Een foute verdediging in drie stappen

Deel hier je afspeel problemen/vragen/verhalen
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Een foute verdediging in drie stappen

Post by K-J »

Een tegenspelprobleempje uit onze tweede divisie wedstrijd tegen Vriendenkring 3 van afgelopen zaterdag.
Jullie krijgen het probleem in drie stappen voorgeschoteld. Ik ben benieuwd of jullie het beter doen.

Je hebt:
(sp) H102
(ha) 94
(di) HV32
(cl) H1097

De tegenpartij biedt als volgt (jij en je partner bieden niet):
rechts.......links
1 (cl).......1 (di)
2SA........3 (cl)
3 (di).......3SA
pas

1 (cl) is vanaf een dubbelton
1 (di) is T-walsh, het belooft 4+ (ha) en er kunnen langere ruitens bijzitten
2SA is 18-19 punten, verdeelde hand, mancheforcing. De hand kan nog 3/4 hartens bevatten
3 (cl) vraagt de hand verder op
3 (di) een driekaart harten, kan nog een vierkaart schoppen bevatten
3SA eindbod, de hand bevat geen vijfkaart harten en geen vierkaart schoppen

Eerste probleem: je mag uit....
basm
Posts: 119
Joined: 02 Apr 2009, 08:27
Location: Utrecht

Re: Een foute verdediging in drie stappen

Post by basm »

(ha) 9 lijkt me wel veilig, maar misschien een beetje te passief. Dus dan een ruiten of klaveren start, maar welke van de twee? Ik denk dat ik maar voor de (cl) 7 zou gaan.
User avatar
een domme aap
Posts: 437
Joined: 02 Apr 2009, 11:50
Location: Utrecht

Re: Een foute verdediging in drie stappen

Post by een domme aap »

Met mijn 11 punter verwacht ik weinig hulp bij mijn partner. Gezien het bieden is mijn partner ook gemarkeerd met 4 hartens achter de vijfkaart. Dat zou misschien pleiten voor een passieve hartenstart.
Het probleem is echter dat ik vrij snel weer aan slag ga komen, zodat ik uiteindelijk toch een kleurtje moet gaan aanspelen.
Wat voor verdeling heeft de leider? Misschien 4 schoppens, zeker 2 hartens, dus zijn klavers lijken er toch minstens 4 te zijn. Of openen ze ook 1 (cl) met 4-2-4-3? Dat zou ik toch even willen vragen! Nu ken ik het systeem van KJ en Patrick een beetje, dus de 4-2-4-3 zou kunnen. Maar, alleen in dat geval heeft de leider niet 4 klavers. Dus, die klaverkleur lijkt ook niet echt lekker, al is het wel de kleur die ik graag zou willen ontwikkelen. Geef maat klaver V of Aas (dan zijn enige plaatje) en ik kan 3 slagen ontwikkelen. Zelfs zonder plaat zou ik er twee kunnen ontwikkelen als partner nog een keer aan slag komt.
Voor een ruitenstart heeft mijn maat een plaatje nodig, of de leider moet een beslissing hebben (bv Bxx vs A9x).
Bah, wat een rotprobleem. Maar, wacht eens. Maat moet de hartens stoppen, anders heeft de leider snel 9 slagen (5 hartens, een stuk of wat azen en een startje in zijn vork). Dan hoop ik dat maat iets als VTxx harten heeft, met nog een vrouw en een boer.

