Pakken of zakken

Deel hier je afspeel problemen/vragen/verhalen
Post Reply
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Pakken of zakken

Post by Erik »

Viertallen, begin 2e helft, je staat met 59-20 voor, allen kwets

(sp)B6
(ha)983
(di)H873
(cl)HV64
_______ (sp)8754
_______ (ha)2
_______ (di)VBT6
_______ (cl)AB75

Je zit zuid en ziet het volgende biedverloop aan je voorbij trekken
West - Oost (excuus voor de verkeerd opgegeven volgorde, het is nu verbeterd)
______ 1 (ha)
2 (cl) - 2 (ha)
4 (ha) - a.p.

Ter info, uitkomsten 3e/5e, onze signalen zijn laag/hoog aan of even. Bij niet bekennen Romeins Lavinthal.

Je komt uit met (di)V, klein, (di) 5 bij maat, voor het aas van West. West vervolgt met (ha)V voor het aas van maat die (di) 2 retourneert. (di) 4 bij zuid voor de 10 voor de heer. Nu (ha) 9 uit de dummy via de 10 voor de boer van west. Je discard (sp)8 (voor de ruiten) omdat je niet wilt dat maat klaveren inspeelt. Nu legt de leider (cl)T op tafel. Zeg het maar. hoe verder?
Last edited by Erik on 01 Dec 2011, 17:18, edited 2 times in total.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: Pakken of zakken

Post by nijn11 »

Erik wrote:...Je discard (sp)8 (voor de ruiten) omdat je niet wilt dat maat klaveren inspeelt...
Wat een onzin! Maat kan zeker zelf niet nadenken en dus moet jij dat voor hem doen?
(even los van de spelfout en het schandalig verkwisten van de (sp) 8)
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: Pakken of zakken

Post by nijn11 »

OK, ben nu uitgemopperd. Tijd voor het antwoord.

De (cl) 10 van leider kan alleen een singleton zijn als hij een 4-6-2-1 heeft gehad, en bovendien te weinig punten voor 2 (sp) - zeg 11. Dat zou betekenen dat maat een 3-3-3-4 met 12 punten heeft.
Leider heeft al (di) A en (ha) VB laten zien. Bovendien heeft hij (ha) H , anders zou maat toch wel de hartens van dummy hebben getrokken (zeker gezien de dubbelton klaveren en de (resterende) schoppenpunten in zijn eigen hand). Maar dat zou betekenen dan maat met (sp) AH een saaie passieve ruiten heeft ingebald terwijl 4 (ha) dan gapend down is met het arresteren van de azen en de heren (ook al signaleer je dat je (cl) A niet hebt)

Not bloody likely.

Leider heeft dus in ieder geval een dubbelton klaveren, en je duikt dus om de distributie van maat te horen.
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
User avatar
een domme aap
Posts: 437
Joined: 02 Apr 2009, 11:50
Location: Utrecht

Re: Pakken of zakken

Post by een domme aap »

Waar is (di) 9! Ik ben bang dat maat (weer) onnodig zuinig heeft gedaan en met 952 eerst een vage 5 heeft gegooid. Dan kan ie nu geen signaal geven, omdat ie het 'oneven' moet afmaken. Grrr.
Maar goed, ik ben het eens met Hubert, dat partner niet (sp) AH kan hebben. Ik snap het niet. Ik zit er een tijdje naar te kijken, maar ik snap het niet. Die ruitens kloppen niet. En, hoe kan dit nou in hemelsnaam nog down?
Wacht eens. Maat heeft natuurlijk AT7x van harten, en de leider moet nog troef trekken. De leider heeft iets als een 3-5-2-3 en heeft nog een schoppenslag nodig - iets als Hxx HVBxx Ax T9x. Ik moet nu dekken zodat de leider in dummy is. Nu kan de leider geen troef spelen en schoppen opspelen, want die pakt mijn maat en beukt hem kort met (di) 9. Hij moet nog de laatste troef met zijn laatste troef trekken en we halen dan een slag in elke kleur. Maar, wil mijn maatje volgende keer de 9 gooien :)
Last edited by een domme aap on 01 Dec 2011, 16:58, edited 1 time in total.
Liever een domme aap in de boom, dan tegenover je aan tafel.
dirk
Posts: 76
Joined: 03 Apr 2009, 09:27

Re: Pakken of zakken

Post by dirk »

Huh, als je Zuid zit, West begint met harten bieden en OW eindigen in een hartencontract, dan mag je toch niet starten? En hoe kan Zuid ruiten 4 op tafel leggen. Die heb je toch helemaal niet. En waarom zit je als uitkomer na de dummy (volgens t diagram)?
basm
Posts: 119
Joined: 02 Apr 2009, 08:27
Location: Utrecht

Re: Pakken of zakken

Post by basm »

... ik was ook even in de war door het plaatje van Erik, en ik dacht ook hoe kun je nu achter de dummy zitten als je moet uitkomen:

Maar als ik het plaatje goed begrijp, heeft Erik alleen de Zuid hand (die hij zelf heeft) en de Oost hand (van de dummy getekend.

