4-3 fitje

Deel hier je afspeel problemen/vragen/verhalen
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

4-3 fitje

Post by K-J »

Afspeelprobleem uit de NBB-beker:

(sp) 10
(ha) H109
(di) AH765
(cl) B1084

(sp) A873
(ha) A875
(di) B9
(cl) H73

Aan de meeste tafels wordt 3SA gespeeld na het biedverloop (tegenstanders passen):
1 (di) - 1 (ha) - 2 (cl) - 3SA. Een kansloos parcours, alleen Lennart en Arnaud mogen 'm maken.
Bij Patrick en mij biedt Patrick echter 2 (ha) in plaats van 2 (cl) (en daar valt heel veel voor te zeggen!), waardoor we in 4 (ha) terechtkomen, omdat KJ het bieden niet meer subtiel aanpakt, maar gewoon 4 (ha) volgooit.

(sp) H start. Verzin een plan...
User avatar
Arnaud
Posts: 211
Joined: 19 Jun 2009, 12:18

Re: 4-3 fitje

Post by Arnaud »

Uiteraard mogen we dit maken. De opgelegde start is natuurlijk klaveren, en dat moet je als tegenstander vaak genoeg doorspelen om de Tien hoog te krijgen ;).

Maar volgens mij is het nauwelijks te maken bij goed tegenspel (dubbel dummy lukt het me net). Als je eerst een ruiten uitduikt red je het volgens mij niet, je verliest controle. Dus dan maar proberen 3 schoppes op tafel te vertroeven.
User avatar
een domme aap
Posts: 437
Joined: 02 Apr 2009, 11:50
Location: Utrecht

Re: 4-3 fitje

Post by een domme aap »

Ai ai, een lastige rakker. Het ziet er aantrekkelijk uit om schoppens in dummy te troeven, maar zelfs al zou ik er 3 kunnen troeven dan heb ik nog maar 8 slagen ( (sp) A, 3 introevers, 2 troeven en (di) AH...). Dus, ik moet een ander plan verzinnen...
Ik ga proberen de dummy hoog te maken. Wat zijn mijn potentiele verliezers? Twee troeven, twee ruitens en twee klavers. Mijn hemel, het moet wel een beetje netjes zitten. :)
Nou, ik ga eerst maar eens zien wat er in de klavers te halen is. Om het te halen lijkt de vrouw goed te moeten zitten, maar je moet ook de 9 nog vinden EN ze moeten zo ongeveer 3-3 zitten.

Ik pak schoppenaas, steek over in ruiten en speel (cl) Boer voor. Lukt dat een beetje, KJ?
Liever een domme aap in de boom, dan tegenover je aan tafel.
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: 4-3 fitje

Post by K-J »

een domme aap wrote:Ik pak schoppenaas, steek over in ruiten en speel (cl) Boer voor. Lukt dat een beetje, KJ?
Tja, als ik hierop ga antwoorden komen we al bij de verbijsterende ontknoping bij mij aan tafel en die wil ik op dit moment nog niet kwijt. Dus je krijgt van mij twee situaties geschetst:
1. (cl) B houdt en achter je wordt de 9 bijgespeeld. De tegenpartij speelt laag-hoog even.
2. (cl) B wordt genomen met de vrouw en deze speelt een kleine troef na.
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: 4-3 fitje

Post by Erik »

3NT lijkt wel biedbaar, echter niet maakbaar, dus moet je op het eerste gezicht zorgen dat je niet teveel down gaat. En natuurlijk zoeken naar een maakvariant. Ik dacht eerst aan het hoogspelen van de ruitens, maar ik raak volledig de controle over het spel kwijt als ze schoppens blijven inspelen en heb dan geen entrees voor die vrije ruitens. Toen dacht ik mijn aandacht te verleggen naar de klaveren, maar wat dan? Op een of de andere manier moet ik dan toch ook een keer de troeven gaan aanvallen. Kan ik de tegenstanders verleiden dat te doen? Als ik nu de schoppen duik gaan ze mij misschien helpen door troef in te spelen. Ik heb dan ineens geen hartenverliezers meer en moet alleen nog de klaveren goed doen.

Ik duik dus de eerste schoppen. Komt schoppen na dan troef ik die.
Komt harten na voor een honneur van rechts dan neem ik die en snij direct over de andere honneur bij links. In beide gevallen gooi ik daarna (cl)B voor. Wordt die gedekt dan snij ik (cl) 9 over links. Houdt die, dan speel ik een kleinte naar de 7, verliest die dan speel ik later een kleintje naar de heer.

Als de kruitdampen vervolgens zijn opgetrokken kijk ik wel hoeveel slagen er in onze richting liggen.
Last edited by Erik on 01 Dec 2011, 10:46, edited 1 time in total.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: 4-3 fitje

Post by K-J »

Erik wrote:.... en speel harten boer voor .....
(ha) B heb je niet :mrgreen:
User avatar
een domme aap
Posts: 437
Joined: 02 Apr 2009, 11:50
Location: Utrecht

Re: 4-3 fitje

Post by een domme aap »

K-J wrote:1. (cl) B houdt en achter je wordt de 9 bijgespeeld. De tegenpartij speelt laag-hoog even.
De 9? Eigenaardig... Kan haast alleen maar van A9 zijn. Dan ga ik nu rechts proberen te verleiden om de klavertien te dekken. Dus, (cl) T voor het hok. Stel dat ze niet dekken en links komt aan slag. Wat speelt ie dan na?
K-J wrote:2. (cl) B wordt genomen met de vrouw en deze speelt een kleine troef na.
Dat is naar... Ik leg klein en lijk nu aangewezen op de ruitens rond en de hartens rond... Ik neem even aan dat rechts een hartenplaat produceert. Die neem ik, ik speel ruitenaas en troef een ruiten. Nu een hartensnit, hartenheer en ruitens cashen. Dan nog een klaverslag ontwikkelen. Ik heb dan nog 1 schoppen over die ze kunnen cashen, maar haal mijn 10 slagen. Zo iets?
Liever een domme aap in de boom, dan tegenover je aan tafel.
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: 4-3 fitje

Post by K-J »

Bij scenario 1 wordt de (cl) 10 voor je genomen met de aas. Links speelt (cl) 2. Rechts speelt nu schoppen na.
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: 4-3 fitje

Post by Erik »

K-J wrote: (ha) B heb je niet :mrgreen:
Dat zinnetje was blijven hangen van een eerdere hersenspinsel en moest natuurlijk de klaverenboer zijn. Ik heb het eruit gehaald.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
een domme aap
Posts: 437
Joined: 02 Apr 2009, 11:50
Location: Utrecht

Re: 4-3 fitje

Post by een domme aap »

K-J wrote:Bij scenario 1 wordt de (cl) 10 voor je genomen met de aas. Links speelt (cl) 2. Rechts speelt nu schoppen na.
Hm. De klavers lijken nu 3-3 te zitten. Als dat zo is heb ik 1S, 2R en 2K slagen en hoef ik nog maar 5 troefslagen te halen. Ik troef dus een schoppen, steek over in klaver, troef nog een schoppen, incasseer troef heer. Met nog A87 in troef haal ik nog 2 slagen (ik speel een ruitje en troef laag).
Liever een domme aap in de boom, dan tegenover je aan tafel.
Post Reply