Het beste plan...

Deel hier je afspeel problemen/vragen/verhalen
Post Reply
User avatar
een domme aap
Posts: 437
Joined: 02 Apr 2009, 11:50
Location: Utrecht

Het beste plan...

Post by een domme aap »

Ik speelde laatst een lastige 3NT, maar heb nog steeds geen idee wat de beste speelwijze is. Iemand die het verlossende woord kan geven? Ik hoop dat het in ieder geval voer voor discussie is :)

xx
AQ
AQxx
AT8xx

KQTxx
KJxx
xx
Kx

Je hebt zonder tussenbieden (1kl - 1sc - 2ru - 2NT (Forcing) - 3kl (15-17 reverse) - 3ru (relay) 3NT (2245)) de manche bereikt.
De tegenpartij start na lang wikken en wegen met een kleine harten. Je kan de start niet precies lezen, maar uit het tempo concludeer je dat het geen 5-krt is (klopt ook...)

Wat is de beste kans op 9 slagen?
Liever een domme aap in de boom, dan tegenover je aan tafel.
User avatar
PatrickG
Posts: 95
Joined: 28 Sep 2010, 09:55

Re: Het beste plan...

Post by PatrickG »

Je hebt 7 slagen, het gevaar zit hem in ruiten door AV heen met de heer fout. Schoppen Aas eruit pesten levert één slag op. Negende slag kan komen uit de klavers (36% kans op 3-3 zitsel), uit de schoppens (50%kans op schoppen Aas goed+50% kans op schoppen boer goed), ruitensnit (die kleur zullen de tegenstanders zelf wel een keer inspelen...).

Conclusie: ik neem de uitkomst op tafel en speel een kleine schoppen naar de heer.
a) Als die genomen wordt met het aas, speelt west ruiten na en neem ik de snit op ruiten H (zit natuurlijk fout). In een later stadium neem ik de snit op schoppen boer voor de negenede slag.
b) Als schoppen heer houdt, ga ik nattigheid voelen en vermoeden dat west schoppen aas een keer heeft opgehouden met ABx. Daarom deblokkeer ik eerst de hartens en vervolg ik met klaver naar de heer en een klaver uitduiken naar oost (de veilige hand voor de ruitenkleur)
b1) bij schoppen naspel van oost leg ik schoppen vrouw, daarna heb ik nog de ruitensnit en de klavers 3-3 voor de negennde slag
b2) bij harten naspel, ga ik de klavers verder ontwikkelen
b3) klaver- of ruiten naspel levert automatisch de negende slag op
Als west in de tweede klaverronde een plaatje inlegt, pak ik het aas en speel ik een kleine klaver na
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: Het beste plan...

Post by nijn11 »

Eerlijk gezegd ben ik geneigd om eerst op de klaveren af te gaan - naar de gevaarlijke hand toe. Als hij zijn maat aan slag wil brengen kan dat weliswaar via schoppen, maar daarmee geeft hij mij wel een tempo.
Ben er alleen nog niet uit of ik eerst de harten wil strippen of juist niet.

Slag 1 iig het aas, om de communicatie tussen hand en tafel niet meteen plat te leggen. Daarna klaveren naar de heer en klaveren terug naar de 10. Als er een prent ingelegd word dan neem ik over en hoop de andere prent of de 9 te zien.

Het wikken en wegen is natuurlijk een clue. Een hartenstart (ongeboden kleur) of ruitenstart (2e kleur dummy) lijkt toch snel gevonden. Ik vermoed dat de denkpauze komt wegens schoppenlengte (AB9xx of zo) en dat links uiteindelijk wijselijk heeft besloten iets passiefs te doen.
Maar om nou te zeggen dat ik een beeld van de hand heb... neuh.
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: Het beste plan...

Post by nijn11 »

En waarom kan ik geen dubbele post deleten?
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Het beste plan...

Post by K-J »

nijn11 wrote:En waarom kan ik geen dubbele post deleten?
Je kan je dubbele post "reporten" door op het uitroepteken te klikken. Dan wordt deze voor je gedelete 8-)
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Het beste plan...

Post by K-J »

Wat betreft het afspelen van deze irritante 3SA zit ik ook al een hele tijd naar het spelen van de klaveren te kijken, maar het kost denk ik toch teveel communicatie dat het goed is om daarop te spelen. Als het lukt om de slag uit te duiken naar oost en deze komt op het onzalige idee om schoppen in te spelen (gedoken) is de communicatie redelijk aan puin. Eerst de tweede harten in de dummy oprapen is ook niet echt een alternatief, weer vanwege die communicatie. Daarnaast heb je een probleem als west in de tweede klaverslag een plaatje inlegt. Al met al voldoende hoofdpijn om het spelen van klaveren toch maar niet te doen en dan toch maar op de schoppen af te gaan, waarbij ik twee keer naar (sp) HV speel met de harten als oversteek.
User avatar
Martin
Posts: 572
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: Het beste plan...