Nou, dan ga ik toch mee met Bas in de klaverstart omdat deze vrijwel zeker 2 slagen gaat opleveren Maar dan start ik wel met de T (of de 9, ligt aan je startafspraken).
Liever een domme aap in de boom, dan tegenover je aan tafel.
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Een foute verdediging in drie stappen

Post by K-J »

Dennis, de leider heeft 3 hartens en de dummy heeft er (dus) slechts vier.
1 (cl) bevat alle 18-19 sansen, behalve die met een vijfkaart ruiten.
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: Een foute verdediging in drie stappen

Post by nijn11 »

Hey - deze staat ook op het APIH-forum. Daar heb ik (sp) H op tafel gegooid, en dat doe ik dus hier ook (ontzettende lemming die ik ben). Dit onder het motto: anders word ik er toch maar mee ingegooid.
Jammer genoeg was het biedverloop iets anders en is er enige discrepantie in de APIH- en de DOmbo-hand.
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
User avatar
een domme aap
Posts: 437
Joined: 02 Apr 2009, 11:50
Location: Utrecht

Re: Een foute verdediging in drie stappen

Post by een domme aap »

K-J wrote:Dennis, de leider heeft 3 hartens en de dummy heeft er (dus) slechts vier.
1 (cl) bevat alle 18-19 sansen, behalve die met een vijfkaart ruiten.
Oh ja - maat heeft er wel 4, maar ze zitten 4-3 bij de vijand... Dan heb ik minder haast. Hm. Verandert dat mijn start? Tja, ik neig nu toch wel meer naar een harten. Aan de andere kant - ik kom in de problemen met weggooien op hartens, en die start geeft ook wel info dat ik blijkbaar kwetsbaar ander bezit heb, waardoor de leider misschien het juiste afspel vindt. Ik blijf bij (cl) T...
Liever een domme aap in de boom, dan tegenover je aan tafel.
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: Een foute verdediging in drie stappen

Post by nijn11 »

Vroeg me even af hoe de titel van dit topic in het Duits zou klinken...
Eine Falschabwehr in drei Schritten? Eine drieschrittlige Falschabwehr?

oh, wasimmer...
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
User avatar
Roelf
Posts: 354
Joined: 02 Apr 2009, 09:06

Re: Een foute verdediging in drie stappen

Post by Roelf »

Ik doe (di) 2.
Dat gaat goed als maat de aas of de boer en heeft, en waarschijnlijk ook als hij de 10 heeft met de boer in dummy.
En het risico dat dit net de maakstart is voor mijn gevoel iets kleiner dan bij (cl) start.
Bij (ha) start ben ik bang dat ik Vxxx of Bxxx bij maat om zeep help.
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Een foute verdediging in drie stappen

Post by K-J »

nijn11 wrote:Hey - deze staat ook op het APIH-forum. Daar heb ik (sp) H op tafel gegooid, en dat doe ik dus hier ook (ontzettende lemming die ik ben). Dit onder het motto: anders word ik er toch maar mee ingegooid.
Jammer genoeg was het biedverloop iets anders en is er enige discrepantie in de APIH- en de DOmbo-hand.
Inderdaad een verrassende overeenkomst met een startprobleem van deze week op het APIH-forum. Het lijkt ook echt over hetzelfde spel te gaan, aangezien Han het afgelopen weekend heeft geviertald voor APIH Buiten (in onze poule). Maar je hebt echt (cl) H en niet (cl) V, zoals op het APIH forum staat!
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: Een foute verdediging in drie stappen

Post by Erik »

Zoals ik bij KJ al thuis had gemeld, start ik (ha)9.

De leider moet al mijn kleuren aanvallen en die zitten met name door de mooie middenkaarten in de zwarte kleuren lekker vervelend voor de leider. Als de leider al over 4 hartenslagen beschikt moet hij er nog steeds twee in de andere kleuren ontwikkelen. Ik wil dus zo weinig mogelijk daarin weggeven.

De enige andere kleur waarmee je niet ineens twee slagen kunt weggeven als je verkeerd prikt is ruiten, maar als dat mis is en de leider heeft een gezamenlijk AVB bezit in één zwarte kleur heeft hij in mum van tijd zijn 9e slag binnen. Het feit dat maat een vierkaart harten heeft doet de keus definitief doorslaan naar (ha)9. Ik ben niet bang daar wat mee weg te geven. Ook daar is de 9 een welkome middenkaart, toch? Wie weet houdt juist die kaart de leider wel op 3 hartenslagen.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
Post Reply