Het stukje:
________
________
________
________
is NIET het midden van de tafel, maar is zeg maar waar de biedingbox van Erik staat en z'n glas cola-light. Het open gebied rechtsboven is waar partner en leider zitten.
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: Pakken of zakken

Post by Erik »

Excuus, ik had bij het biedverloop Oost en West omgedraaid. Mijn hand is de zuidhand, West is Dummy.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Pakken of zakken

Post by K-J »

De leider zal geen singleton klaver hebben. Dan had 'ie die wel in slag twee gespeeld om (minimaal) een klaverslag te ontwikkelen terwijl er nog een ruitenentree ligt. De leider heeft in ieder geval geen zeskaart harten, want dan had 'ie de laatste troef van maat wel getrokken (of maat had de vorige hartenslag genomen met (ha) H). Maar de leider heeft wel 2 (ha) geboden. Zou hij een zevenkaart gehad hebben?
Speelt de tegenpartij 5-kaart hoog? En wat herbieden ze met een verdeelde 13-punter en een vijkfaart harten? Toch twee belangrijke vragen waar ik eerst antwoord op wil hebben voor ik verder ga denken.
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: Pakken of zakken

Post by nijn11 »

K-J wrote:De leider zal geen singleton klaver hebben. Dan had 'ie die wel in slag twee gespeeld om (minimaal) een klaverslag te ontwikkelen terwijl er nog een ruitenentree ligt. De leider heeft in ieder geval geen zeskaart harten, want dan had 'ie de laatste troef van maat wel getrokken (of maat had de vorige hartenslag genomen met (ha) H). Maar de leider heeft wel 2 (ha) geboden. Zou hij een zevenkaart gehad hebben?
Speelt de tegenpartij 5-kaart hoog? En wat herbieden ze met een verdeelde 13-punter en een vijkfaart harten? Toch twee belangrijke vragen waar ik eerst antwoord op wil hebben voor ik verder ga denken.
Oftewel: wie is het mannetje en wie is het vrouwtje? Waarom 2 (ha) en niet 2SA.
Met de Hxx, HVBxx, Ax, T9x van Domme Aap wordt volgens mij meestal 2SA herboden, zeker na 2 (cl) in de poploze kleur. Maar ja, misschien heeft de leidster wel een sansverbod gekregen (de zgn sans-sans-conventie)
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: Pakken of zakken

Post by Erik »

Zo lag het hele spel (ik ben het papier met de precieze kleintjes kwijt)

_______ (sp)Axxx
_______ (ha)AHT
_______ (di)952
_______ (cl)xxxx
(sp)B6_____________ (sp)HVxx
(ha)983____________ (ha)VBxxxx
(di)H873___________ (di)A4
(cl)HV64___________ (cl)x
_______ (sp)8754
_______ (ha)2
_______ (di)VBT6
_______ (cl)AB75

@Dennis. Je had gelijk over (di)9. Ik heb er lang over gedacht en kwam ook tot de conclusie dat Hugo de 9 moest hebben. Toch hielp mij dat niet zoveel.

Er ging verder nogal wat mis op dit spel. Ik had een volledig verkeerd beeld van de hand en was bang dat de leider iets als (cl)T9(x) had en (sp) Ax(x) en die laatste wilde wegpoetsen op de klaveren. Ik wilde dus 1x het aas ophouden en hoopte dat Hugo mogelijk een doubleton klaveren kon signaleren waardoor hij met de laatste uitstaande troef een derde ronde klaveren kon introeven. De leider leek zo erg zijn best te doen om zijn entree naar de Dummy met (ha)8 veilig te stellen. Toen ik dus (cl)A dook was het contract gemaakt. Misschien moet ik desondanks toch maar opstappen en schoppen inspelen. Ik kan altijd nog later (cl)9 dekken met de boer zodat er maximaal 1 schoppendiscard mogelijk is.

Achteraf gezien had ook Hugo het mij misschien wel iets makkelijker kunnen maken.
Hugo wilde denk ik de leider zand in de ogen strooien (maar kon niet goed mikken in dit geval :P) en de leider de illusie geven dat ik de heer had.
Aan slag met harten kan hij denk ik gratis (sp)A spelen. Tjebbe redeneerde namelijk terecht, dat Hugo kan zien dat het alleen down is met (sp)H of (cl)A bij mij. Hij heeft 3 topslagen. Geef ik op de schoppen een afsignaal dan switcht hij klaveren. Die zal ik dan niet gauw duiken.

Weer een leerzaam spelletje

Gelukkig kunnen we dit soort misverstandjes tegenwoordig goed parkeren en onze voorsprong is gebleven. dit spel was het verschil tussen 22 of 24 VP's voor de goeies. ;)
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
Post Reply