechts ruitenaas erbij, dan pakt ie de eerste slag en ontwikkelt zijn vijfkaart. Heeft rechts ruitenaas niet, dan duikt ie de eerste slag, wacht tot zijn maat aan slag is, en incasseert daarna nog 4 hartens.

Dus, de hartens moeten maar 4-3 zitten.

In dat geval lijkt me dekken het beste. Rechts aan slag is handig - alles wat ie naspeelt geeft me een slag of tempo. Stel ze ontwikkelen hun kleur en spelen harten terug. Dan ben ik aan slag in dummy, maar 9 slagen is niet zo eenvoudig. Je hebt allerlei communicatie problemen en zal moeten kiezen welke snit je neemt (die op ruitentien, of die op klaverheer). Als je de verkeerde kiest, hebben ze 5 slagen.
Maar, misschien is het een plan om eerst (sp) HV te incasseren en dan ruiten naar de B te spelen. Als die verliest, dan heb ik communicatie om 5 schoppens, 1 harten, 2 ruitens en 1 klaver te maken. Het beste kan de tegenpartij deze dus duiken. Dan kan ik mijn schoppens cashen en goed opletten wie wat weggooit. Ikzelf kan 1 ruiten en voor de rest mijn klavers missen. Op het eind speel ik dan weer ruiten.
Als rechts dan ruitenaas heeft kan ie zijn hartens oprapen, maar daarna zit ie ingegooid.
Heeft links de ruitenaas en speelt ie harten na, dan zit rechts weer ingegooid. Als ie klaver naspeelt, dan moet ik maar de klaversnit nemen (of slaan als rechts heel erg heeft zitten zweten op die schoppentrein en op het eind maar zijn klaverheer sec heeft gezet).

Pff, wat een rotspel.
Liever een domme aap in de boom, dan tegenover je aan tafel.
User avatar
een domme aap
Posts: 437
Joined: 02 Apr 2009, 11:50
Location: Utrecht

Re: Spel 14 van afgelopen donderdag

Post by een domme aap »

willemm wrote:
een domme aap wrote: Heeft rechts ruitenaas niet, dan duikt ie de eerste slag, wacht tot zijn maat aan slag is, en incasseert daarna nog 4 hartens.
En daarom moet je dus de eerste slag duiken. Links heeft wsch 9x van harten en moet dus maar ruitenaas erbij hebben. Als dat eenmaal zo zit, vogelen we die negende slag ook nog wel binnen.

Als rechts inderdaad AKTxx heeft, heeft ie wsch niet ruitenaas, anders had er wel een volgbodje afgekund.
Oh ja. :oops: Dat klopt.

Duiken heeft wel als nadeel dat je nu klaver na kan krijgen, zodat je down bent als die mis zit zelfs met de hartens 3-4.
Of dat je down bent met de hartens 3-4 en ruitenaas links, maar het lijkt er wel op dat er van 9x is gestart... Het blijft een rotspel. :)
Liever een domme aap in de boom, dan tegenover je aan tafel.
Post Reply