Een foute verdediging in drie stappen

Deel hier je afspeel problemen/vragen/verhalen
User avatar
een domme aap
Posts: 437
Joined: 02 Apr 2009, 11:50
Location: Utrecht

Re: Een foute verdediging in drie stappen

Post by een domme aap »

K-J wrote:Je bent dus met (cl) 9 gestart en deze is via de 6 van je partner voor de (cl) B van de leider. De leider casht vervolgens (ha) AHV. Partner geeft, zoals verwacht, een even aantal hartens aan.
Wat speel je bij op de derde hartenslag?
Ik heb inmiddels van KJ live begrepen dat je hoog-laag even gooit. Als de leider VBx in klaver heeft kan het haast niet meer down. De leider speelt KL B - als je dekt duikt hij die, en jij bent weer aan slag - je moet nu 4 slagen kunnen oprapen om het dan down te krijgen. Niet erg waarschijnlijk. Dus, ik ga er even vanuit dat partner 64 van klaver had.
Maar, als ie toch zo lekker aan het signaleren is, dan kan partner mij ook in de hartens helpen. Hij heeft in de eerste hartenslag een hoge harten gegooid - maar, wat daarna?? Dat zou me wel helpen in het weggooien! Heeft ie van boven naar beneden gegooid (schoppens implicerend?) of van onderaf (ruitens) of van middenuit (neutraal)?

Dit vraag ik natuurlijk omdat ik na een Dombo clubavond even niet zo veel zin heb om diep na te denken :)
Liever een domme aap in de boom, dan tegenover je aan tafel.
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Een foute verdediging in drie stappen

Post by K-J »

een domme aap wrote:
K-J wrote:Je bent dus met (cl) 9 gestart en deze is via de 6 van je partner voor de (cl) B van de leider. De leider casht vervolgens (ha) AHV. Partner geeft, zoals verwacht, een even aantal hartens aan.
Wat speel je bij op de derde hartenslag?
Ik heb inmiddels van KJ live begrepen dat je hoog-laag even gooit. Als de leider VBx in klaver heeft kan het haast niet meer down. De leider speelt KL B - als je dekt duikt hij die, en jij bent weer aan slag - je moet nu 4 slagen kunnen oprapen om het dan down te krijgen. Niet erg waarschijnlijk. Dus, ik ga er even vanuit dat partner 64 van klaver had.
Maar, als ie toch zo lekker aan het signaleren is, dan kan partner mij ook in de hartens helpen. Hij heeft in de eerste hartenslag een hoge harten gegooid - maar, wat daarna?? Dat zou me wel helpen in het weggooien! Heeft ie van boven naar beneden gegooid (schoppens implicerend?) of van onderaf (ruitens) of van middenuit (neutraal)?

Dit vraag ik natuurlijk omdat ik na een Dombo clubavond even niet zo veel zin heb om diep na te denken :)
De leider kan inderdaad ook nog een 4-3-4-2 verdeling hebben (hij heeft enkel en alleen een 18-19 SA aangegeven met een driekaart harten en geen vijfkaart ruiten). Jij en je partner spelen hoog-laag even. In harten heeft je partner netjes eerst een hoge harten weggegooid en daarna heeft 'ie geeuwend de hartens van onderaf bijgespit. Aan jou of je daar een ruitensignaal in wilt zien :)
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: Een foute verdediging in drie stappen

Post by nijn11 »

Dure klaveren negen dus...
Maar het kan nog goed gaan als je klaveren vrouw duikt. Leider kan dan nog een keer klaveren opspelen, maar de 4e (en dus de 5e) is nog niet hoog. En dus zijn er nog maar 8.

En je maat kan gelijk zijn aas signaleren :P
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Een foute verdediging in drie stappen

Post by K-J »

Hmm, lang niet iedereen geeft duidelijk aan welke kaart hij weggooit. We gaan maar gewoon verder met het spel. Na (ha) AHV speelt de leider (cl) V. Wat doe je nu?
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Een foute verdediging in drie stappen

Post by K-J »

Niemand die nog verder wil nadenken over dit probleem?

De grootste fout in de verdediging zat juist op het bijspelen in deze slag. West dekte (cl) V met de heer en dat is nooit goed. Zuid kon nu de klaverslag duiken en zo de communicatie in klaveren in stand houden en via de snit in klaveren de klavers in de dummy scoren (zuid had een driekaart klaveren, oost gooit een schoppen weg). Hubert gaf het al aan in zijn post: als je op (cl) V een kleine klaver speelt kan de leider nooit meer dan drie klaverslagen maken.

Afijn, je hebt dus in de vorige slag iets te snel (cl) H bijgespeeld. Je bent aan slag en je zal nu snel moeten zijn met je slagen. Dus wat speel je na?
Tja, zeker nu oost een schoppen heeft weggegooid zal dat ruiten moeten zijn en je kan inderdaad 4 ruitenslagen oprapen, zolang je maar geen ruiten hebt weggegooid op de derde hartenslag, want jij bent de enige met een vierkaart ruiten in handen:

................ (sp) 4
................ (ha) B1032
................ (di) 1076
................ (cl) A8542
(sp) H102.............. N.............. (sp) B9653
(ha) 94..............W.... O........... (ha) 8765
(di) HV32.............. Z.............. (di) AB9
(cl) H1097............................. (cl) 6
................ (sp) AV87
................ (ha) AHV
................ (di) 854
................ (cl) VB3

3SA is dus een kansloos geheel, maar onze tegenstander op de westplaats wist drie foute beslissingen te nemen die alledrie noodzakelijk waren om het contract te maken:
1. (cl) start met een subhonneur (zelfs met de start van (cl) 7 kan je het niet meer fout doen)
2. het weggooien van een kleine ruiten op de derde hartenslag
3. het dekken van (cl) V.

Dit waren een lekkere 10 impen, want Wim en Remco lieten geen spaan heel van 3SA.
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: Een foute verdediging in drie stappen

Post by nijn11 »

willemm wrote:ik hoor niemand over het randdebiele 3 klaver bod, wat de verdediging wel heel makkelijk maakt. Of belooft 3NT iets speciaals in die situatie?
Dat is uit piëteit, Willem...
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
Post Reply