Domboys training 1: tegenspel probleem

Deel hier je afspeel problemen/vragen/verhalen
Post Reply
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Domboys training 1: tegenspel probleem

Post by Floris »

Dit jaar starten Wouter, Ludo, Frits en ondergetekende als viertal in de tweede klasse. Aangezien wij allemaal nog jonger dan 25 zijn, is het een dombo juniorenviertal: zeg maar een "Domboys" viertal. De Domboys hebben besloten om in niet-viertallenweken te trainen op maandagavond op BBO. Gister deden we dit voor t eerst en daar kwam meteen een leuk tegenspel probleem uit:

spel 4: butler
Allen kwetsbaar/W

als Oost heb je:
(sp) K864
(ha) KJ8752
(di) T
(cl) K3

Je speelt tegen twee Vlaamse Muiderbergers. Na een pas van je partner doet je rechter tegenstander zijn afkomst eer aan met een 2 (sp) Muiderberg. Je besluit te passen (iedereen mee eens neem ik aan?). Links gooit vervolgens zonder omhaal de manche vol: 4 (sp) . daarna past iedereen.

Je besluit uit te komen met (di) T (iedereen mee eens?) de dummy gaat open:

-------------------- (sp) K864
-------------------- (ha) KJ8752
-------------------- (di) T
-------------------- (cl) K3
(sp) J95
(ha) A6
(di) AH43
(cl) AJT4

de leider neemt het Aas en speelt (sp) J voor. Bij partner valt (sp) T en de leider legt de 2. Wat ga je doen?
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Domboys training 1: tegenspel probleem

Post by K-J »

Ik zou (sp) H een rondje duiken om de communicatie van de leider wat te verstoren plus om een signaal van partner te krijgen als hij op het tweede rondje troef niet gaat bekennen. Wat signaleerde partner eigenlijk op (di) 10?

Verder ben ik het eens met je bieden en vind ik de start ook oké, al kan ik een hartenstart ook begrijpen (waarbij je probeert om de leider troefkort te spelen).
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: Domboys training 1: tegenspel probleem

Post by nijn11 »

Als je (sp) H één rondje duikt, de tweede keer neemt en dan schoppen inspeelt, kan de leider (sp) B niet overnemen want dan promoveert de 8. En dus zit-ie in dummy geplakt. Als je aan maats signaal kunt zien of hij (cl) V , (di) V of (ha) V heeft, kun je dat kunstje blijven herhalen en blijft je (sp) 8 dus in de nek van de leider hijgen.
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
User avatar
een domme aap
Posts: 437
Joined: 02 Apr 2009, 11:50
Location: Utrecht

Re: Domboys training 1: tegenspel probleem

Post by een domme aap »

nijn11 wrote:Als je (sp) H één rondje duikt, de tweede keer neemt en dan schoppen inspeelt, kan de leider (sp) B niet overnemen want dan promoveert de 8. En dus zit-ie in dummy geplakt. Als je aan maats signaal kunt zien of hij (cl) V , (di) V of (ha) V heeft, kun je dat kunstje blijven herhalen en blijft je (sp) 8 dus in de nek van de leider hijgen.
Ehm, Hubert, de (sp) B was al gespeeld. Als je duikt speelt de leider de 9 uit dummy. Hoezo in dummy plakken?

Overigens, zonder dat ik dat allemaal weet wat maat op de eerste slag heeft gegooid moet maat zeker KL V hebben (anders heeft de leider 10 slagen), en daarnaast ook RU V (ander heeft de leider 10 slagen met de dubbele snit in klaver).
Daarnaast: De leider probeert geen hartenintroever te maken, lijkt het. Ik denk dus dat ie iets als een 5-2-2-4 of 5-2-4-2 heeft. In het eerste geval lijkt het niet down te kunnen - we halen maximaal 1s, 1h, 1k slag. In het tweede geval hebben we een kans als partner de ruitens 1x stopt. Maar, dan moeten we snel een hartenslag ontwikkelen voordat deze weg gaat op de dubbele snit in klaveren. Ik moet volgens mij dus wel harten naspelen. Mijn maat moet dus 3 vrouwen hebben, lijkt me.
Liever een domme aap in de boom, dan tegenover je aan tafel.
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Domboys training 1: tegenspel probleem

Post by K-J »

Hmmm, vervelend, maar Dennis lijkt gelijk te hebben. :cry: Je kan (sp) H zelfs niet een rondje duiken.
Als de leider (sp) AVxxx, (ha) xx, (di) Bxxx, (cl) xx heeft, kan hij dan het contract maken: schoppen naar de aas en klaversnit. Nu kan partner je een ruitenaftroever geven, maar daarmee geeft hij zijn vaste ruitenslag op. En omdat je (cl) H nu onder de aas kukelt heeft de leider geen hartenverliezer meer. Hij verliest dus alleen een schoppenslag, een ruitenaftroever en een klaverslag.

Dus toch maar meteen (sp) H pakken en harten na. :roll:
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: Domboys training 1: tegenspel probleem

Post by nijn11 »

een domme aap wrote: Ehm, Hubert, de (sp) B was al gespeeld. Als je duikt speelt de leider de 9 uit dummy. Hoezo in dummy plakken?
Hm. Wie is hier nou de domme aap? Dat krijg je d'r ook van als je met Engelse en Nederlandse kaarten door elkaar speelt... :oops:
Het dubbele snit in klaveren wordt overigens wel lastig met de entree-problemen in de hand (als je (sp) H hebt gedoken). Maar ja, de (cl) K valt dubbel, dus je hoeft maar één keer op te spelen...
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
User avatar
een domme aap
Posts: 437
Joined: 02 Apr 2009, 11:50
Location: Utrecht

Re: Domboys training 1: tegenspel probleem

Post by een domme aap »

willemm wrote:Harten na is gevaarlijk, want als maat QJxx van ruiten heeft maar niet hartenvrouw heeft de leider het ineens gemaakt.
Ik denk toch dat de kans groter is dat de leider een ruitenplaatje in zijn vierkaart heeft, dan dat ie precies Qx van harten heeft... Misschien is harten na wel gevaarlijk, maar wel met de kansen mee, me dunkt.
Liever een domme aap in de boom, dan tegenover je aan tafel.
Post Reply