Starten in de tweede divisie

Deel hier je afspeel problemen/vragen/verhalen
Post Reply
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Starten in de tweede divisie

Post by K-J »

Tja, het is weliswaar geen afspelprobleem, maar voor startproblemen is geen eigen forum, dus dan toch maar hieronder geplaatst.

Wij (Dombo 1) zijn inmiddels twee weekenden onderweg in de tweede divisie en het gaat (puntentechnisch gesproken) verbijsterend goed. 80 uit 4 wedstrijden, dus 20 gemiddeld en we staan zomaar bovenaan. En aangezien het volgende competitieweekend pas 20 november is, blijven we ook zeker anderhalve maand koploper :D .

Hoe komt dit allemaal zo?
Nou, allereerst hebben we een flinke dosis mazzel (KJ vergeet even (sp) H op te vragen bij partner voor hij 7 (ha) knalt. Gelukkig had Patrick 'm gewoon).
Zo nu en dan verzint één van ons een mooie actie (Patrick maakt 4 (sp) heel fraai op een ingooi, zodat hij niet afhankelijk was van de snit op (ha) V, die inderdaad fout zat).
Tenslotte maakt de tegenpartij op z'n tijd een fikse blunder (tegen Barteld en Roelf bieden de tegenstanders over 4 (sp) nog een keer 5 (ha), een 4-3 fit, en gaan gedubbeld 5 down. En dat terwijl 4 (sp) er niet eens inzat).

Naast al deze dingen die je niet verwacht in de tweede divisie zijn er ook genoeg spellen die interessante discussies opleveren, zoals deze start:

(sp) A2
(ha) 10962
(di) 10432
(cl) B102

De tegenpartij biedt:
1 (cl) - 1 (di)
1SA - 2 (cl)
2 (ha) -3 (cl)
3 (di) - 6SA
pas

1 (cl) is forcing vanaf een dubbelton, 1 (di) ontkent 7+ punten met 5+ hoog
1SA is 17-19, 2 (cl) is stayman en 3 (cl) is minor suit ask. 3 (di) is een 5-kaart klaveren.
Je mag uit....
Last edited by K-J on 03 Oct 2011, 18:07, edited 1 time in total.
User avatar
een domme aap
Posts: 437
Joined: 02 Apr 2009, 11:50
Location: Utrecht

Re: Starten in de tweede divisie

Post by een domme aap »

Laat ik beginnen met: goed werk mannen! Bij de 80 uit 4 staat nergens bij HOE je de punten hebt gehaald. Lekker begin van de competitie hoor :)

Maar nu, starten. Als ik het bieden goed begrepen heb, heeft de leider 17-19 met 4HA en 5KL. Maar, hij wilde geen reverse bieden? De dummy was geinteresseerd in lage kleuren - lijkt me dat ie toch wel een stapeltje ruitens heeft. Als we de klavers stoppen, lijkt 6NT altijd wel down (waar haalt de leider anders zijn slagen vandaan). En een rode kleur starten lijkt me erg link, omdat in de dummy ruitens komen, en harten naar de leider toe is.
Dus, ik ben ook heel erg voor het starten met schoppen, maar ik weet niet of de aas nu de handigste kaart is. Dat geeft zomaar de hele show weg - ten eerste heeft de leider dan al een slag weggegeven waarmee een eventuele dwang kan ontstaan, ten tweede zal een leider eerder denken dat ik agressief onder de vrouw vandaan ben gestart dan met het aas, als ie een HB beslissing heeft.
Liever een domme aap in de boom, dan tegenover je aan tafel.
User avatar
een domme aap
Posts: 437
Joined: 02 Apr 2009, 11:50
Location: Utrecht

Re: Starten in de tweede divisie

Post by een domme aap »

willemm wrote:het nadeel van een kleine schoppen is dat maat de heer misschien gaat duiken van Kxxxx met VBxx in dummy...
Ik weet zeker dat KJ dat juist NIET als nadeel ziet - heerlijk verhaal voor aan de bar :D
Liever een domme aap in de boom, dan tegenover je aan tafel.
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Starten in de tweede divisie

Post by K-J »

een domme aap wrote:
willemm wrote:het nadeel van een kleine schoppen is dat maat de heer misschien gaat duiken van Kxxxx met VBxx in dummy...
Ik weet zeker dat KJ dat juist NIET als nadeel ziet - heerlijk verhaal voor aan de bar :D
Alles voor een mooi verhaal aan de bar 8-) , maar dit zou bij mij nooit fout gaan, aangezien ik kleintje plaatje speel :)

Kleine schoppen uit is overigens de enige start die het de leider moeilijk kan maken:

Dummy:
(sp) HB53
(ha) B7
(di) AVB6
(cl) A96

Leider:
(sp) 104
(ha) AHV4
(di) H7
(cl) HV753

Overigens deden alle leiders die een kleine schoppenstart kregen het goed!
Bij onze wedstrijd werden beide leiders niet getest.
Last edited by K-J on 04 Oct 2011, 23:32, edited 1 time in total.
Post Reply