Dombo in de InterCity league

Deel hier je afspeel problemen/vragen/verhalen
Post Reply
User avatar
Gary McAlley
Posts: 851
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

Re: Dombo in de InterCity league

Post by Gary McAlley »

staat er op hun systeemkaart iets over hoe ze een zwakke twee in ruiten zouden openen?
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: Dombo in de InterCity league

Post by Floris »

ok, ik ga een poging wagen:

even hardop nadenken: je hebt nu 6 slagen. voor 7 en 8 kun je op de hartens afgaan en nr. 9 zou wel eens je tweede ruitenplaatje kunnen worden... ja ik denk dat ik dat ga proberen. In ruiten schuilt het gevaar. hoe zitten die? t lijkt op 6-2, maar er is geen zwakke 2 in ruiten geopend. 5-3 misschien? eventueel 4-4? hoe dan ook, ik ga uit van (di) A bij rechts...

plan:

kleine harten naar (ha) A (voor het geval li:V - re:9654). terug via (sp) (!!!) A en dan (ha) B laten rennen. 3 mogelijkheden:
1. links legt de V. ik dek, en als rechts bekent ben ik binnen. als rechts niet bekent ga ik terug via (cl) A en neem ik de gemarkeerde snit.
2. links legt klein. ook nu ben ik altijd binnen, ongeacht of links nog (ha) V of uberhaupt nog hartens heeft. met (ha) V heeft west namelijk inmiddels al 9 punten. hij heeft niet geopend. (sp) heer zit dan links en ik heb altijd voldoende communicatie om van mn hartjes te genieten.
3. links bekent niet (en rechts is niet gek en duikt). nu is het ook niet zo moeilijk: rechts heeft (di) AH en (ha) V en (sp) H zit dus links. ik speel dus nu mn laatste harten naar (ha) H en (ha) na. rechts mag nu nog (di) Aas maken en iets naspelen. ik neem in de hand en speel (sp) richting de V. Bij dit scenario wordt ook duidelijk waarom ik in slag 2 met (sp) A oversteek en niet met (cl) A. als ik (cl) Aas al kwijt ben, en rechts speelt na (di) A (cl) na ( (cl) V zit links uiteraard), dan ontkom ik niet aan het verlies van een klaverslag! en dan heb ik ineens 1 (sp) , 1 (ha) , 2 (di) en 1 (cl) slag verloren, en ben ik down in een dicht contract...

NB. dit verhaal faalt natuurlijk als de (ha) 5-0 zitten, maar dan kan het volgens mij nooit, toch?
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Dombo in de InterCity league

Post by K-J »

Ik weet niet of ik liever 4 (ha) ha geboden, maar ik zou het zeker wel gedaan hebben. Partner vraagt of ik een driekaart harten heb en die heb ik.

Wat het afspelen betreft is het wel handig om te weten wat de (di) 10 start betekent, maar ik ga maar van een Ierse start uit (partner weet ook niet wat die 10 betekent ;) ). Dan kan Lho best (di) A109xx hebben gehad. Ik steek over naar (ha) A en neem de schoppensnit naar de veilige hand toe. Als (sp) B houdt neem ik de hartensnit (dat moet dan maar goed gaan). Als Lho (sp) B pakt met (sp) H en klaveren naspeelt (of harten) kan ik de hartens veilig spelen door (ha) AH te slaan en een harten af te geven. Gaat alleen fout als (ha) Vxxx ervoor zat, want nu kan Lho (ha) V duiken. Dan moet de negende slag maar uit klaveren komen of toch nog uit schoppen of ruiten.
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: Dombo in de InterCity league

Post by Floris »

K-J wrote:Wat het afspelen betreft is het wel handig om te weten wat de 10 start betekent, maar ik ga maar van een Ierse start uit (partner weet ook niet wat die 10 betekent ). Dan kan Lho best A109xx hebben gehad.
mag ik hieruit afleiden dat jij wel eens een uitkomstdoublet geeft op Hx? ;)
User avatar
Martin
Posts: 572
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: Dombo in de InterCity league

Post by Martin »

Ik zou ook gepast hebben op 3NT omdat ik door 2 (ha) te bieden mijn 3-kaart (ha) al heb aangegeven. Desondanks denkt partner dat 3NT wel eens beter zou kunnen zijn dan 4 (ha). Ik heb met mijn VBxx van (di) geen reden om daaraan te twijfelen.
In de praktijk zou ik niet al te lang nadenken. (ha) boer voor het hok gooien. Het dubbel zal of gebaseerd zijn op een 5+-kaart (di) of op AHxx. In beide gevallen werkt dit volgens mij (4 (ha)-slagen, 1 (di), 2 (cl) en 2 (sp) (snit naar de veilige hand, tegenstanders kunnen maximaal 1 (sp), 1 (ha) en 2 (di) oprapen)


bieden:
.. -.... pas ... pas ...1NT
pas ...2 (di) ... X ... 2 (ha)
pas ... 3NT ... pas .. pas
pas

dummy
(sp) Q95
(ha) AKT83
(di) 6
(cl) J854

(sp) AJ8
(ha) J72
(di) QJ32
(cl) AK6
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Dombo in de InterCity league

Post by K-J »

Floris wrote:
K-J wrote:Wat het afspelen betreft is het wel handig om te weten wat de 10 start betekent, maar ik ga maar van een Ierse start uit (partner weet ook niet wat die 10 betekent ). Dan kan Lho best A109xx hebben gehad.
mag ik hieruit afleiden dat jij wel eens een uitkomstdoublet geeft op Hx? ;)
Ach ja, boven de 40 mag je zo nu en dan best wel eens een uitkomstdubbel over het hoofd zien :oops:
Dat uitkomstdubel maakt het leven wel een stuk aangenamer overigens. Dan ben ik het nu eens met passen op 3NT, aangezien ik mijn driekaart al vertelt heb. Wel vind ik het 3NT bod van mijn partner 'licht' gestoord (in de overtreffende betekenis van totaal belachelijk).
Maar goed, nu dus 3NT bij elkaar harken, terwijl we zeker een dubbele ruitenstopper hebben. Het lijkt logisch om eerst een hartenslag af te geven, aangezien je op dit moment nog die ruitenstopper hebt. Later kan je dan een schoppenslag weggeven aan Lho, de ongevaarlijke man. (ha) B dus voor het hok en als deze gedekt wordt duik je 'm in de dummy (je moet namelijk nog wat communicatie overhouden als de hartens 4-1 zitten). Later dus die schoppensnit naar Lho. Gaat alleen maar fout als het uitkomstdubbel gedaan was op (di) AHx en daarmee hoor je geen uitkomstdoublet te geven! :roll: (famous last words)
User avatar
Martin
Posts: 572
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: Dombo in de InterCity league

Post by Martin »

Ik zou (ha) vrouw waarschijnlijk niet duiken maar (ha) aas nemen gevolgd door een schoppensnit.
Als die houdt (ha) 7 voor en door laten lopen als die niet gedekt wordt. Met V9xx of V9x goed geef ik dan tenminste geen overslag weg. De kans op (ha)-lengte links van me lijkt me groter dan rechts.
Als (sp) heer fout zit en er (di) wordt doorgespeeld speel ik de (ha) natuurlijk van boven. Nu links niet bekend op de 2e (ha) duik ik natuurlijk alsnog.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
Post Reply