Een foute verdediging in drie stappen

Deel hier je afspeel problemen/vragen/verhalen
User avatar
wim
Posts: 266
Joined: 09 Dec 2010, 23:08

Re: Een foute verdediging in drie stappen

Post by wim »

Bij ons ging het bieden ongeveer hetzelfde maar wordt er 1 (cl) best minor (3+krt) geopend.
Maakt dat iets uit voor je start?
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Een foute verdediging in drie stappen

Post by K-J »

Oké, het is duidelijk dat er geen overeenstemming is wat betreft de start. Een hartenstart, ruitenstart en klaverstart zijn allemaal te overwegen en zelfs de schoppenstart van Nijn (hoewel ik 'm zelf nooit zou verzinnen) kan zomaar goed uitpakken.

Aan tafel viel de keuze op (cl) 9 (1e, 3e, 5e), waarmee de eerste stap gemaakt was. We gaan naar de volgende stap:

................ (sp) 4
................ (ha) B1032
................ (di) 1076
................ (cl) A8542
(sp) H102.............. N
(ha) 94..............W.... O
(di) HV32.............. Z
(cl) H1097

Je bent dus met (cl) 9 gestart en deze is via de 6 van je partner voor de (cl) B van de leider. De leider casht vervolgens (ha) AHV. Partner geeft, zoals verwacht, een even aantal hartens aan.
Wat speel je bij op de derde hartenslag?
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: Een foute verdediging in drie stappen

Post by nijn11 »

(sp) H natuurlijk :D :D :D Het is niet dat ik iets tegen zwarte heren heb hoor. Maar de verdediging moest 'fout' zijn. ;)

Leider heeft wsch een 3-3-4-3 gehad. Hopen op VBxxxx -op bij maat? Maar wat heeft leider dan? (sp) Axx, (ha) AHV, (di) ABx, (cl) VBx? Dat kan niet - dat zijn er 21. Maat heeft dus een aas en een boer, en een 6-4-2-1. Als die allebei in schoppen zitten heeft maat wellicht een volgbod verzonnen. Maat heeft dus een aas in de ene en een boer in de andere kleur of AB ruiten.

Unless... leider een 4-3-3-3 heeft. :? En maat dus 5-4-3-1?

Maar dan nog. Het lijkt er op dat we 3 of zelfs 4 ruitenslagen hebben zolang ik de vierkaart niet afbreek. De klaveren kan ik ook niet te kort maken, anders duikt leider er eentje en ze zijn hoog. Dus het wordt een schoppen. En wel (sp) 10, voor de ruitens en tegen een eventuele blokkade.

Nu wordt het wel spannend als leider bijvoorbeeld (sp) V naspeelt. Maar daar zal KJ het later wel over hebben, denk ik.

(volgens mij zit ik er zoooooo naast... :roll: )
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
User avatar
Roelf
Posts: 354
Joined: 02 Apr 2009, 09:06

Re: Een foute verdediging in drie stappen

Post by Roelf »

Volgens mij kan eerst (cl) 7 veilig weg. Het wordt pas moeilijk als ik straks op de 4e (ha) nog een keer moet gooien maar dat zie ik dan wel weer.
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: Een foute verdediging in drie stappen

Post by nijn11 »

Als je klaveren weggooit, speelt de leider klaveren door en duikt. Speel maar wat na - tenzij je meteen vier slagen opraapt (als dat al kan) heeft de leider 4 klaverslagen, 4 hartenslagen en één van beide puntige azen.
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: Een foute verdediging in drie stappen

Post by nijn11 »

By the way - leider kan die 3-3-4-3 niet hebben. Ik was even in de bonen met het APIH-biedverloop...
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: Een foute verdediging in drie stappen

Post by Erik »

Hoe gooien jullie distributie? Hoog-laag even? Dan vertelt klaveren 6 niets, Laag-hoog even? Dan is klaveren 6 een singleton. Ik doe zelf het laatste dus ben nu op de hoogte. Maat heeft dus een 5431 of een 6421. Wat is de kwetsbaarheid? Niet kwetsbaar had ik maat toch zeker wel even tussendoor gehoord met 1 of 2 (sp) als hij (sp)A in zijn verzameling had? Bovendien het feit dat de dummy op 5 punten geboden heeft maakt het net iets zekerder voor partner om 4/5 punten te hebben. Ik zet mijn geld op de ruitens. Ik gooi dus nu (sp)2 af. De leider kan nu niet de klaveren spelen zonder mij aan slag te krijgen en kan ook nooit meer de kleine klaveren in de dummy bereiken. Zodra ik aan slag kom speel ik een kleine ruiten.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
Roelf
Posts: 354
Joined: 02 Apr 2009, 09:06

Re: Een foute verdediging in drie stappen

Post by Roelf »

nijn11 wrote:Als je klaveren weggooit, speelt de leider klaveren door en duikt.
ja inmiddels had ik dat ook verzonnen, dat is dus niet goed. (di) weg is evident fout als maat in die kleur Axx of Bxx heeft, dus moet er maar een (sp) -je weg.
Ben benieuwd naar stap 3.
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Een foute verdediging in drie stappen

Post by K-J »

nijn11 wrote:By the way - leider kan die 3-3-4-3 niet hebben. Ik was even in de bonen met het APIH-biedverloop...
De leider kan ook bij het Dombo-biedverloop nog een 3-3-4-3 hebben. NZ spelen dat alle 18-19 SA handen (behalve met een 5-kaart ruiten) met 1 (cl) geopend worden.
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: Een foute verdediging in drie stappen

Post by nijn11 »

K-J wrote:
nijn11 wrote:By the way - leider kan die 3-3-4-3 niet hebben. Ik was even in de bonen met het APIH-biedverloop...
De leider kan ook bij het Dombo-biedverloop nog een 3-3-4-3 hebben. NZ spelen dat alle 18-19 SA handen (behalve met een 5-kaart ruiten) met 1 (cl) geopend worden.
Dank voor de toelichting. Maakt verder niet zo veel uit. Tenzij leider nog een 4-3-4-2 kan hebben, maar dat heeft Wim al verklapt. Of juist niet.
(sp) 10 is trouwens een ook een predeblokkade.
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
Post Reply