Post by Martin »

Ik had dezelfde hoofdpijn als Kees-Jan. Het plan van Hubert oogt verleidelijk, maar ik krijg de communicatie niet in orde. Het speelplan van KJ werkt als ruiten heer goed zit, als schoppen aas goed zit of als schoppen boer dubbel valt. De kans dat de schoppen aas goed zit is 50%, of B sec of Bx voor HVTxx zit is ongeveer
7.5%. Deze speelwijze heeft dus 1-0.5*0.43=79% kans op succes.

Ik zat te denken of je dit kan optimaliseren door na harten aas en een schoppen naar de heer eerst klaver A te cashen voordat je een schoppen naar de vrouw speelt. Als je na klaver aas ook harten vrouw casht en een schoppen naar de vrouw speelt, heeft dit dezelfde kansen, als hierboven. De vraag is wat je gaat doen als onder klaver Aas klaver Vrouw, boer of negen valt. Omdat je Kx van klaver in je hand hebt is false carding niet zo makkelijk.
Als links de negen valt en het is een eerlijke kaart, dan kan dat van 9 sec (1.21%), B9 (1.61%), V9 (1.61%) of VB9 (1.78%) zijn geweest.
Als je nu klaver naar de heer speelt, ruiten naar het aas, en klaver en rechts komt aan slag, dan heb je het gemaakt.
Met 9 sec of VB9 is afgaan op de klavers fout, en de kans op succes als je klavers gaat spelen is 52%.

Als rechts de 9 valt, en onder klaver heer valt een plaatje is de kans dat links het andere plaatje heeft aanmerkelijk groter (restricted choice), ook dan heb je geen veilige entree naar dummy.
Bovendien, als de 9 altijd wordt gegooid van 9x (4.83%), dan wordt de kans op succes in klaver plotseling nog een stuk kleiner.

Als onder klaver aas een klaver plaatje valt (stel de boer), en het is een eerlijke kaart, dan kan dat van B sec (1.21%), VB (1.61%/2), zijn geweest. Kortom, de kans op plaatje sec is groter dan op VB sec, dus klaver doorspelen biedt weinig kansen op succes.

Kortom ik speel ook dom harten aas, schoppen naar de heer, harten naar de vrouw en schoppen naar de vrouw. Alleen als klaver VB sec zitten ga ik nog iets hebben aan de klavers.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
User avatar
een domme aap
Posts: 437
Joined: 02 Apr 2009, 11:50
Location: Utrecht

Re: Het beste plan...

Post by een domme aap »

Ah, wacht, de post mortem. Juist.

Ik vond het ook een lastige rakker, en ben met schoppen naar de Heer begonnen. Deze hield, en ik dacht vrij simpel - als die aas goed zit, ben ik er al. Daarnaast heb ik nog allerlei andere kansen als dat niet zo is.
Ik stak dus over in harten om deze ook te deblokkeren en speelde nogmaals schoppen naar de vrouw. De aas zat toch mis - boeven zijn het!
Nu (di) B na...

Neem je nu al de snit, of ga je nog kansen proberen te combineren?

Om niet te hoeven wachten op NOG een post-mortem, hieronder in WAZIG GEKLEURDE TEKST hoe ik verder heb gespeeld...

Ik dacht als volgt: Ik pak het aas en steek nu in klaver over en speel nog 2x harten (in dummy een klaver en een ruiten weg). Daarna speel ik nog een klaver op. Als links in de tweede klaverslag een plaatje gooit, neem ik over en speel een derde ronde klaveren. Nu kan LHO weer aan slag zijn - dan moet RU H maar goed zitten. En, als RHO aan slag is, dan moet ie ingegooid zitten - mocht ie nog kunnen oversteken in schoppen (moeten die ook 3-3 zitten met de boer links) dan moet daarna RU H maar goed zitten.

Aldus gehandeld, maar LHO bleek naast ABx schoppen ook VBx klaver te hebben. Dus was ie weer aan slag en speelde een kleine ruiten. Ik probeerde nu de Vrouw en... die hield :D

Ik vond het een spannend spel, en weet nog niet of ik het goed gespeeld heb. Bedankt voor de bijdragen allemaal.
Liever een domme aap in de boom, dan tegenover je aan tafel.
Post Reply