Slem na misverstand

Deel hier je afspeel problemen/vragen/verhalen
Post Reply
Vindaloo

Slem na misverstand

Post by Vindaloo »

Viertallen: Na een biedmisverstand (had je een minimale of maximale zwakke 2 (di) ) in een verder ongestoord biedverloop (2 (cl) -2NT-3 (di) -6 (di) ) mag je de volgende 6 (di) thuisbrengen:

(sp) AV6
(ha) AV93
(di) A5
(cl) AV86


(sp) 853
(ha) H7
(di) V109862
(sp) 72

West heeft zichtbaar moeite het verzinnen van een start en legt (cl) B op tafel. Dat kan van HB10(x) zijn dus (?) leg je de vrouw, die houdt. Je besluit ook (cl) A mee te nemen en een (cl) te vertroeven (iedereen bekent nog). En nu?

Mocht je kiezen voor (di) naar de A en (di) na dan bekent rechts met 2x klein, en links is de eerste keer ook niets bijzonders verschenen. Aan tafel deed ik het fout (althans, ik ging down), maar (2 weken) later bedacht ik me dat ik iets over het hoofd gezien had.
User avatar
Gary McAlley
Posts: 850
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

Re: Slem na misverstand

Post by Gary McAlley »

ik zou zeggen op de terugweg (di) 10 leggen. Dan heb je nog een kans als oost (di) HBxx heeft gehad, bijv. Bx-Bxx-HBxx-xxxx. Dan werkt vervolgens (ha) H, (ha) naar A, (cl) getroefd, (sp) naar V ( (sp) H moet volgens mij sowieso goed zitten, maar gezien de moeilijke start zou dat ook nog wel kunnen), (sp) A, (ha) V ( (sp) weg). Daarna maak je nog een troefslag.
User avatar
een domme aap
Posts: 437
Joined: 02 Apr 2009, 11:50
Location: Utrecht

Re: Slem na misverstand

Post by een domme aap »

Dit is een speelfiguur die ik jaren geleden van Jan Timmer al voorgeschoteld kreeg. Als ik het me goed herinner is het technisch het beste om - heel onhoffelijk - de dame te laten rennen.
Liever een domme aap in de boom, dan tegenover je aan tafel.
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: Slem na misverstand

Post by nijn11 »

Ik dacht erover de 10 te laten fietsen (vanuit de hand dus). Als die genomen of gedekt wordt met de heer is er niets aan de hand (alleen het schoppensnitje nog... kuch...), als die gedekt wordt met de boer ook niet (nemen en de heer afstaan). Alleen als de boer rechts genomen wordt heb je je uitzichtloze noodsituatie en moet je hopen dat H dubbel valt.
Als de 10 gedekt wordt met de heer kun je op de terugweg snijden en heb je misschien het schoppensnit niet nodig.

Wel goed naar rechts (!) kijken als je de tien met een -plep- tegen de tafel laat ...eh... pleppen. (Duim op onderkant kaart, en de bovenkant min of meer tegen de tafel aan katapulteren).
Dat links gaat nadenken weet je wel, maar als rechts een honneur heeft is het spel hier ineens heel boeiend voor hem.

Variant op pleppen: de kaart een tikje scheef opgooien, zodat hij bij LHO voor de neus komt te landen. Een non-verbale 'hier, alstublieft' dus.
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
Vindaloo

Re: Slem na misverstand

Post by Vindaloo »

Ik bedacht het volgende: Ik kan de troeven wel goed (proberen te) doen, maar dan ben ik nog steeds afhankelijk van de (sp) -snit. Het leek me dus aantrekkelijk om de troeven zo te spelen dat de laatste hoge troef rechts zou blijven zitten voor een ingooi. Dat gaat niet lukken met (di) V voorspelen (volgens mij technisch het beste), maar wel met (di) naar de A en vervolgens naar de V. Toen rechts echter de 2e keer klein legde realiseerde ik me dat hij met (sp) H en (di) H in handen wel heel slaperig zou zitten te verdedigen om niet (di) H te leggen. Op dit moment was het dus zaak even te heroverwegen.

De holding die Willem geeft is inderdaad niet aantrekkelijk om van te starten, maar dat is Bxxx Bx Hx HB10x ook niet, evenals Bxxx Bx Bx HB10x. In alle gevallen lijkt me (cl) -start toch het meest aantrekkelijk. Kortom ik wist nu eigenlijk nog steeds niets, behalve dat mijn oorspronkelijke plan waarschijnlijk zou falen, en ik moest kiezen welke H rechts zat. Uiteindelijk legde ik (di) 10:

Stom natuurlijk. Rechts had

Hxxx
xxx
Hxx
xxx


Troost was dat hij het altijd down had gekregen door (di) H te nemen, maar dat maakt (di) 10 nog steeds een ontzettend suffe kaart. dan ben je altijd down met (sp) H mis, en soms ook met (sp) H goed. Maar ja, met HBxx rechts, (sp) H links en eeh elegante troefcoup/ingooi was ik de held van de dag geweest, dat wel...
User avatar
Gary McAlley
Posts: 850
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

Re: Slem na misverstand

Post by Gary McAlley »

ik heb de troeffiguur toch nog even aan Suitplay voorgelegd. Als ik Suitplay goed begrijp is het toch beter om eerst klein naar A te spelen en vervolgens een kleintje naar ofwel 10 of V. Dat laatste is dan een pure gok en even kansrijk (als je de figuur helemaal in isolatie bekijkt). De kansen van de alternatieve lijnen zullen daar wel dicht in de buurt liggen. Als je bijvoorbeeld Ax tegenover V1098x probeert, zegt SP dat je wel de vrouw moet rennen.
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: Slem na misverstand

Post by nijn11 »

Willem Wombat wrote:ik heb de troeffiguur toch nog even aan Suitplay voorgelegd. Als ik Suitplay goed begrijp is het toch beter om eerst klein naar A te spelen en vervolgens een kleintje naar ofwel 10 of V. Dat laatste is dan een pure gok en even kansrijk (als je de figuur helemaal in isolatie bekijkt). De kansen van de alternatieve lijnen zullen daar wel dicht in de buurt liggen. Als je bijvoorbeeld Ax tegenover V1098x probeert, zegt SP dat je wel de vrouw moet rennen.
In Suitplay kun je toch niet aangeven wie er gestart is?
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
User avatar
Gary McAlley
Posts: 850
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

Re: Slem na misverstand

Post by Gary McAlley »

nijn11 wrote:In Suitplay kun je toch niet aangeven wie er gestart is?
ja da's correct. Maar deel van de probleemstelling is toch om de troefkleur voor maximaal 1 loser te spelen? En uit het feit dat er geen troef is gestart kun je toch ook niet al te veel afleiden?
Post Reply