Werkkleur?

Deel hier je afspeel problemen/vragen/verhalen
Post Reply
Jannes

Werkkleur?

Post by Jannes »

Hier een lastige 3NT:

(sp) B5x
(ha) V97x
(di) Hxx
(cl) A7x

(sp) A6xx
(ha) AT
(di) AVx
(cl) V8xx

Links start (sp) Heer. Welke kleur tackel je (hoe)? En vervolg? En ja, het gebrek aan spotjes is inderdaad ernstig.
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: Werkkleur?

Post by nijn11 »

Je moet de H wel pakken, anders komt er passief (di) na.
Eerst maar eens (di) naar de H en (ha) naar de T. Als die voor de B is schakelen we over naar de (cl) , als die voor de H is ga ik nog even nadenken of ik niet de (di) kan strippen en (ha) A cashen en er vrolijk met (sp) uit kan gaan.

Maar nu zit ik op mijn werk.
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
User avatar
Martin
Posts: 571
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: Werkkleur?

Post by Martin »

Zonder er diep over nagedacht te hebben (zeg de tijd die ik er in de praktijk ook voor zou nemen), is het spel te moeilijk voor mij, signaleert oost de distributie in (sp)s trouwens?
Mag ik trouwens het biedverloop ook weten. Als het 1NT- stayman-2 (sp) - 3NT is gegaan, dan verdenk ik west van 5 (sp) en had hij te weinig voor een volgbod, als het 1NT-3NT is gegaan, zou hij er goed slechts 4 kunnen hebben en dat zou mijn keuze tussen (ha) en (cl) wel eens kunnen beinvloeden.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
User avatar
een domme aap
Posts: 437
Joined: 02 Apr 2009, 11:50
Location: Utrecht

Re: Werkkleur?

Post by een domme aap »

Inderdaad een lastige rakker. Jammer dat je het biedverloop er niet bij hebt gezet, dat zou idd wat meer info kunnen geven. Maar goed, dat is ook alleen maar een mooie smoes om het speelplan uit te stellen.

Welke 9 slagen wil ik halen? 2 schoppens, 2 hartens 3 ruitens en 2 klavers lijkt het plan. Maar, ik heb niet genoeg tijd om alles te ontwikkelen. Daarnaast bestaat het gevaar dat rechts een keer klaver door mij heen speelt. Het plan wordt al duidelijker. Ik pak, en speel hartenaas en harten na. Als links klein legt, speel ik de Vrouw. Aangenomen dat die houdt, steek ik over in ruiten en speel schoppen naar de Boer. Stel, links pakt en speelt schoppen, dan neem ik de ruitens mee (eindigend in de hand) en probeer links met de vierde schoppen in te gooien, zodat ie van klaverheer af moet spelen. Als links HVxx, Hx(x), xxx, Hxx(x) heeft, dan heb ik het gehaald.
Er zijn vast andere manieren om het te halen, maar dit lijkt me wel wat...
Liever een domme aap in de boom, dan tegenover je aan tafel.
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Werkkleur?

Post by K-J »

Mij lijkt schoppen naar de boer spelen en vervolgens eerst eens klaveren naar de vrouw spelen ook wel een aardig plan. Ik kan dan altijd nog een keer (ha) A en (ha) 10 naspelen (snijden op de boer) als de klavers geen drie slagen opleveren.
Beginnen met oversteken in ruiten lijkt me niet goed, omdat je je communicatie met de dummy in één slag om zeep helpt.
Jannes

Re: Werkkleur?

Post by Jannes »

Addendum: mijn maat deed inderdaad Stayman over mijn sterke NT (waarom toch met een 4333?).

Ik ben uitgegaan van een 4krt start. Met een 5krt zonder entrees was er wel klein gestart, en een 5krt met entree(s) kan ik toch nauwelijks aan.

De (sp) 's doen de tegenstanders later toch wel voor me, dus ik richtte me op de kleur waar ik de meeste van had: (cl)

Op mijn kleine (cl) richting dummy speelde links de Boer (!). Nare kaart. Toch maar een (cl) richting de Vrouw en rechts legt de 9 in. Ik dook (biddend dat de Heer naar beneden zou komen) en sukkelde vervolgens down toen links een (di) wegkieperde.

Links had zoiets als:
(sp) HVT9
(ha) Hxxx
(di) xxxx
(cl) B
Post Reply